Perca Kata Kritik Filem

Malas nak tulis panjang-panjang jadi ini pengalaman dan pandangan:


Broadcast News(2013): Filem drama komedi klasik yang menampilkan kehidupan stres tinggi pekerja berita setesen televisyen di Washington, William Hurt, Albert Brooks, dan Holly Hunter, kesemuanya lincah, licik dan pandai dalam kerja mereka, tetapi tidak berapa "pandai" memahami "hati" apabila diperlukan, dan bukan salah mereka. Suatu adikarya James L. Brooks menyerupai farsa moden tentang kemajuan, kompleksiti dan kelajuan hidup yang tidak mempunyai masa untuk merenung hal yang lebih penting daripada segalanya, kemahuan hati. Sebuah filem yang masih relevan sebaik The Apartment yang mengisahkan kritik sosial menyengat tentang kemodenan dan erti moden.

16 June 2014

Adaptasi dan Pinewood


Dalam minggu lepas, terdapat dua peristiwa "bersejarah" yang berlaku buat industri ("Jangan sebut industri!" - Charlie Kauffman dalam Adaptation) perfileman kita. Pertamanya ialah perasmian Pinewood Iskandar yang berada di Iskandar, Johor Bahru, keduanya ialah Seminar Hak Cipta 2014: Dari Novel ke Skrin yang diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka. 

Beberapa isu, sekali lagi, diutarakan dan menjadi perdebatan dan perbualan kalangan pembikin filem berkenaan hal ini. Peliknya, kebanyakan penulis buku TIDAK PEDULI sangat dengan seminar di DBP itu sedangkan di situlah persoalan besar dan terus yang perlu sangat mereka sedar dan tahu (malah pernah diutarakan mereka mahu pertemuan sebegitu berlaku dengan kalangan pembikin filem) yang tidak pula dihadiri oleh mereka. Jika hal ini berlaku, rasanya susahlah titik temu penulis-pembikin hendak berlaku kerana ketiadapedulian penulis untuk menyedari karya mereka itu yang akan diangkat oleh para pembikin. Jika nanti para pembikin akan fuck up karya mereka, aku rasa mereka perlu berani menghadapinya kerana sikap mereka yang sendiri sudah fucked up atas ketiadapedulian.  

Maka dengan itu, hal yang penting (yakni royalti, hak cipta penulis asal) aku tidak mau suarakan di sini, padan muka koranglah sebab tak pergi dan cari sendiri maklumatnya (boleh rujuk Web TV DBP dalam beberapa minggu, mungkin), korang semua dah besar panjang. Yang aku tertarik nak suarakan di sini ialah beberapa isu yang timbul, yang ditimbulkan oleh Amir Muhammad dan Kamal Ishak sebagai ahli panel seminar.

Dari sisi adaptasi dan penulis, rasanya eloklah penulis dan khalayak sedari, seperti mana yang dinyatakan oleh Kamal Ishak bahawa sastera yang diadaptasi sebenarnya membuka intepretasi baharu yang "dibaca" oleh pengarah/penulis skripnya, seperti mana karya yang sudah dibikin bila sampai ke tangan penonton, menjadi milik intepretasi penontonnya pula. Pandangan ini meletakkan dengan beraninya kefahaman bahawa dalam tangan orang lain, konsep asal seorang penulis akan berubah pada konsep lain, yang baharu dan mungkin lagi segar daripada teks asal (walaupun dengan klise kita mendengar imej tidak akan dapat menandingi teks asal). Hal utama di sini ialah "konsep baharu" yang melarikan diri atau melampaui ruang teks asal. Memang Kamal menyatakan "the gist" atau inti pati utama novel itu tetap dinyalakan dalam adaptasi, yang sememangnya bagus, tapi buat aku, jika seorang pengarah dapat mengeluarkan sesuatu yang berlainan daripada pandangan majoriti pembaca menyelami sesebuah novel itu jauh lebih menarik dan sepatutnya diraikan, malah tiada apa-apa yang pelik dengan hal ini dalam dunia Hollywood dan Britain yang sudah berpuluh kali melakukan adaptasi karya. Mungkin ya, kadangkala kita akan mendengar istilah "diinspirasi daripada ..." daripada "diadaptasi daripada" yang bagi aku masih tidak salah dan memberi peluang terhadap perkembangan ruang kreatif (seperti yang sudah dilakukan dalam beberapa filem adaptasi kita). Kerana itulah, walaupun ramai sasterawan dan kritikus yang suka membandingkan The Rice People dengan Ranjau Sepanjang Jalan Jamil Sulong, yang bagi aku, walaupun mungkin secara estetik dan mis en scenenya lari daripada karya asal Shahnon Ahmad itu, ia tetapi suatu intepretasi Jamil Sulong yang harus dihormati atas karya Jamil mengadaptasi karya Shahnon, dan kalau aku Jamil Sulong, aku dah lama bagi jari tengah kepada pengkritik sastera yang bodoh kerana sibuk-sibuk hendak menilai habis-habisan dari sisi itu dan tidak melihat BAGAIMANA Jamil melihat karya Shahnon itu dari sisi Jamil.

Kerana itu aku tidak setuju dengan pandangan seorang panel yang menyatakan bagaimana meluatnya dia mendengar seorang penerbit itu yang mahu mengadaptasi sebuah karya bermileu 1960-an dengan tatacara abad ke-21 (memang alasannya murah: sebab isteri saya tak suka tengok cerita orang lama, duh!), poinnya: BIARLAH! Serius! Tidak mati karya asal itu dirobek dalam suasana alam moden. Inilah mana kreativiti mengambil tempat (dan kita boleh lihat sepandai atau sebodoh mana si penulis skrip menggunakan kreativitinya mengolah teks asal) dan seharusnya diperjanakan, dan bukan, seperti yang Kamal Ishak terangkan, "disalin halaman demi halaman"! (walaupun filem Rosemary's Baby sebuah filem adaptasi yang memang mengadaptasi halaman demi halaman yang berjaya, tetapi seperti Amir kata, adaptasi ini amat sesuai untuk novel picisan/popular).

Mentaliti inilah yang perlu kita perangi, mentaliti orang lama yang sudah terperangkap dalam tempurung kelapa sendiri. Jika kita lihat fenomenanya pun, kalangan pembikin tua akan hanya melihat/mengadaptasi karya lama, jarang-jarang yang baharu (namun hipotesis ini tidak dapat dipakai sangat kerana adaptasi karya sastera memang terlalu kurang). Pembikin baharu pula selalunya mengasingkan diri daripada karya ataupun pengarang lama (atas sebab berpendirian pengarang lama ini diva tidak menentu dan susah hendak dibawa berbual). Seeloknya, haruslah yang lama meneliti yang baharu (dan tidak memberi alasan nostalgik: yang lama tetap lebih baik daripada yang baharu) dan yang baharu juga meneliti yang lama. Yang lama perlu tahu perkembangan yang baharu dengan inti dan pemikiran baharu. Melihat karya baharu itu penting kerana itulah yang sedang membuak di tengah-tengah masyarakat sekarang. Kerana itulah kita mendapat tanggapan bahawa "sastera kita mati", tertinggal zaman, dan hanya penuh dunia kekampungan dan pelacur, kerana sesiapa yang aku jumpa, berbolak-balik nak buat adaptasi dua karya ini sahaja, Ranjau Sepanjang Jalan dan Salina, dua itu sajalah yang diulang-ulang sampai kiamat. Sedangkan, Shahnon dan A. Samad Said sendiri sudah berkembang maju dengan pelbagai sisi dan kandungan lain, karya lain, yang lebih kental dan hebat tetapi tidak disedari oleh orang biasa ini.

Kerana itulah, waktu Amir Muhammad (yang ramai, sekali lagi salah sangka kepadanya hari itu) membawa kita cuba melihat ruang mengadaptasi bahan yang tidak pernah terfikir untuk diadaptasi (karya yang berat atau bukan fiksyen, dan ditambah oleh Kamal: sajak juga boleh diadaptasi) yang mana membawa pada pemikiran yang lebih mendasar, yakni, adakah kita mempunyai para penulis skrip yang boleh mengadaptasi karya? Bagaimanakah kita mengadaptasi? Berapa bentuk yang pernah kita pelajari? Jika Kamal sendiri menyatakan, kebanyakan penulis yang masuk dalam bengkel adaptasinya masih KURANG asas penulisan skrip, bagaimana hendak bergerak ke arah mengadaptasi? Seperti yang Amir katakan tentang adaptasi novel picisan, beliau ambil daripada kata Hitchcock bahawa mengadaptasi sastera melecehkan tapi mengadaptasi karya picisan senang, atas kerana banyak kerumitan yang ada dalam teks divisualkan dengan lebih baik dalam filem. Kreativiti sebegini memerlukan keterbukaan yang baik. Hal ini berbalik pada persoalan, adakah kita mempunyai artikel atau buku bukan fiksyen yang bagus untuk diadaptasi? Mengenali sifat ketimuran kita (jika dibandingkan dengan Indonesia) kita menyedari kita kekurangan keterbukaan dalam masyarakat dari sisi menyatakan apa yang nyata. Kita tidak mempunyai "media bebas" yang benar-benar membuka cerita-cerita yang sepatutnya tentang peristiwa-peristiwa yang berlaku disekeliling kita (contoh jelas, tragedi Kampung Chubadak, entah siapa yang menulis tentangnya). Banyak hal yang perlu diutarakan kita tidak utarakan atas dasar menjaga aib/malu, lantas penulisan bukan fiksyen kita jadi "terarah" dan "terpilih". Tragedi filem Dukun merupakan analogi yang paling jelas mengena tentang hal ini, hanya kerana kita mempraktis "menjaga perasaan segolongan manusia". Kreativiti, jelas mempunyai pantang-larang dan benua sempadan yang tidak sepatutnya bagi mana-mana pembikin. Sebab itulah, jika aku bertanya mana-mana penerbit filem, mereka jadi takut apabila aku menyuarakan Interlok patut difilemkan. Mereka terus jadi kecut.

Mengadaptasi sastera juga bukan bermakna kita membikin filem yang lembab (slow moving), yang penuh dengan monolog-monolog panjang dan segala-galanya hendak dimasukkan. Pembikin hanya perlu membawa ke hadapan simbol atau metafor (seperti yang Hassan Muthalib selalu gunakan: tanda dan petanda) baharu dan ikat dan gunakan secara keseluruhan dalam kraf itu (seperti mana U-Wei dengan bijak menggunakan objek pistol/senapang dan laga lembu/lembu dalam Jogho). Kita juga seeloknya (idealis aku) untuk lari daripada pembikinan gaya melodrama/sentimental/weepies yang tipikal dalam filem kita dan angkat filem adaptasi itu dengan gaya yang berlainan dan lebih bersesuaian dengan jiwa sinema sekarang (bila kau cakap sekarang bukan bermakna mainan CGI yang bukan-bukan, itu nak rasa penampar aku bolehlah).

Kehadiran Pinewood itu juga bagus, yang mungkin sedikit demi sedikit akan membuka peluang modal insan daripada orang kita sendiri, dan sepatutnya Pinewood ke arah itu (dengan proses mentor-mentee). Mungkin sekarang kita terdengar orang kita memperkatakan betapa anak tempatan hanya "orang tambahan" di tempat itu, yang sedikit demi sedikit, jika Pinewood tidak tolol, akan memberi peluang pekerjaan kepada orang tempatan atas dasar menjaga kos, insya-Allah. Suatu lagi sudah tentu bahan kita yang sesuai dibikin di studio itu, dan pergunakan kemudahan itu (dan bukan seperti apa yang berlaku di studio suara Cyberjaya), yang eloklah para penerbit, FINAS (jika mereka buat kerja), dan tokoh pembikin kita (daripada orang persatuan?) bincangkan bersama dengan Pinewood. Yang bagi aku eloklah, dengan jiwa yang bersih, memilih sebuah karya yang paling sesuai, yang menerima gran khas, yang dipilih sebagai yang terpenting untuk dibikin (dan bukan seperti sesuatu yang mengangkat nama, seperti filem Wayang itu yang mengecewakan), yang bagi aku, sudah tentu berbentuk sejarah, epik dan periodik. Pihak Pinewood pula, atas dasar membuka ruang di sini (rujuk di Australia jika mereka juga memberi peluang ini) perlu melihat jika mereka boleh memberikan subsidi/diskaun khas terhadap para pembikin tempatan. Hanya filem atau drama tertentu sahaja dibenarkan, dan dipastikan patut dipilih dengan kekuatan keseluruhan kumpulan (dan bukan seperti Tanda Putera yang menyedihkan). Mungkin, kita akan lihat para pembikin Singapura datang dengan dolar besarnya membikin filem di studio ini. Rugilah jika anak watan kita sendiri tidak dapat berlatih dan bersama-sama dalam ruang antarabangsa ini dan satu hari, dapat membikin filem di sini. Inilah yang elok Sultan titahkan dan Menteri Besar Johor usulkan suatu hari nanti.

Buat setakat ini, kepada yang beria mau jadi penulis skrip yang baik, elok-eloklah cari Kamal Ishak dan bergurulah dengannya.

13 June 2014

CEO (2014): Semua orang nak jadi bos


"Kira-kira kat UTM lain kot dengan kira-kira di UiTM" - Sufian

"Abang Long kau siapa?" - Sufian

"Ni yang aku malas nak cakap dengan orang tua ni, orang tua yang tak nak dengar. Tapi abang tak dengar, bukan salah abang. Ni salah sistem." - Aloy

Dunia filem kita sekarang menarik apabila orang-orang yang berkaitan dengan Najib Razak (tanpa Najib Razak sedar atau peduli) menerbitkan filem. Satunya sudah tentu Riza Aziz yang membikin The Wolf of Wall Street (2013) dan kini, bekas-bakal (ha ha) setiausaha Najib, Abdul Razak (Baginda) Abdullah yang menerbitkan filem ini. Tujuan mereka membikin filem sudah tentu (bikin bisnes) jujur dan sudah tentu menyuntik untuk menyampaikan sesuatu, walaupun kita hanya ingin menonton karya itu sebagai karya, tanpa meletakkan apa-apa renungan sinikal. Namun, kita tidak dapat terlepas daripada melihat beberapa persembahan fiksyen yang dilakukan oleh Remy Ishak dalam filem ini, mencubit realiti antara persahabatan Najib-Razak-Rosma, tanpa C4.

Skrip filem oleh Nazri M. Anuar mengambil pakai sudut pandangan dua individu pemuda bujang yang mewakili dua golongan Melayu kontemporari, yang elit berstatus tinggi (Remy Ishak sebagai Adam) dan yang "kutu" berstatus menengah-rendah (Beto Kusyairy sebagai Sufian Abas[!]). Katakanlah, dalam suatu perancangan dan "takdir Tuhan", dua individu ini akan bertemu, dan bertukar tempat. Terjadilah suatu komedi sosial dan komedi resam (comedy of manners).

Nazri dan Razaisyam cukup serba-serbi dalam menyampaikan sindiran mereka terhadap keutuhan-kekayaan-kesombongan-kekuasaan-main Tuhan orang kaya yang "memperbodoh-bodohkan" orang miskin dan memperlekeh keupayaan pemikiran orang biasa. Dunia sepenuh "rumah kaca" ini akan dirobohkan secara kecoh, dengan sarung pelekat dan jeans lusuh Beto dan empat kawannya (aku menyedari, Nazri suka sangat dengan kain pelekat). Jalan cerita tentu sahaja akan berubah jiwa Beto tidak menilai baik-buruk dan merenungi moral. Jelas, Nazri dan Razaisyam menyampaikan sikap jujur, idealogikal dan sedikit lurus bendul bahawa dalam tangan anak muda yang bijak, tulus dan bersih, mereka dapat meluruskan benang yang basah, mereka dapat membenarkan kebenaran, mereka dapat menggegar dunia. Sikap positif ini sahaja sudah cukup untuk menarik minat dan semangat anak muda bahawa dalam tangan mereka, mereka boleh berbuat sesuatu untuk "agama, bangsa dan negara". Ya, filem ini sebuah filem youth empowerment yang memikat dari sisi mata urban.

Pergerakan jalan cerita Beto senang dan seronok, dan kita bersyukur, ruang ini dimainkan dengan handal sekali oleh Beto, dengan sengaja wide eyed dan penuh praktikal. Jika lakonan ini jatuh atas seorang pelakon yang tidak bijak dan terlebih badut, akan merencat filem ini ke arah komedi sampah dan jamban. Razaisyam yang mengawal hal ini haruslah dipuji, inilah yang kita cari dalam komedi, seperti yang dilakukan oleh Mamat Khalid dan Bernard Chauly. Beto mempunyai suatu kemahiran yang bukan calang-calang, kerana jika dia bermain dengan serius dan dramatik, nada filem ini akan menjadi bosan. Beto dengan sensitif mengimbangi ruang lawak-drama dengan pragmatis dan perlu. Kita terasa dimensi bijak-hati baik perwatakannya.

Namun aku perlulah memberikan penghormatan terhadap Remy Ishak yang mempunyai ruang cerita yang lebih memerlukan pelbagai aksi dan emosi yang pelbagai dan spontan. Begini, kita bayangkan seorang mamat kaya yang ego dan poyo, yang semua orang tidak suka. Tetapi tika dia merundum jatuh, lalu dia merintih dan memohon belas kasihan, kita bersimpati. Bukan mudah untuk kita menyukai watak ini, dan aku bersimpati dan menyukai apa yang dilalui Remy. Dan dia memakai sut seperti dia memang seorang CEO yang hidup. Ini suatu kejayaan buatnya.

Christine Suzanne sedikit tenggalam di bawah berdiri dua jejaka hebat di atas, dan Nazri dan Razaisyam tidak menggunakan Christine sebagai Nina dengan betul-betul untuk mengembangkan dinamisme watak tiga serangkai dan apa yang boleh diperah lagi. Kita dapatlah juga nampak pada awalnya, mimik Nina yang kurang yakin dengan Sufian tetapi sedikit demi sedikit, menyukai tuan baharunya. Banyak perkara yang Christine perlukan, tetapi setakat ini, dia tetap membantu.

Penggambaran Pete Abdullah membantu bila perlu dan sederhana untuk sesebuah komedi. Mungkin juga Razaisyam tidak benar-benar memerlukan kepakarannya atau Pete sudah terlalu biasa dengan ruang yang statik. Suntingan mungkin mempunyai beberapa masalah, dan ini mecacatkan sedikit filem ini, lebih-lebih lagi dalam kawalan peredaran masa. Terdapat syot yang kita kurang dapat menangkap wajah dan mimik pelakonnya pada masa yang kritis. Terdapat beberapa babak yang sengaja dibiarkan bergerak tanpa suntingan, tanpa campuran syot fokus, yang kalau kita tangkap dalam sebuah filem MiG kita akan tuduh ianya kemalasan. Namun sinematografi Pete jauh lebih baik daripada Karipap-karipap Cinta Hafsham, Kahwin 5 Nizam Zakaria, atau Salon Woo Ming Jin yang tiada daya dan lesu. Hanya dengan gabungan suntingan, filem ini kalah dengan Hantu Kak Limah. Terdapat beberapa persoalan dan kekurangan syot, membuatkan impak dan intrig kurang, contoh seperti syot dan gerakan babak pada babak Beto-Christine cuba mencari ruang menyorok apabila berada dalam sebuah bilik penting. Suspensnya terasa terabai malah mendatar. Kita tidak dapat babak aksi yang memikat dengan kekuatan suntingan, ataupun dengan gaya P. Ramlee biasa yang bersyot statik tetapi wataknya menggelabah habis. Terdapat juga babak "pukul" yang boleh dibuat dengan lebih baik dan tidak terlihat dipentaskan. Terdapat beberapa adegan selang-seli sudut pandangan Beto-Remy yang dipersoalkan dari sisi membina mood komedi. Awal-awalnya kelihatan terkawal dan membina cerita dan perwatakan, kemudian pada babak Remy ke busker dan Beto tiba-tiba bersama empat kawannya di luar bumbung kereta dan kemudian syot kota waktu malam yang pendek, terdapat sikap yang sedikit abrupt, malah canggung.

Razaisyam dan Nazri juga perlu berjaga-jaga dengan cara mengurus babak. Setiap babak selalunya menghulur ke arah suatu persoalan "apa akan berlaku selepas ini" dan maksud tertentu yang akan dijawab pada babak seterusnya. Terdapat babak dalam filem ini, atas kerana struktur besar jalan ceritanya bersilang antara Beto dengan Remy, terasa tidak membawa cerita itu ke hadapan, malah bersikap sketsa. Ruang begini, tanpa disedari akan membuatkan beberapa penonton melihatnya sebagai jalan cerita yang mendatar dan tidak membawa maksud sebab-akibat. Babak klimaks juga lebih menarik jika diberikan kesusahan yang bertambah dan mencabar (spoiler: sesenang itu peti dibuka?). Beberapa pelakon baharu pula menyebabkan beberapa aksi dalam babak canggung. Nasib baik, Jalaluddin Hassan, Aloy Paradoks, Anas Ridzuan, Azman Hassan dan terutamanya Deanna Yusof (Deanna!!!!!!!) berganding dengan memberi suatu keseronokan sampingan terhadap Beto dan Remy. Oh ya, filem ini ada Deanna Yusof. Selalunya, apa-apa filem yang ada Deanna Yusof memang gempak, dan filem ini memang gempak sebab Deanna Yusof. Dan Deanna di"pergunakan" dalam filem ini dengan menyerlah sekali.

Suara dan efek suara cukup dan terkawal, dan dengan susah kerana Razaisyam kelihatan merakam suara pelakonnya secara langsung (hal ini dipuji). Paling baik ialah busanya yang walaupun kelihatan biasa sahaja, sebenarnya memberikan cerita (rujuk cara dandanan rambut Christine Suzanne) dan maksud dan menyampaikan nilai yang tertentu. Dan Razaisyam berjaya menyelitkan kain pelekat di tengah-tengah semua ini. Pengarahan seninya juga dipuji, dengan lokasi tempat yang cukup kena dan sesuai dengan tempo dan bulat cerita, memberi gambaran moden, urban dan korporat lwn. rumah bujang, flat kos rendah, dan miskin yang sepatutnya, dengan penggunaan ruang dan cahaya yang kena dan terpancar sempurna.

Runut bunyinya biasa. Kita lebih terseronok mendengar lagu rock indie yang berkumandang. Malah ada runut bunyi (detik saspens mendekati akhir cerita) yang aku tahu runut bunyinya diciplak daripada sebuah filem seram Hollywood. Aku tonton lagi sekali untuk ambil kepastian.

Namun begitu, untuk sebuah filem sulung Razaisyam, ianya jauh meninggalkan filem sulung perdana Woo Ming Jin, Nizam Zakaria dan beberapa pencuba komedi dalam MiG dan Grand Brilliance. Terdapat keselambaan, keterus-terang sempoi falsafah Nazri yang biasa (mencuit tapi dalam maknanya) yang amat memikat. Nazri, kali ini menyerlah, dengan kalkulatif Razaisyam, menyelit suatu hiburan yang mudah tapi menyentuh (ini yang susah tetapi berjaya dilakukan) dalam merojakkan mimpi/eskapis mata anak muda miskin merasa kekayaan dan menjerumuskan mata orang kaya terhadap kebiasaan dan kedamaian golongan pasif-konformis menengah rendah. Nazri juga menyuntik isu semasa dan ruang alam urban Melayu yang tentu akan menjadi bait-bait yang dikunyah dan ditelan kesedaran zaman. Dibantu dengan kesempoian pelakonnya menyampaikan dialognya. Terdapat terlalu banyak das-das kata sedap yang disampaikan, yang aku sedari, seperti komedi P. Ramlee dan Hafsham, akan diingati dan disiulkan pada zaman-zaman hadapan. Terdapat juga jiwa kuning Nazri yang menyerlah pandai, seperti beberapa rujukan homoerotis dan nasi lemak (yang aku rasa aku seorang sahaja yang ketawa, orang kita ni bersih rupanya) yang mencuit dan sesuai sebagai hidangan seks dalam komedi. Menghiburkan, mencuit, menyentuh perasaan, mudah dikunyah, bijak, dan seronok sampai ke habis! Dan lagi sekali, Deanna Yusof hot dalam filem ni, ghaaurrrrrrrrrrrrrrrr....!

Antara filem seronok senang (feel good) Malaysia tahun ini yang amat berbaloi untuk ditonton. 

Klasifikasi: P-13, beberapa dialog "cadangan" seks dan kasar yang mungkin tidak sesuai ditonton oleh kanak-kanak. 
MENONTON DI GSC Time Square.  

04 June 2014

Abang Long Fadil (2014): Syafiq Jadi Jerry Zucker

"Saya berharap untuk melahirkan gangster beriman .." - Abang Long Fadil.

Syafiq, pengarah muda yang amat mengujakan kerana filem sulungnya, SAM (2012), membuktikan sekali lagi, bahawa dia boleh mengarah. Syafiq ialah contoh anak muda yang perlu disiramkan dengan bajet tinggi, agar dia dapat membikin filem popular yang menyamai kehebatan Hollywood. Syafiq mempunyai semangat itu.

Kali ini, Syafiq memilih untuk menjadi Jerry Zucker, antara pengarah filem spoof Hollywood yang terkenal dengan meminjam dan memberi kesinambungan terhadap filem abangnya, KL Gangster. Syafiq amat mengidolakan Shamsul Yusof (fakta ini dapat dibaca dalam tweetnya) dan mahu jadi sehebat abangnya. Menariknya, Syafiq "meminjam" abangnya dalam filem ini sebagai pelakon (lantas melakukan kesinambungan watak filem gangster itu) dan perujuk, malah beberapa watak daripada beberapa filem abangnya turut termuat di tengah-tengah filem secara sengaja (dalam keadaan mimpi Zizan).

Babak pembukaan filem ini membuka maksud sebenar Syafiq, bahawa dia seorang pengarah dan dia mempunyai "cinta" terhadap filem (sampai termimpi-mimpi) dan dia ingin bikin filem. Zizan sebagai Fadil ialah bayangan suara Syafiq, sebagai alterego yang menyuarakan hasratnya. Filem dibuka dengan satu babak klise si pemuda membantu si gadis daripada kumpulan penjahat. Beberapa sengatan aksi dan komedi dipertaruhkan. Berlaku sesuatu. Ngeri. Zizan terbangun (babak ini berlaku selepas KL Gangster 2 dan filem ini berakhir sebelum KL Gangster 1, pening kan? Ha ha ha) daripada tidur. Dia bercakap dalam monolog (filem ini banyak monolog Zizan/Syafiq) tentang "hasrat" dan "cinta"nya terhadap filem. Di sekelilingnya, poster filem Hollywood, khususnya filem-filem Micheal Bay jelas terpampang. Itu idola sebenarnya. Syafiq/Zizan dalam suara kecilnya, ingin melihat Malaysia/dia membikin filem setaraf Micheal Bay itu. Syafiq sedang bertanya kepada penontonnya, rakyat yang menonton filem Melayu, "Bentuk filem apakah yang kalian mahu?" Dengan prasedar, hal ini terjawab (dengan mimpi yang amat besar) dengan Syafiq mengkiblatkan diri kepada filem bikinan Micheal Bay/Hollywood yang tinggi aksi, suspens, dan terkini, CGI canggih, juga cerita yang bagus. Peliknya, Syafiq menggunapakai gaya Stephen Chow, yang kita lihat dalam mimpinya, tercerna dalam realiti dan ilusi dalam keadaan realiti watak Zizan nanti (dengan watak arkataip gangster baik Malik sebagai imejan sifu bayangannya). Memang, ini sedikit menarik, memandangkan filem ini spin-off KL Gangster yang memfokuskan watak Zizan, lantas perwatakan dan gaya lawak rempit Zizan diangkat menyeluruhi latar dan gerakan filem. Yang menarik lagi, angan-angan Zizan ini akan mengacaunya sekali lagi, dalam bentuk CGI import Hollywood. Zizan mendapat igauan bayangan ini selalunya waktu Zizan cemas atau "terdesak". Malik akan datang "membantunya". Babak Transformer itu dilakukan dengan harapan tinggi Zizan yang "suka berangan". Namun ia juga membawa satu persoalan paradoks- adakah Syafiq yang menyedari keadaan cemas/terdesak filem Melayu sekarang hanya dapat dijawab oleh import cara/gaya Hollywood dalam pembikinan filem kita, atau dengan seorang lelaki dipandang tinggi yang sednag meringkuk dalam penjara?

Dalam hal itu, Syafiq tetap memberikan ton suspens dengan cabaran yang dihadapi oleh Zizan daripada Shark (Shamsul Yusof). Di sini, Syafiq mengambil ruang politik semasa apabila Kampung Berani (dengan jelasnya, Kampung Baru KL) menjadi tempat "penguasaan" baharu Shark melalui percubaan Zizan untuk menguasainya. Terdapat beberapa kritikan politik yang benar-benar merakamkan ulangan mata Melayu yang buta sejarah, bahawa kesepaduan orang Melayu berpecah apabila terdiri nilai korup dan tamak, dan hal ini disusun elok oleh Syafiq dengan senda gurau gaya melodrama dan penyiasatan/jenayah yang sederhana baik. Dengan berani, jika diteliti, Syafiq mengkritik "orang atasan" atau ahli politik sebagai "gangster sebenar" yang bakal meranapkan tradisi dan kehidupan rakyat biasa jika kuasa dalam tangan mereka digunakan untuk "bergangster". Didaktik Syafiq menarik kerana hal ini menjadi penyeliaan dan pemerhatian seorang mamat gangster, Zizan. Adakah Zizan/Syafiq/kita akan "belajar" daripada pengajaran ini? Kita tidak tahu (dengan jelas, Zizan terus terperangkap dengan jalan hidup dan tragedi itu). Tapi dengan jelas, perwira sebenar filem ini (kau ingat ini filem Zizan sahaja?) ialah Kamal Adli yang membantu Zizan untuk mengembalikan Kampung Berani. Kamal Adli merupakan anak muda yang bertradisikan asas jati maksud perjuangan orang Melayu. Dengan sikap sejagat, Kamal menolak kepincangan, kezaliman dan ketidakadilan. Kamal sebenarnya lebih berkobar daripada Zizan (Zizan terperangkap dalam sikap lemah jati diri dan kononnya cuba untuk membuat yang terbaik untuk kampungnya) dan maksud perjuangannya lebih jujur. Di sini, Syafiq mengendalikan "kritikan" terhadap filem abangnya dengan enak sekali, melawan maksud apa itu perjuangan dan melindung yang sebenar, dan secara lembut, menemukan kembali maksud "pendekar" dalam jati diri orang Melayu yang hidup zaman berzaman. Hal ini menjadi persoalan penyimpangan terhadap nilai pascamoden sekarang yang mula melepaskan nilai absolut dan nilai asasi yang sedia ada, yang jelas diwakili oleh watak seperti Zizan dan Shark.

Keseluruhan filem sebenarnya kelihatan biasa, biasa bagi sebuah filem komedi dan komersial, tidak ada pembaharuan dari segi cerita, namun bentuknya dipenuhi dan diikat elok. Logik filemnya memenuhi hasrat igauan/angan-angan Zizan. Secara ironi, Syafiq "memenuhi" semua kriteria imbauan "ini yang penonton Melayu mahu" zaman sekarang. Lakonan Zizan baik seperti biasa, dibantu oleh semua pelakon termasuk Shamsul, Aaron dan Sofi yang baik. Beberapa pelakon bantuan juga baik. Kamal Adli dalam filem ini menunjukkan bahawa kebanyakan para pelakon MiG sememangnya berbakat namun selalu disalah arah oleh para pengarah MiG. Kamal dalam filem ini membayangkan hero Malaya aksi yang ditunggu-tunggu. Kita tunggu jika selepas ini Kamal mendapat sentuhan arahan yang sebaik Gareth Evans oleh para pengarah genre aksi kita. 

Filem ini tetap ada kelemahannya. Pertamanya daripada runut suara yang jelas dubbing. Namun syot dan gerakan laju filem ini menyamarkan kelemahan itu, termasuk dengan runut bunyinya. Kemudian, ini tetap filem komedi spoof, walaupun baik, dengan pameran dan persoalan nilai yang menarik, berlegar dalam keadaan hiburan dan dialog kotor/lucah. Hal ini bukan masalah, hanya ia tidaklah dapat menandingi maksud sesebah filem yang berjiwa besar. Jelas, memang, Syafiq membikin filem komersial, itu matlamat utamanya. Menariknya, Syafiq menggunapakai alatan ini, filem, sebagai ruang undian sebenarnya, ujian pasaran tentang keadaan dan kemampuan intelek penontonnya. Spoof Syafiq kadang-kadang menjadi dan memang mempunyai keadaan yang amat komikal (aku rasa aku seorang sahaja yang ketawa berdekah babak Malik di penjara. Penonton Pulau Pinang di sebelah aku siap menyoal, "Eh, kenapa eh?", tidak memahami cakap "berkias"nya), namun Syafiq juga dengan jelas, dapat membikin filem dengan soalan-soalan yang mula menyentuh hal-hal yang penting. Ini suatu hal yang amat dipuji.

Klasifikasi: 18, beberapa aksi ganas dan kata kesat yang tidak sesuai ditonton oleh kanak-kanak. 
MENONTON DI Mega Cineplex Megamall Pinang. 

27 May 2014

Janji Joni(2005): Antara Yang Terbaik Tahun 2005

Ulasan ini merupakan ulasan "yang hilang" dan tidak sempat dimasukkan dalam buku tontonfilem aku terbitan RA Fine Arts (koleksi Suarasuara). Nasib baik, pujangga rock, Kamal, yang menjaga arkib terpenting Malaysia, filemkita.com telah menyimpannya sebelum blog lama aku, blog-city ditutup oleh pihak penguasa khidmatnya.

Meneliti balik ulasan ini, aku tersengih sendiri, tersengih, sebab, aku terasa sekejap, bagaimana masa berlalu dan (mungkin) aku dah tua. Ulasan ini juga antara yang membuka ruang aku bertemu dengan teman baharu, serta beberapa musuh lama. Ulasan ini tidak sempat dimasukkan dalam buku itu kerana aku tidak tersedar, antara semua bahan yang aku simpan, ulasan ini "tertinggal". Ada yang kata, ulasan ini bukan ulasan, tetapi dengan lebih jelas lagi, suatu kupasan atau analisis filem tentang filem bagus Joko Anwar ini (Joko kini sudah beberapa filem yang terus mewarnakan kehebatan sinema Indonesia) yang biasanya, mungkin berkumandang dalam pita komentari sesebuah DVD. Aku boleh tersenyum segila itu aku pergi.

Aku tidak mahu kawan pembaca aku tunggu, jadi di sini, aku berikan:

"Saya sukakan S-E-X, SEX! N-E-X-T, NEXT!"
Jawapan sutradara gemar bikin filem seks, selepas dipersoal kenapa dia suka buat filem begitu. (it's like asking Yusof Haslam, "Why You like to do this kind of films?", tak bodoh ke kita?)



"Inilah filem, kau akan bercakap dan bercakap selepas menontonnya.."
Azwan pada aku sebelum aku tonton Janji Joni.


Ini adalah sambungan filem generasi baru Indonesia. Ini adalah filem untuk pencinta filem, jadi jika kau mengaku seorang pencinta filem dan kau belum tonton filem ini, kau kena persoalkan diri kau jika kau benar seorang pencinta filem.

Janji Joni adalah filem tentang filem, menyambung warisan Cinema Paradiso dari Itali, Good Bye Dragon Inn dari Taiwan, The Dreamers dari Peranchis (walaupun pengarahnya Itali), Paper Airplane dari Iran, Jhonny Bikin Filem dari Malaysia, dan Seniman Bujang Lapuk dari P. Ramlee.

Filem ini adalah satu perjalanan persendirian pengarah serta penulisnya Joko Anwar (yang terkenal dengan tulisan filem Arisan! tahun lepas), tentang nostalgia filem zaman lepas, isu zaman kini dan harapan zaman hadapan. Ia adalah filem yang dibuat untuk penonton filem (di sini, penonton Indonesia) dan juga pembikin filem. Joni sendiri adalah alter-ego Joko, yang juga telah membuat sebuah filem pendek dari hidupnya dan pemikirannya dalam Joni Be Brave (2003). Watak Joni dalam filem ini (filem sebelumnya adalah graduan muda yang mengalami krisis kepercayaan pada masyarakatnya) adalah si pembawa filem, maka dia adalah si penyambung pada si pembikin dan si penonton yang sebenarnya (sama seperti Toto dalam Cinema Paradiso). Dalam filem ini, kita akan lihat seorang idealis (Joko atau alter-egonya Joni) bercakap tentang dua belah bentuk entiti filem: pembikin dan penonton dan bagaimana harapan Joni bahawa kedua-dua ini akan sentiasa memberi harapan pada orang sepertinya. Dalam babak-babak filem ini juga, terletak persoalan-persoalan dan isu yang melanda filem Indonesia, dan ditayangkan dengan hati yang girang tanpa perlu 'pusing-pusing'.

Memang, ia juga menghiburkan!

Bila menonton filem ini, kaki aku tak habis bergoyang-goyang kerana mengikut tempo lagu latar filem ini. Ada satu babak, waktu Joni (lakonan sangat bersahaja dan matang oleh Nicholas Saputra, menunjukkan pemuda ini sudah pergi jauh dari watak 'rebel'nya) memberitahu 10 jenis penonton dalam bioskop. Aku mengaku, aku yang pertama, yang suka buat 'picnic' (lihat bagaimana Joko menyindir para pengkritik, dengan buku nota mereka di tangan dengan monolog: "Mereka dalam dunia mereka sendiri yang kita pun takkan faham apa-apa yang mereka tulis"). Sebenarnya, secara sindir (kalau penonton dapat tangkap di akhir cerita), penonton filem ada 11 jenis, dan terakhir adalah penonton sabar 'setia', yang tahu, hanya mahu menonton untuk BERHIBUR, dan sedihnya, hanya 'tiga' sahaja penonton yang begitu di Indonesia (atau serata dunia?).


Sesungguhnya Joko benar dalam itu. Filem, satu-satunya bentuk seni yang laju dan murah adalah bentuk hiburan yang paling dekat pada kita (terutamanya dia). Maka filem ini adalah rakaman perjalanan filem 'road movie' tentang filem. Di sini Joko rakamkan, mungkin untuk berpuluh tahun dia sebagai penonton, pengkritik dan kini pembikin tentang apa itu filem Indonesia. Ia setentunya satu rakaman manis yang dapat sama-sama menghiburkan juga memberi nostalgia, lebih-lebih pada aku yang kenal filem Indonesia dari kecil lagi.

Untuk menjadikan filem ini posmoden (dan cult sesungguhnya!), punya 'reference' pada filem lain, lihat babak 'Arisan!' dalam filem ini (mempamerkan semangat 'perubahan' filem Indonesia. Note: The 'in' joke of this scene is, even love can happen in the most oddest place, and not just sex you know!), juga babak Pak Ucop dengan Joni, yang bukan saja memberi 'reference' pada Cinema Paradiso, juga Apa Ada Dengan Cinta kerana Pak Ucop (Gita Rolles) adalah pemilik toko buku yang menyuruh Rangga kejar Cinta. Dalam filem ini, Pak Ucop yang memainkan peranan 'ayah' Joni, tetap juga seorang pak falsafah (seperti dalam AADC) yang menyuruh Joni 'kejar cita-citanya'.


Joko mainkan 'reference' ini lagi pada beberapa babak waktu Joni mengejar filemnya. Babak pertama adalah perjumpaan dengan pemandu teksi (ingat filem Taksi?) Jaka.S (nota: "Jack Ass, get it?"- Azwan) yang dilakonkan oleh Barry Prima. Di sini Joko mahu membawa penonton mengingati seniman hebat ini juga waktu filem aksi Indonesia hangat di pasaran, si Arnold Schwazenager Indonesia yang popular sebagai Jaka Sembung, juga sejarah filem Indonesia kerana filem-filem aksinya memang mendapat sambutan hangat waktu (Jaka.S) 80-an. Bila isteri Jaka.S mahu melahirkan anak, Jaka.S mahukan nama Joni. Babak ini menonjolkan 'kelahiran' filem (pra-produksi) serta ideanya dan juga bermulanya perjalanan Joni.


Kemudian Joni bertemu sutradara filem seks yang dilakonkan oleh Ria Irawan, membawa kita sekali lagi pada satu zaman 'filem-filem seks' yang melanda Indonesia dengan ampuh (yang paling banyak dibuat waktu filem indonesia mula menurun kehebatannya bermula zaman 90-an. Imuda dan Nia Zlkarnain pernah berganding dalam filem sebegitu). Babak ini juga punya 'reference' pada pelakon dan kru filem, rencah pertama dalam pembikinan filem, atau dipanggil 'produksi'.

Kemudian Joni bertemu dengan budak-budak jalanan, membawa kita pada sebuah lagi zaman filem Indonesia, zaman filem-filem penghayatan kelas bawah (lihat Kemelut Hidup, Bernafas Dalam Lumpur, Bibir Mer, Taksi, dan setentunya Daun Di Atas Bantal). Di sini, Joni bersama si pencuri bermain kugiran underground untuk seketika, 'reference' pembikinan filem dalam 'lagu latar' (filem ini, secara sengaja membawa kita latar lagu-lagu soundtrack underground pemuzik Indonesia).

Selepas itu, Joni bertemu dengan seorang ahli mistik (lakonan hebat Sujiwo Tejo dari Kafir), yang juga seorang yang menyoal Joni dalam pembagai mantik falsafah, sebelum pita filemnya perlu dibakar. Di sini, Joko membawa kita pada zaman filem-filem 'supernatural' Indonesia (kalau dilihat, filem Indonesia dan Malaysia tidak perlu konsep realisme magik, kerana secara zahirnya, perkara roh dan alam adalah satu dalam budaya kita, maka kita punyai filem 'supernatural' atau 'spiritual' yang tidak perlu didefinasikan sebagai 'tahyul' atau 'fantasi', dna kita kena bangga dengan itu), termasuklah bomoh-bomoh, hantu-hantu dan wali-wali (Dari Dukun Lintah hingga ke Jelangkung). Ia juga, seperti kata Azwan, secara falsafahnya menyindir filem-filem seni (kerana lelaki ini menyimpan barang untuk pameran seni) yang dibuat oleh pembikin filem Indonesia (kerana Joni terpaksa menjawab dengan betul jika tidak mahu filemnya dibakar- secara halusnya, filem yang kita lihat ini dibakar!). Ia juga memberi 'reference' pada waktu 'menyunting', di mana pengarahnya (di sini Joko dan si ahli mistik, juga simbolisme pada Tuhan filem ini, yang Menentukan apa yang perlu dan apa yang tidak perlu untuk 'anak-anak'nya) dan penyuntingnya akan lihat mana bahagian filem yang perlu dipotong dan mana yang perlu dibiarkan.

Dan akhirnya, Joni bertemu dengan seorang produser yang sedang sakit, nazak kerana salah membuat penilaian (reference pada rencah terakhir pembikinan filem, si pemberi wang untuk belanja membuat filem) tentang sebuah filem yang sedang di pawagam.

Ada lagi 3 reference secara 'luaran' yang dibuat, menunjukkan bagaimana filem-filem Indonesia terpengaruh pada tiga gergasi industri filem ini: Hollywood (lihat pada awal kata fikir si pejalan kaki), Bollywood (gelung-gelung filem yang bernilai 12) dan Hong Kong (lihat latar tulisan Cina waktu Joni mahu bertumbuk dengan si pencopet).

Maka dengan segala nostalgia lamanya (filem aksi, seks, realiti, komedi dan 'supernatural') serta rencah-rencah untuk pembikinan filem (idea, pelakon, pengarah, kru filem, soundtrack, suntingan, produser), Joni, dengan sepenuh hati, berlari dan berlari untuk memberi 'janji'nya pada kita (penonton, jenisnya sudah dinyatakankan), juga semangat optimis tapi debar Joko sendiri sebagai pencinta filemnya, bahawa filem-filem bangsanya tetap akan diingati, tetapi juga akan berevolusi dan disayangi.

Semua lakonan pelakon filem ini sangat mengejutkan, kerana gaya yang sungguh biasa dan bersemangat. Mariana Renata, sebagai 'sang puteri yang ditunggu-tunggu' juga sungguh hebat walaupun tidak perlu berkata banyak. Begitu juga Rachel Sayidina, memberi sedikit pathos pada filem ini yang tak mungkin romantis tetapi romantis juga kerananya. Paling licik adalah si adik Dwiki Riza yang mempamerkan 'bukan semua yang kecil itu begok' (Daun Di Atas Bantal adalah sebuah filem berbajet 'kecil', sebuah filem indie).

Menonton filem ini, aku sedar, sudah betapa jauh filem Indonesia meninggalkan kita (tetapi aku masih beroptimis bila menonton Gol & Gincu baru-baru ini). Malah, ini adalah 'movie of the year' untuk aku. Joko sudah memenuhi janjinya. Kita bagaimana? 

20 May 2014

Perca Mei 2014: Hantu dan Cannes

Aku memulakan kembali tradisi "perca-perca" ini kerana beberapa sebab, selain daripada menyedari tidak ada apa-apa yang menarik lagi berlaku dalam wayang kita, namun sebab walidnya adalah kerana cadangan pengkritik filem tersohor, Nazim Masnawi, agar aku himpunkan apa-apa sahaja yang aku tonton dalam bulan Mei (atau sebelumnya) sebagai catitian dan perkembangan filem tempatan (atau sedikit dari luar). Aku menolak mengulas sangat filem Hollywood kerana sudah berjuta ulasan di luar sana yang ditulis oleh pengkritik pakar atau amatur dalam pelbagai bahasa, baik dalam bahasa kita ataupun luar, dan ia tetap gergasi (seperti Godzilla) yang walaupun bodoh, lemah, dna membosankan, mempunyai lebihan lemak dan "kondisioner makanan yang dibenarkan" dan terus ditunggu-tunggu dengan rakusnya oleh para penonton (aku tidak menolak ada yang bagus, aku suka Captain America II yang membantai Robert Redford lambang hero Amerika era konspirasi 1970-an). Hanya jika, ada filem tempatan/luar yang tampak jelas (aku sebenarnya mahu sangat menulis tentang filem terakhir Hayao Miyazaki, tapi sekarang sudah malas) perlu aku rekomendasikan untuk tontonan, akan adalah satu ruangan khas biasa untuk filem tersebut.


Judul filem "usahasama" pelakon Vietnam dan Adam AF arahan Yusof Kelana itu pun sudah aku lupai. Yang aku tidak dapat lupa ialah lakonan kaku, suara berdenting, dan ombak menghempas pantai yang membosankan, dan sebutir kalung berkilauan. Kemudian Kita ada Cara Mengundang Hantu(2014) yang diarahkan oleh pengarah yang kita amat berharap sebagai pengarah harapan negara tapi jadi hampa berkali-kali setelah kegagalan beliau mendekati kehebatan filem pertamanya, Pensel, M. Subash. Dalam filem ini, penyelamatnya hanya lakonan Mariani dan Ruminah Sidek yang dimasukkan untuk mereka bercakap tentang dunia muda sekarang yang hancur dan individualistik. Selain itu, kita disogokkan kembali dengan sikap Weird Tales dengan tebaran didaktik dan moralis yang mana, si hantulah petunjuk jalan/penghukum moral kepada kepincangan masyarakat sekarang, kononnya. M. Subash menarik hanya kerana satu perkara: kisah-kisah beliau, semuanya diambil daripada dunia marhaen, terpinggir, dan orang miskin kalangan luar dan dalam urban. Jika gerak M. Subash betul, dengan penulisan plot dan cerita yang teliti (dan berhenti menyuapkan dua tiga cerita dan memanjangkannya dengan alasan kononnya ini filem seni) M. Subash akan menjadi suara "sinema orang miskin" kita yang tersendiri, namun, alas, nama tinggal nama, sikap kritikan malah kemarahan Subash dalam filem ini (terhadap songsang sosial dan kelas atasan) dirasakan dibuat-buat dan membosankan, walaupun terdapat satu dua babak seram yang menarik dalam bajet rumah setinggan.



Metrowealth, aku rasa telah mencipta anak syarikat, Mangkin Prestij, kerana Ia Wujud(2014) jelas mempunyai kapasiti dan pembawaan "lahir" daripada rahim MiG. Mungkin penciptaan anak syarikat ini menarik, seperti Alaf21 dengan Buku Prima, atau Fixi dengan Lejen. Maka, mereka akan membikin filem "amatur" atau "bebas" (indie) yang lebih bersifat eksperimental dan terkeluar daripada cengkaman kapitalis MiG (harap-harapnya). Aku kirakan hal ini menarik. Memang, babak 10 minit awal filem ini menjanjikan hal itu, berpura-pura kepada kita bahawa "ini sebuah lagi filem kamera goncang" yang kelihatan amatur tetapi terasa babak "realis" yang hendak dibawa. Ada satu dua bahagian yang penting menunjukkan/menyatakan dengan sedar akan hal ini, seperti si Mat menjerit sambil kameranya zoom in, "Ha, kau nak sangat fokus, meh sini aku fokus .." yang menjadi in-joke filem ini sendiri (kerana mereka terkinja mahu melihat hantu). Kemudian terdapat lawak seks secara kias yang berlaku kerana tiadanya watak seks atau jantina wanita sebagai objek seks, maka si gay/pondan Anam berceloteh terhadap budak Sabah, Tom, "Dia nak bagi ikan terubuk masin kot .." pada satu babak, yang jelas, kod-kod seksual yang berterabur dalam filem ini (dan aku agak tak faham mengapa filem ini lepas P13). Ironinya, sikap found footage itu melepas hilang apabila di tengah-tengah filem kita hilang rasa peduli terhadap watak, yang pada waktu itu kita bermain teka-teki jika mereka hanya pelakon amatur atau benar-benar melalui hal ini (yang pada masa itu kita sudah pun tidak peduli). Terdapat tiga pekerjaan khurafat yang dilakukan oleh lima budak biol (5 idiots) untuk melihat hantu, cari fasal, dan kena rasuk (tau takpe). Sebenarnya, awal filem ini, dengan celoteh lima budak bodoh tanpa haluan hidup ini (membayangkan wayang kita sekarang) sungguh melucukan, mengingatkan aku pada layar Mystery Science Theatre 3000, dengan mencemuh perkara yang mereka buat dengan sendiri tanpa perlu bantuan penonton. Namun janji tinggal janji, filem ini tidaklah seseram mana, hanya kekuatan berlaku kerana suara kesan khas yang kuat dan tersusun tapi tanpa apa-apa maksud yang lain.

Awak Nak Kahwin dengan Saya? (2014) = Awak Nak Tengok Filem Saya? No!



Begitulah. Hanya mungkin, eloklah aku sentuh sedikit tentang The Wind Rises(2014), filem yang disalahertikan oleh kebanyakan pengkritik di Hollywood, sampaikan pelobian filem ini pada anugerah Oscar kalah dengan filem lembik seperti Frozen (Frozen menarik tapi bukan terbaik, dan lagu itu, menjengkelkan). Filem ini dengan jelas merupakan filem peribadi Miyazaki dan apa yang Miyazaki hendak jelaskan tentang animasi, lebih daripada filem. Jiro Horikoshi dalam filem ini (tokoh sejarah yang mencipta kapal terbang perang, Zero) merupakan ciptaan fiksyen Miyazaki dalam menyampaikan maksud bagaimana mimpi/imaginasi/angan-angan diciptakan menjadi suatu karya yang indah, dan ini menggolongkan bahawa karya ciptaan inilah citra jati diri estetika Jepun yang paling tinggi. Persoalan ini dapat ditangkap dalam bayangan bunga sakura yang dipandang sebagai "keindahan tertinggi" dalam budaya Jepun. Fenomena sakura, bunga yang mekar dan gugur pada musim bunga itu mempunyai jangka hidup yang amat pendek, jadi pemerhatian masa itu dianggap "bernilai" bagi orang Jepun untuk melihat karya alam yang tumbuh dan gugur dalam masa yang tertentu (yang dapat juga membawa nasib baik). Hal ini dibayangkan dalam tekal dan cita-cita Jiro, daripada inspirasi tokoh kapal terbang Barat, Caproni (kita juga tahu Miyazaki terpengaruh kuat dengan Disney) untuk mencipta kapal terbang perang Zero. Zero dicipta dalam keadaan yang begitu genting, sewaktu kekasih Jiro sendiri (dalam riwayat sebenar, isteri yang dikahwini tidak meninggal) sedang tenat sakit dan Jepun di ambang Perang Dunia Kedua. Zero yang dicipta memang begitu indah, bukan sahaja menjadi wadah kebanggaan orang Jepun dalam bidang kapal terbang/peperangan tetapi alusi kapal terbang itu merealisasikan "lakaran" Jiro kepada sesuatu yang sungguh indah, yang menyamai maksud animasi yang dilakarkan atas kertas yang kemudiannya dikembangkan dalam bentuk layar yang indah. Kemudian, dengan sedikit sombong, Miyazaki dengan jelas menyatakan hasil karya ini (dan sejarah filem animasinya) sememangnya suatu "seni" yang menyamai kekejapan masa sakura yang kembang lalu gugur dari pokoknya. Ini jelas apabila kita sedar Zero yang dicipta cantik benar itu menjadi luput (obsolete) selepas Perang Dunia Kedua, yang jelas disampaikan oleh Miyazaki pada babak akhir filem ini apabila Jiro memasuki semula alam mimpi bertemu Caproni untuk melihat Zeronya terbang kali terakhir setelah terkubur bersama-sama barang perang lain di suatu ruang dalam mimpi. Lalu Jiro menyatakan, "Saya berharap ini (Zero/karya ini) memuaskan .." lalu berlalu pergi, yang kita dengar, suara Miyazaki berkata, sebelum dia juga memasuki alam "mimpi"nya, bahawa segala yang dia sudah lakukan untuk Jepun/dunia, semoga ia memuaskan, dan alangkah terpuasnya kita akan detik seni yang diatur oleh sang animasi besar Jepun ini.

Selain daripada itu, aku menyedari bahawa kita di Malaysia kekurangan kuasa peranan pengkritik kerana pihak yang sepatutnya meraikan pengkritik tidak meraikannya, ini bukan fasal aku dan kawan-kawan. Aku menyedari ini apabila melihat kawan Thai aku, Kong Rithdee yang merupakan pengkritik filem tersohor dari Bangkok yang menulis dalam The Bangkok Post yang kadang-kadang diundang untuk menulis dalam beberapa projek khas himpunan ulasan filem, dan khususnya majalah terkemuka BFI, Sound and Sight. Kong pun bermula hanya sebagai wartawan yang diberikan ruang biasiswa bengkel kritikan filem dan kini, antara pengkritik filem tersohor dunia. Ini kerana The Bangkok Post memberikannya ruang, dan terdapat dana khas(?) yang melayangkan Kong ke Cannes, setiap tahun agar Kong membuat laporan berkenaan tayangan filem di sana. Apa-apa yang ditulis oleh Kong, setiap hari akan tersiar dalam web akhbar Inggeris milik Thailand itu. Kadangkala Kong akan rekomenkan filem asing untuk dibawa masuk ke Thailand, walaupun mungkin pihak pengedar/kerajaan tidak peduli pun untuk membawanya, Kong sudah pun menyatakan dua patah katanya. INIlah kerja pengkritik filem sebenar-benarnya. Aku tertanya-tanya, adakah pihak media massa kita melakukan hal yang sama? Adakah pihak tertentu mempunyai dana untuk menjalankan kerja sebegini, jika pun bukan Cannes, bagaimana pula dengan festival filem dalam rantau ini seperti yang dibuat dengan baik di Jogjakarta, Jakarta, Bangkok, kalau tidak pun, Singapura. Tapi jangan terkejut, apabila terdapat festival filem "antarabangsa" yang pernah dibikin di Malaysia Barat sendiri yang langsung ditutup sebelah mata oleh media massa perdana kita! Inilah masalah kita sekarang, kita benar-benar tidak memahami apakah itu peranan "pengkritik filem". Ya, bukan menghentam filem sesedap rasa, tetapi memilih beberapa judul filem dalam tahun itu, baik dalam himpunan tayangan (hanya di Hollywood dapat lakukan ini) untuk pengkritik ataupun dalam festival, buat pengkritik mengulas dan menyatakan haknya, filem apa yang dipilihnya dan filem apa yang dia minta "dijauhi". Inilah lempangan terbesar untuk Festival Filem Malaysia yang merupakan acara temasya besar-besaran yang kosong tanpa suatu tujuan menyemarakkannya untuk tontonan/pasaran luar. Di sinilah, kita fahami, mengapa artis Bollywood yang berbau dan hidung tinggi itu datang ke Genting, contohnya untuk suatu majlis "festival filem" Filmfare Awards, dan entah berapa negara lagi, sudah tentu agar merakyatkan filem mereka dan menyatakan "filem ini untuk anda juga". Tapi aku faham, berkatalah kita macam-macam untuk masa hadapan wayang kita, namun sosok seperti Jurey Latiff masih bergaduh tentang hak si penganjur dan merajuk kalau tidak dipujuk. Entah ke mana wayang kita dengan keadaan "nak jaga hati" kumpulan para pemain industri sebegini.

14 May 2014

Drama Siri Kekasihku Seru: Menyeru Kembali

"Ke mari, Mas!" - Waris

Yeap, kalau kalian yang mengikuti blog aku, kau tahu betapa frantiknya aku dengan drama siri ini (aku lagi suka panggil istilah drama siri daripada drama rantaian), yang juga telah memenangi "drama rantaian terbaik" pada malam Anugerah Skrin 2009.

Minggu lepas, aku terjumpa dengan DVDnya di Speedys dan aku tak ambil masa untuk terus mencekup dan membelinya. Segila itu (walaupun ada kawan dah tolong muat turun dan salinkan dalam CD). Memang sedikit kecewa apabila mendapat tahu DVD ini tidak memotong bahagian awal (maklumat teknikal episod), tidak membubuh sari kata, dan tiadanya "bikin drama" francais ini seperti dalam versi DVD Singapura (jika aku tidak silap). Tapi cukuplah mengujakan apabila aku dapat kembali menonton drama pasangan Kabir-Mira yang baik ini. Aku juga mendapati, beberapa episod telah ditulis dengan baik oleh Nik Naemah Najad (aku harus ikuti penulis ini) dan episod terakhir musim ini (drama siri ini mempunyai dua musim, keduanya dijudulkan sebagai Waris, yang aku tunggu juga DVDnya) turut ditulis oleh Kabir sendiri.

Memang biasa, terdapat beberapa kekurangan jika ditonton beberapa kali, terdapat suntingan yang keras, runut bunyi yang terlalu, suara yang pudar, pencahayaan yang kadang-kadnag samar dan terlalu gelap, namun secara keseluruhan, produksi dan pembawaan drama siri ini merupakan antara yang terbaik, dan seperti yang aku kata, berjaya melanggar beberapa garis panduan yang pernah dinyatakan oleh Lembaga Penapis Filem Negara, dan aku gembira mereka menutup sebelah mata kerana ini. Terdapat yang jelas: hantu keluar dari kubur dan penggunaan azimat/tangkal pemberian ustaz. Kemudian ada yang samar-samar tapi sangat intrig dalam hal agama: orang alim agama meminta nasihat bomoh ilmu hitam untuk mencari cara menyelesaikan masalah saka, penggunaan jawi dalam penglibatan ilmu hitam (!), perlakuan watak yang jelas tidak solat dalam adegan, hantu (roh?) tidak tenteram yang mengganggu. Namun inilah kehebatan drama siri ini, melengkuk dan menyusur masuk ke dalam beberapa ruang tabu dan menjadikannya "perdana" tanpa disedari penonton/KDN. Dan ini dilakukan dengan amat kreatif dan kena sekali oleh penciptanya.

Penggambaran oleh Mohd. Nor Kassim juga jelas memperlihatkan percubaan yang bersungguh dalam mengulit gerak arah Kabir dan pancacerita Mira Mustaffa. Segalanya mempunyai maksud dan segalanya menyampaikan cerita dan debaran.

Ceritanya tidak sahaja sebuah cerita saka yang biasa (seperti yang terdapat dalam beberapa slot Seram lain yang entah apa-apa kadang-kadang) tetapi mempunyai perkara lain yang menjadikannya sesuatu yang amat elok dikupas dan dinilai dalam beberapa disiplin, malah dapat dilakukan suatu kajian, dan bagi aku, inilah kekuatan Kekasihku Seru


(yeap, aku buat sendiri, meneliti pertalian dua keluarga, satu yang disumpah dengan saka, satu yang menjaganya)

Jelas, kisah Marisa yang mencari "asal usul"nya mempunyai pertinjauan panjang dengan maksud "asal usul" dalam kebiasaan kisah dan sastera orang Melayu, malah asal usul merupakan antara citra jati diri penting (dan oleh sebab hal ini juga berkaitan dengan maksud bumiputera dan tanah tumpah asal) yang membayangkan suatu sejarah yang panjang dalam keperibadian orang Melayu terhadap tanahnya. Asal usul ini pula amat berkaitan dengan hal keturunan yang juga dalam hal ini, berkenaan sumpahan, atau dalam maksud drama sini ini, saka. Saka itu sendiri suatu "diwariskan turun temurun", yakni suatu kuasa ghaib yang terikat dengan perjanjian hitam keluarga itu, dalam kira melindungi dan memberikan apa yang diperlukan oleh keluarga itu. Marissa membuka kotak, membaca buku peninggalan Mas Suri, membuka sejarah dan sekali gus "asal usul"nya (Marissa mulanya hanya mahu mengenali siapa ibu sebenarnya sahaja) sebagai suatu rentetan peristiwa yang panjang dalam hal "kepunyaan" (Waris memegang pada janji bahawa kekasihnya, Mastura miliknya sampai mati/kiamat, alegori ini menyerupai perjanjian setan ala filem Barat atau "contract with the devil"), melepaskan (keturunan Marissa banyak menonjolkan sikap melepaskan ini, yang bukan sahaja membayangkan harta, tetapi nyawa dan kasih sayang, yakni terhadap anak) dan pengorbanan (arkataip Mas Suri yang dilakonkan dengan sungguh berkesan sekali oleh Umie Aida melakukan pengorbanan tertinggi dalam strata keluarganya atas beberapa sisi yang amat menarik dan menyoal ruang lingkup feminismenya).

Memang, dalam segala permulaan, seperti Adam dan Hawa, ia bermula dengan selembar kain putih (innocence), dan drama siri ini dengan sejarah panjang keturunan Marissa juga begitu. Mastura (moyang tertua Marissa yang memulakan sumpahan Waris) tanpa dia sedari, menayangkan campuran sikap nafsunya dalam maksud yang dia fikirkan "cinta"nya kepada Waris. Atas dasar nafsu dia membunuh ayahnya (adakah juga atas dasar cinta hal ini?). Apakah maksud dan ruang lingkup cinta dan bagaimana bila ia bercampur nafsu? Mira dan Nik Naemah berjaya menayangkan hal ini dengan teliti dan halus mengikut pemahaman Islam, yakni cinta sebenar terkawal dan menyeluruhi sesuatu yang tidak membelakangkan Tuhan/Rasul/Agama/Ibu bapa, sedangkan apabila termasuknya nafsu, segala batasan dan halangan daripada agama/institusi sosial akan dilanggar. Marissa membunuh ayahnya kerana itu demi menjadikan mayat ayahnya sebagai galang ganti jelmaan Waris si kekasihnya. Tidak mengetahui, jelmaan itu hanya jelmaan, bukan kekasih manusianya yang sebenar (sesungguhnya roh itu milik Allah jua). Ayahnya, Mas Sohor juga mengungkapkan, "Ayah sudah silap membesarkan kamu dengan kemanjaan, ini rupanya balasan Mas
kepada ayah," sebagai maksud halangan itu yang dilanggar oleh Marissa atas dasar cinta/nafsu. Ini menarik dari segi suatu lagi lingkungan, yakni perbezaan sosial.

Dengan jelas, drama ini mendefinisikan perbezaan sosial yang jelas pada awal masa Mastura-Waris. Ayah Mastura melihat "buruk"nya Waris kerana status sosialnya. Waris anak kepada seorang alim yang miskin - ulama pada masa itu merupakan suatu status yang tidak dipandang jika tiada harta atau tiada berkedudukan bersama raja/pembesar, maka boleh disedari, zaman itu dikonsepkan oleh Mira/Kabir bahawa masyarakat melihat harta dan kedudukan sebagai berstatus, bukan orang berilmu. Mengikut sejarah, hal ini sedikit demi sedikit berubah jika dilihat pada cara siapa anak cucu Mastura berkahwin. Namun paling jelas, setiapnya masih menjaga "nama baik", seperti bagaimana Mas Juita (lakonan berkuasa Betty Benafe) yang berkahwin dengan seorang pemimpin/pejuang politik kampung itu, Syed Ali pada waktu itu (era 1930-an) yang mana golongan itu merupakan golongan yang "terhormat". Hal ini disamarkan pada era Mas Suri (Mas Suri melakukannya atas dasar yang lain, bukan kerana cinta) dan dengan lebih jelas pada masa Marissa yang mengahwini Rashad, cicit piut Waris. Keadaan moden ini menunjukkan bagaimana maksud "status" tadi sudah berubah dari zaman ke zaman, malah bukan lagi maksud ilmu/harta/kedudukan dilihat tetapi pengisian emosi untuk kepuasan/ketenangan watak wanitanya. Dengan menarik lagi, pada zaman moden pula, status kedudukan/harta keluarga Mas Suri dibentak sebagai "buruk" kerana ketiadamahu keluarga itu bercampur dengan orang kampung. Agama menjadi dasar yang menambahkan lagi kesamaran identiti keluarga Mas Suri: lebih-lebih adegan tragedi dan kematian di kampung dilihat sebagai petanda "sial" dan "ilmu hitam" keluarga Mas Suri. Malah berlaku beberapa kali (lebih-lebih lagi watak Murad) yang menerpa masuk dan mengacau ruang Highland Estate keluarga Mas Suri. Sistem zaman itu diikat dengan undang-undang (seperti yang dijelaskan oleh si polis), tetapi dengan selamba dihentak oleh Murad dan orang kampung. Kedudukan dan harta sudah menjadi persoalan kedua (peralihan era feudal ke era demokrasi moden).

Hal ini dengan lebih menarik jika kita renungi maksud feminisme dengan citra watak wanita beberapa keturunan Marissa, yang kesemuanya secara tidak sengaja menonjokan watak-watak wanita yang kuat, yang bermula dengan Mastura yang jelas melanggar "adat" zaman itu dengan "berkahwin lari" dengan Waris. Sifat menyampaikan emansipasi dan keinginan wanita ini jelas dalam Mastura, walaupun tindakannya negatif. Masita (lakonan mengagumkan daripada Dira Abu Zahar), anak Mastura juga menampilkan watak wanita yang kuat walaupun terlingkup dalam pengaruh negatif Waris. Mas Juita merupakan antara watak yang terkuat kerana pada masa dialah, pencarian cara membunuh Waris diteliti. Mas Juita menonjolkan bukan sahaja pendirian yang dapat menentang lelaki (Waris) tetapi terikat dengan maksud agama. Anak Mas Juita, Mas Dahlia (Raja Ilya) pula jelas sebagai seorang feminis (tidak memerlukan lelaki) yang mementingkan harta sebagai maksud status wanita yang sebenar. Dia sanggup berkahwin hanya kerana memenuhi syarat Waris (untuk kekalkan milikan harta) malah Mas Dahlialah yang telah membelanjakan harta pusaka ibunya dan membesarkan empayar ekonominya dengan membina Highland Estate. Dan sudah tentu, citra Mas Suri merupakan watak srikandi yang diidam-idamkan, mendekati suatu gambaran watak wanita Melayu yang sempurna dalam segala maksud agama, adab, dan bijak. Marissa mengambil kebanyakan nilai ibu kandungnya dalam dirinya.     

Dalam persoalan besar cinta dan nafsu, drama siri ini dapat membayangkan maksud ini dengan subtle yang indah sekali, yakni perubahan dan sikap wanita terhadap lelaki dan perlakuan ini berubah apabila terdapat konotasi "anak". Di sinilah persoalan feminisme tadi dimasukkan. Watak seperti Mas Lela dan Mas Ayu pula ialah contoh yang menyerupai sedikit seperti Mastura dan kemudian, Masita (yang benar-benar mencintai Waris sampai mati), mereka diperlakukan sebagai watak yang lemah kerana mudah dipengaruhi Waris, malah menyatakan dengan jelas beberapa sikap nafsu yang melampaui batas agama (hedonis, zina, membunuh).

Dengan sendirinya, drama siri ini sudah membentuk suatu bulatan analogi tentang maksud feminis kuat yang merangkul nilai cinta yang sebenar dan pencampuran, atau kekeruhan suatu maksud cinta itu apabila dilempiaskan dengan nafsu. Menariknya, Kabir tidak menyalahkan, contohnya, mengapa Mastura atau Masita melakukan apa yang mereka lakukan kerana nafsu, tetapi menjelaskannya kerana mereka manusia, dan ini membuatkan gambaran watak mereka kuat dan membumi.

Menariknya, Mira dan Naemah menyentuh hal-hal yang tersalut diam dalam budaya, sastera, falsafah, dan cara hidup Melayu dengan begitu berkesan sekali, lebih-lebih lagi dengan ruang samar antara realiti dengan ghaib (kita tidak gunakan maksud fantasi kerana dalam ilmu Melayu, hal ghaib ini benar, sepertimana dalam Islam yang mewajibkan kita mempercayai fenomena ghaib), malah di sinilah kekuatan drama siri ini berbanding dengan slot drama seram yang lain (mungkin kecuali Tower 13 yang mempunyai kekuatannya yang tersendiri). Persoalan seperti "tujuh keturunan" terselit indah dalam maksud tujuh keturunan Marissa (sebab itu wujud sekuel drama ini, Waris, jika dilihat bila sumpahan saka itu bermula), yang kepercayaan Melayu bahawa dalam keturunan ketujuhlah di mana suatu perkitaran akan berubah atau sumpahan hilang atau diminta kekal semua (contohnya, dalam sumpahan Mahsuri yang berakhir pada keturunan ketujuh). Kemudian, terdapat banyak lingkungan mainan budi yang dimainkan, suatu maksud adab yang lembut dan halus dalam falsafah Melayu, dengan keadaan ruang lingkup dan ruang tempat yang jelas berlaku antara Mas Suri dengan Marissa. Dengan jelas, konsep kurang ajar banyak kali dimainkan, yakni antitesis terhadap kurang adab. Adab merupakan suatu "ketertiban" yang sudah tersua dalam falsafah Melayu yang diikuti (jika tidak diikuti, padah), dan ia terpancar dalam muamalat, niat, pekerjaan, ilmu dan pelbagai hal bangun tidur orang Mekayu. Dengan jelas, Mira bermain dengan maksud adab yang dikacau seawal Mastura mengacau maksud adab dengan kelakuan melampau batas. Adab inilah yang dijaga dengan begitu teliti oleh Mas Suri dari sisi keluarganya, agama, ilmu, dan masyarakat (walaupun watak ini dengan sengaja dibayangkan hitam pada awal filem: semacam ahli sihir). Ini membuka persoalan menarik yang jelas dalam perumpamaan Melayu: lagi dikenal lagi cinta, yang membuka ruang humanis dalam adab Melayu yang berhati-hati dalam menilai seseorang tanpa usul periksa yang menyeluruh.

Memanglah, dalam mana-mana kisah hikayat pun, cerita yang baik lawan jahat akan berkumandang, dan dalam drama siri ini juga, walaupun terdapat sisi-sisi kelabu yang bagus, ruangnya tetap antara perlawanan ilmu Allah (Ustaz Abdul Qodir) dengan ilmu syaitan (Waris). Pertelingkahan ini tidak akan berubah selagi, seperti yang Mira jelaskan, manusia yang bersifat kelabu masih terpaut dalam maksud nafsu, tidak dapat mencari jalan yang telah disusun elok oleh agama dan adab. Dan sebab itu, hal ini dimainkan dalam sambungannya (terletak pada pendirian Maisara yang kecil) dengan cabaran yang lebih memeritkan: bagaimanakah seorang anak kecil menilai sesuatu itu baik dan jahat? 

Drama siri inilah yang membuatkan aku terpesona dengan Emelda Rosmila. Aku masih teringat sewaktu 2008, menontonnya pada awal itu membuat aku tertanya-tanya siapa wanita muda ini yang berjaya memaut hati aku untuk menerukan odisinya dalam dunia pelik Mas Ayu (kepelikan dan misteri alam Highland Estatelah yang mencipta ruang dunia yang tersendiri dan unik). Aku juga kagum dengan Fizz Fairuz (ini sebelum Nur Kasih) dan deretan pelakon wanitanya yang hebar-hebat, khususnya Rose Iskandar (yang sangat berkuasa dalam perwatakannya), pelakon memegang watak Cik Wan (aku tak tahu namanya), dan Tengku Sariza (Kuza). Namun memang, drama siri ini bertiangkan Umie Aida dalam pelbagai pesona yang dia bawa. Dan sudah tentu Hairie Othman sebagai Waris yang mencengkam.

Suatu drama siri yang sememangnya diraikan dan seeloknya dijadikan rujukan pada masa-masa hadapan.

29 April 2014

Sniper(2014): Syot Tembak


"Kau nak jadi merpati atau kau nak mati macam babi?" - Pembunuh

Pierre nampaknya sedang mula memberi beberapa landasan dan percubaan baharu yang sedikit segar. Memang ngeri dan aksi bukan forte Malaysia. Namun dalam filem kecil dengan cubaan beberapa para pelakon (ingat bagaimana Syafiq Yusof melakukannya?) Pierre mula membentuk suara yang menarik. Mungkin filem ini ada kebosanan serta beberapa logika tertentu yang perlu dibaiki, namun premis keseluruhannya menarik.

Aku teringat filem Phone Booth, Scream, The Game dan Saw, bilamana kita bayangkan diri kita dipaksa masuk ke dalam satu mainan yang kita tidak mahu. Kita bangun, tiba-tiba dalam satu pemandangan asing, terasing. Kita celaru sebentar. Telefon bimbit berdering (kita punya? Persoalan inilah yang bikin filem ini disoal jika telefon itu kita punya, kenapa kita tak hubungi polis terus?), kita angkat. Suatu suara memaksa kita main dengan "menjadi pembunuh", "Nyawa kau atau nyawa mereka," kata si pemanggil. Apa yang akan kita lakukan?

Filem ini bergerak dalam satu percubaan mencipta keadaan latar yang celaru. Apa-apa dapat menjadi kemungkinan, pembunuhan boleh berlaku bila-bila terhadap si pemain/mangsa kerana mata pemangsa yang memanggil itu tidak kelihatan, mangsanya terasa terkapai-kapai. Integriti dan pendirian mereka dipersoal, diuji, dipermainkan. Dalam keadaan itu, adakah kita akan berjalan pergi dan melihat perkara itu palsu, atau betul-betul bermain dengan mainan "hidup mati" itu?

Mungkin penonton yang menonton akan kata filem ini ialah filem gaya melebihi isi (dan sememangnya pun), tapi lihat coraknya: pemangsa yang halimunan memilih mangsa tertentu - selalunya pemuda yang kelihatan berjaya dalam hidup dan mewah dalam material. Aku tidak dapat menyatakan siapa pembunuhnya, tapi dengan jelas suatu penentangan kelas (kelas mewah/berjaya dalam hidup fizikal/material) antara berjaya dalam masyarakat dengan tidak. Kemudian, latar flat perkeliling sengaja dipilih sebagai latar jiwa pembunuh (terlalu sedar), walaupun ini naif, namun ia menyampaikan kritikan: Pierre sedang bertanya jika mangsa-mangsa berkerjaya baik ini, adakah jiwa mereka juga dipenuhi kemewahan atau buruk dan sekosong ruang flat Perkeliling itu? Strategi pemilihan ini bukan sahaja baik buat Pierre kerana ruang ini akan dirobohkan, tapi maksud ruang yang akan dirobohkan itu sendiri menampilkan jeritan Pierre terhadap kekosongan jiwa masyarakat urban sekarang, perit hidup, dan kehilangan arah tuju anak Melayu. Seorang mangsa dengan jelas, dalam cabaran hidup tetapi mewah, dia sanggup berselingkuh. Entah berapa lagi yang hilang pedoman dan terperangkap dalam neon indah bandar dan materialnya.

Namun di sinilah masalah filem Pierre ini, hanya jikalaulah kita dapatkan lagi kedalaman perwatakan, lebih-lebih lagi dalam perjalanan "rohaniah" dan emosi Fadlan Hazim, mangsa utama si pembunuh agar dia tersiksa (kerana tidak ada sisi yang mengapa dia diuji dalam mainan ini kecuali satu maksud berkenaan dia sebagai seorang jaguh sukan penembak negara, dan hal ini akan membuka spoiler kalau aku bagitau) secara batiniah, kita hanya lihat percubaan gangguan emosi terhadap Fadlan yang sehala dan selapis, Pierre tidak minat untuk pergi lebih dalam seperti mana Collin Farrel disiksa dalam Phone Booth.

Rata-rata, walaupun baharu, Fadlan Hazim menunjukkan kemampuan yang positif, lebih-lebih lagi pada babak pertengahan, walaupun pada babak-babak awal Fadlan dan aweknya, Nina Iskandar begitu kaku. Fadlan tampak boleh menjadi sesuatu dalam dunia wayang jika dibimbing dengan baik. Iyelah, sampaikan babak-babak dia berjoging tanpa baju, minah sebelah tempat duduk aku dengan selamba, walaupun balaknya ada di sebelah memanculkan kata-kata: "Eh cantiknya mamat ni, siapa eh?" Namun kehadiran Pablo Amirul lebih membuka sesuatu walaupun Pablo tidak ada satu dialog pun, kehadiran dan cengkaman terhadap tanahnya benar-benar membawa ketegangan penonton. Mikael Andre, memang agak menarik.

Syot hutan dan kawasan usang diambil dengan menarik, walaupun terdapat beberapa babak gelap dan samar. Beberapa babak membangunkan sikap voyeur yang sememangnya merupakan tujuan pembunuh, yakni menyelami hidup mangsa/orang lain. Walaupun percubaan ini menarik namun kalaulah Pierre mempunyai maksud dalam hal ini, ia akan menjadi menarik, selain daripada persoalan takdir dan pilihan yang dimainkan dalam filem ini. Ada percubaan dalam membawa satu metafora yang menarik: sang lelaki dengan senapang(!) mereka berlatarkan hutan banat - manusia kembali pada alam secara asasnya, jadi adakah mereka akan jadi manusia atau berubah jadi haiwan? (kalaulah Pierre berikan sedikit klu mengapa metafora ini disengaja masukkan). Runut bunyinya walaupun perlu ada pembaikian masih OKlah dalam peredaran kemajuan muzik MiG. Suara dubbing dan suara langsung yang ditangkap dengan bising mengacau penonton. Ada penonton yang merasakan babak-babak tengah sedikit bosan, ini mungkin kekurangan kuasa Pierre untuk memberikan selang-seli kejutan walaupun keadaan ini sebenarnya menyerupai percubaan rasa manusia-hutan-alam Joko Anwar dalam Modus Operandi.  Terdapat juga suntingan yang amat terjaga, dengan percubaan menjalinkan pembagai sudut pandangan yang menarik, namun kadang-kadang ada babak terasa panjang dan boleh dsunting dengan lebih kemas. 

Suatu filem ngeri biasa yang menghiburkan.


25 April 2014

Oh Tuhan Sakit Perut Dah

Lepas ni boleh tak mereka panggil mahaguru Hassan Muthalib je, ni dah ulser perut dah ..

Yang ini panel Muz Amer pun ada. Dan Hani Salwah jadi moderator.


Matilah, orang kuat FINAS ada ... Aduh, aduh...

20 April 2014

Pintu Neraka(2014): Napoleon ialah Iblis

"Sampai hati Dato' permainkan persahabatan yang kita jalinkan ..." - Vida, wartawan yang baru dua kali bertemu Dato' Kamsani yang "berkawan" dengan Dato' untuk penyiasatan laporan beritanya.

Memasuki filem ini, dengan memakai topi yang dipakai oleh Hassan Muthalib, kita mungkin akan terbaca dengan imej realiti industri perfileman kita sekarang dengan watak Dato' yang sakit barah dan akan mati (kelesuan dan nyawa ikan filem Melayu sekarang) yang mendapatkan "rawatan alternatif" (strategi membaiki industri) dengan pertemuan bersama seorang "bomoh moden" (membikin filem tahyul/hantu gaya baharu).

OK, aku biarkan yang itu diisi oleh anak muridnya, para semiotik atau Pak Hassan sendiri untuk selesaikan.

Filem ini pelik. Pengarahnya bernama CKW, mungkin seorang Cina atau singkatan penerbit filem ini, Cahaya Karya Warna. Seperti Apokalips X, filem ini juga mempunyai kesan efek CGI yang menarik dan "above par" (setakat ini, KRU masih menjadi jaguh dalam teknik perfileman campuran CGI) daripada kebiasaan filem Melayu yang lain. Kisahnya bercampur unsur melodrama (ada ruang orang nak mati, tangisan dan sepakan pipi wanita), ngeri (dan tahyul/supernatural) dan Bront Palarae dengan suatu lakonan si penyiasat yang licik, yang jauh lebih efektif dan menyeronokkan datang daripadanya sedari Psiko Pencuri Hati

Dialognya panjang-panjang, kadang-kadang memenatkan (bosan) namun ada yang dibikin untuk membina mood drama yang hendak disampaikan, dengan bantuan suntingan dan syot, dan hal ini dilakukan dengan baik oleh pelakon Singapuranya, Raffi Khan dengan gandingan baik Sherie Merlis untuk menyelesaikan suatu garapan. Memang terdapat beberapa bahagian yang mengulangi kebosanan dunia Cerekarama TV3 yang kita tonton setiap Sabtu malam. Lagi-lagi dengan percubaan runut bunyinya (yang asli) untuk membina mood mendayu-dayu. Ada satu babak yang panjang yang mengikat Raffi (sebagai Dato' Kamsani yang terkena barah tahap keempat) untuk memujuk Sherie (isterinya), mula-mula klise, tetapi apabila Raffi melepaskan suatu nyanyian ala Lionel Richie, kita mempercayai kasih-sayang sang suami kepada isterinya, walaupun kita terasa agak gelik-gelaman melihat Dato'-dato' kaya bercinta dengan isteri separuh umur mereka. Mungkin ini pencapaian fantasi sang pemberi duit filem ini.

Suatu ruang yang amat aku puji ialah ciptaan "alam bomoh" yang Dato' Kamsani hinggapi untuk mengubat penyakit kroniknya yang sudah amat mendesak. Mungkin lakonan "ketua bomoh", Mahabub (Jefri Jefrizal) itu tidak sehebat Al Pacino, namun dunia pengarahan seni, gerak-geri, mood, latar dan semacam kultus kelas enam bintang yang dihinggapi oleh "para menteri, orang penting, dan peniaga terkenal Malaysia" untuk mendapatkan khidmatnya membuka banyak persoalan menarik (sekali lagi, memperlihatkan hipokrisi golongan atasan yang jelas berkurafat dengan Tuhan) dalam gaya Timur tentang "menjual roh sendiri untuk Iblis". Gaya ini mengingatkan aku dengan sofistikasi imej latar peguaman The Devil's Advocate, dan lebih-lebih lagi penjelmaan kumpulan penyembah syaitan novel-novel Dennis Wheatley. Hal ini jadi canggung apabila ada wartawan naif dan bodoh menyebut "Konspirasi!" (like, hello!) namun bibit-bibit babak antara orang-orang "above the law" ini yang mempesonakan dan menyeronokkan. Imej dan watak yang menyelubunginya membuka suatu dunia yang tersendiri, seperti kembali ke dalam suatu Black Lodge Twin Peaks. Ada si kerdil di sebelah sang bomoh. Ada potret Nepoleon Bonaparte (ini jelas mengambil suara Nostradamus, dan secara in-joke menyatakan *spoiler* setan berada dalam Napoleon untuk berjaya dalam kempen perangnya), ada dialog "tubuh yang aku duduk dulu lagi sedap dan kacak." Aku tak tipu.

Terdapat percubaan menyampaikan seram. Ada yang agak menjadi dan bolehlah membuat seorang yang tidak biasa, meloncat dari tempat duduknya, namun kadang-kadang hal ini tidak dibantu oleh para pelakon yang seharusnya memberi penonton rasa kerisauan itu. Namun CGI Dato' melihat cermin itu agak cool.

Macam biasa, filem ini tidak hebat mana, terdapat dialog yang begitu clunky diutarakan di hadapan orang-orang hebat seperti Shahronizam, Bront, dan Sherlie, terdapat bahagian yang begitu longgar, khususnya ruang, perwatakan, tindakan, dan lakonan si wartawan Vida itu, malah terdapat babak yang terlalu dipentaskan, terlalu bercakap dan bercakap tanpa gerakan imej (kalau ia bercakap sesuatu yang mendalami maksud drama dan perwatakan itu lain, seperti Lincoln), ditambah dengan banyak hantu yang keluar dari filem Ghostbuster di klimaks filem, tetapi buat mereka yang melayan filem tentang genre syaitan, cult, filem ini mungkin memberikan sesuatu untuk mereka kerana sudah lama tidak dibuat pun (sebelum ini kebanyakannya parodi, kecuali mungkin Susuk), sesuatu yang kita tunggu-tunggu daripada Dukun dengan perlahan dan sabar. Banyak tertawa dan terhibur menontonnya.

Klasifikasi: P-13, beberapa perilaku seks, ganas, dan seram yang tidak sesuai ditonton oleh kanak-kanak. 
MENONTON DI TGV Wangsa Walk. 


07 April 2014

Apokalips X(2014): Farid ada Sayap

"Sape suruh masuk kelas gua?" - Pemukul

Hanya ada satu imej sahaja yang aku suka dan aku setuju dalam filem pascaapokalips Malaysia yang pertama ini daripada tangan bang Mamat kita, yakni pada bahagian akhir, Pendita ala Obi wan Kenobi (lakonan Pyanhabib) berjalan di tengah padang jarak berpuing bangunan kosong, diikuti Adam AF dan sekumpulan anak muda yang lain.

Menonton imej babak itu sahaja kita terasa suatu pengalaman memuaskan dalam perjalanan wayang kita, suatu pemaparan "epik" yang betul dan memahami maksud ruang dan bentuknya. Terasa harapan dan terasa momen baharu yang lebih menjanjikan dalam keadaan penuh fatalis dan mati (sinema kita sekarang). Ironinya, imej itu ialah imej (dekat) terakhir yang kita tonton, sebelum segalanya dilakukan dengan bayang dan ruang hitam dan kelabu berlatar bangunan DBKL di Titiwangsa. Nanti buat peminat kecil filem ini, bolehlah buat rombongan Aman Chai dan Qi Qi secara gerila di Flat DBKL tu untuk meraikan kembali grafiti dan contengan bajet rendah yang dibuat oleh produksi filem ini sebelum flat itu betul-betul diruntuhkan. Mungkin sempat juga peminatnya buat parti segempak festival asia yang lima remaja kita gol tu atas nama matahari Barat ke Timur.

Dunia filem pascaapokalips ini mempunyai beberapa ruang apokalips yang menarik, terdapat percubaan campuran lima bahasa "rojak", udara sudah toksik dan ada masa-masa tertentu, manusia yang masih hidup terpaksa hidup dengan topeng. Manusia yang sudah hilang pedoman hanya tinggal dalam puak-puak tertentu yang mendefinisikan mereka, sampai agama, bahasa dan bangsa hilang, hanya tinggal subbudaya dan anarkis, dan secara pelik, silat cekak. Manusia juga mengambil semacam suatu dadah untuk memperkasakan lagi tubuh fizikal mereka, sampai ada yang terbang dan menjadi selagak dewa.

Semua ini cantik, tapi mana ceritanya? Ceritanya terikat dalam empat puak terbesar, yang jelas kelihatan puak X (Farid Kamil) Merah Putih yang semacam menjaga minyak (peranan ini tidak dijustifikasikan dengan kuat) dan elektrik (perkara ini paling membingungkan aku), kemudian ada puak Sri Gala (Peter Davis) yang suka gaduh-gaduh dan perasaan dengki terutamanya Iqram Dinzly, kumpulan Flora yang penuh perempuan dan jaga tumbuhan (yakni punca makanan), dan akhirnya puak Kala (Jehan Miskin) Jengking yang selalu buat konsert Black Metal depan rumah mereka tanpa apa-apa maksud sebenar.

OK, pergerakan plot filem ini amatlah lembap dan bosan, malah bila ia berlaku, aku tidak sedar pun ia berlaku. Skrip tulisan Mamat ini, melihat pada bertahun filem ini dibikin, merupakan antara filem-filem terawal Mamat yang tidak disiapkan sampailah dapat buat bajet CGI yang dia perlukan. Tulisannya di sini amat didaktif yang naif, melakarkan kisah "sini adik-adik biar abang ajar sikit adik-adik fasal kontrak sosial" politik yang sedang membelenggu UMNO. Malah, ada bahagian yang kita terasa seakan-akan ditulis oleh budak tadika. Seorang budak tadika yang baru sahaja menonton Sembilu, dan mendapati Sembilu merupakan filem terbesar Malaysia untuk dipinjam dan diulang guna lalu ambillah plot serta dialognya di tengah-tengah landskap pascaapokalips. Aku serius takde hal kalau Mamat nak mengajar orang Malaysia, ahh, terus-terang sajalah, orang Melayu kita tentang kerosakan perpaduan yang amat sangat dalam kalangan kita, tapi jelaskan dahulu potensi dunianya. Persoalan kenapa berpuak dan tiba-tiba Iqram asyik panas bila tengok Adam (aku sure dalam diam dia gay dan nak Adam), apa tujuan dan peranan setiap satu puak ini? Kenapa awalnya mereka bergaduh ala Street Fighter? Untuk apa? Mainlah dengan ruang ini dahulu, yakni bagaimana setiap puak ini sebenarnya memerlukan antara satu sama lain, barulah ianya jelas hidup dan menjalar dalam dunia apokalips, ini tidak, jelas filem ini mengulangi Senario Lang Buana yang pernah Mamat tulis. Ini jelas, Mamat tak pernah baca Frank Herbet ataupun David Brin (aku rasa aku dah dapat detect seorang lagi mamat yang tak faham perbezaan fantasi dengan fiksyen sains, tapi fantasi pun ada undang-undangnya). Lagi sekali, kita buat skrip filem kena study dulu, kena faham latar ruang sai-fainya betul-betul, kita dah tak boleh sandarkan kepada "sebab idea ni best" semata-mata, kalau nak bandingkan filem ni dengan adaptasi Divergent, macam filem tadika dengan universiti.   

Ya, filem fiksyen sains mementingkan "sistem" dan "fenomena" yang dicipta. Dalam filem ini jelas fenomena sosialnya yang hancur. Kenapa hancur dan berpuak? Hal itu masih samar-samar. Dan apa kerja Pyanhabib? Aku rasakan, ini sengaja memalukan beliau, seakan-akan menyatakan: inilah yang kau dapat bila bagi si sengau memerintah. Hal ini sengaja aku bangkitkan kerana (yang aku dah dapat baca dari awal pun) terdapat babak imbas apa kerja Pendita sebenarnya pada awal filem, yang sepatutnya memberi ruang kejutan dan sentuhan emosional, tetapi jika disedari sepenuhnya bentuk filem ini, ....

Kalau pun Mamat hanya gunakan latar apokalips ini sebagai ruang untuk dia berdakwah fasal agenda politiknya (aku boleh dengar Mamat berucap, Bersatulah bangsaku!), fine, takde hal, tapi dia kena make sure gaya yang dia gunakan (sebab dengan jelas filem ini dibikin dalam style over form) setaraf bentuk dunianya. Hanya imej terakhir yang aku akur indah. Bagaimana dengan kisah topeng dan udara toksik, kenapa tidak diperdalami lagi? Ada banyak babak yang aku tahu merupakan cita-cita besar Mamat tapi dilaksanakan dengan begitu amatur sekali. Sekurang-kurangnya terdapat juga bahagian sedap seperti klimaks Farid yang mengamuk di pangsapuri dan final fight. Tetapi semuanya tidak dapat menyampaikan suatu kepuasan yang sepatutnya.

Filem ini aku percaya dibikin sebelum nama Pekin Ibrahim naik. Ada percubaan yang baik dari segi lakonan tapi masih dalam gaya yang amatur. Jehan menyambung tradisi Prof. Klon yang biol dan satu dimensi. Farid mencuba tapi dia bukan Superman. Adam tak bermaya. Peter Davis pandai tayang puting. Oh ya, dalam dunia pascaapokalips Mamat, si wanita macam bebudak Jepun Gothik dan si lelaki suka tunjuk puting dada, mungkin ini sahaja jawapan Mamat kepada penonton wanita yang mahu membanding dada sasa dan puting pelakon lelaki mana yang paling menarik. Selamat menonton puting.

Klasifikasi: P-13, beberapa perilaku yang tidak sesuai ditonton oleh kanak-kanak, namun beberapa kata kesatnya sudah dipotong LPF, lagi menambahkan kesima mengapa perlunya LPF mendidaktikkan kehidupan harian kita. F*** LPF. 
MENONTON DI GSC Berjaya Time Square. 

Nota Tambahan (berserta spoiler):
Aku sepatutnya sudah berhenti, namun aku tersinggung apabila ulasan poyo aku ini dijadikan cerita berkenaan agenda aku menjatuhkan Melayu (nauzubillah) dan entah apa-apa lagi kecaman. Beginilah, sarkastik aku menulis berkenaan puting itu adalah perasaan sangat marah dan tersinggung aku bila aku membayar menonton filem ini dan itu sahaja yang aku dapat, hal ini amat mengguris perasaan aku, bayangkan, harga tiket sekarang bukan macam dahulu, dan ini hak aku sebagai penonton, tapi mereka peduli apa kan? Jadi mahu lagi? Mahu lagi apa yang aku tidak puas hati? Ini merupakan nota-nota ringkas dalam perbincangan dengan seorang pengkritik tersohor berkenaan masalah filem ini:

Begini:
then i would like to know, what was the point they created the gelanggang lawan? Why was there so many "puak" .. i understand the "idea" of its creation semantically, but what about the execution of the story that moves the character? Who created this puak-puak? Was it Pendita? Why Pendita let it (pergaduhan ala Street Fighter) happen then made a decision to make a pact (perjanjian) after a tragedy?

Some even said: if you can have time in grooming your hair, can't you built a better world, like in Divergent?

Kalau benarlah Pendita melakukan "konspirasi", yakni membenarkan Kala secara senyap utk membunuh semua orang lalu diri Kala sendiri juga atas utk membebaskan golongan muda itu untuk "berhijrah", mengapa tidak ada babak yg menayangkan initial scene kenapa hal berhijrah ini tidak dapat dilakukan kerana terikat dengan puak yang diketuai oleh otai-otai? Tidak ada satu babak pun menunjukkan mereka melarangnya. Tidak ada logik dunia yang konkrit apa yang akan berlaku jika mereka berhijrah (cth: ada puak kanibal/orang makan orang di suatu ruang tertentu, contohnya)

Perwatakan yg dicipta terlalu satu hala, satu dimensi utk melihat sisi-sisi lain. Ada satu babak yg amat menyakitkan apabila ruang tidak dimainkan, ketika Qiqi dirodok hanya di sebelah abangnya (Iqram), tidak ada isolasi ruang atau mainan ruang, semuanya mcm dibikin dalam satu bajet tertentu. Jika pun ianya chaos, tangkapan imej tidak memberi kepercayaan kepada penonton logik itu. Hanya jika Qiqi pergi ke satu ruang lain, lalu Pekin mengikut lalu merodok, mungkin itu dapat diraikan. Masalahnya, kareografi dan mainan ruang tidak dititik beratkan dan jelas "asal jadi".

Dan jika watak dibangunkan hanya sebagai karikatur dalam membayangkan representasi sketsa atau farsa (seperti filem-filem Monty Phyton, tapi lihat, ini bukan filem komedi, ini drama-aksi), bgmn dengan penonton yg mahu "root" untuk watak tersebut, tidak ada "kasih sayang" atau memberikan wajah utk penonton peduli atau "care", ini jelas dlm setiap watak Apokalips X kerana tiada percubaan memberikan watak suatu "perjalanan emosi", seperti jelas yang kita lihat wujud dalam filem apokalips seperti Mad Max, The Running Man, Snowpiercer, Water World, Book of Eli. Teliti dengan betul, selalunya kebanyakan filem apokalips akan mengangkat satu watak dalam satu "perjalanan", lalu penonton akan terikat dengan jalan cerita kerana perjalanan emosi watak tersebut, perkembangan apa yang akan berlaku dengan watak. Hanya beberapa filem, seperti Delicatessan yang mempunyai pelbagai watak, namun jelas filem itu sebuah filem "komedi-farsa" tentang kritikan sosial masyarakat Perancis, dan setiap imej melakarkan watak karikaturnya dengan jelas.

Dan dialognya, saya benar-benar terkejut ... beberapa babak Amanchai-Qiqi membuka kembali babak-babak Sembilu, dan ini amat menyakitkan, babak cinta Awie-Ummi dalam Hantu Kak Limah lebih jelas dan berchemistry. Babak-babak cinta Amanchai-Qiqi amat kaku dan hanya menghamburkan dialog atas dasar menghamburkan dialog.

Saya faham Mamat ingin mengkritik sosiopolitik yang bobrok dalam dunia sekarang, tetapi yang lebih penting ialah memberikan cerita. Jelas, 10 minit awal kita tidak jumpa ke mana filem itu hendak dibawa, tidak ada quest, matlamat dan konflik yang berkesan, sampailah kepada percubaan yang kononnya kisah cinta amanchai terhalang, dan imej yg diberikan terlalu poyo utk kita mahu amanchai dan qiqi utk berjaya dalam percintaan. Ini masalah yg Mamat perlu sedari. Sebab at stake, he has good ideas but if he cant execute it, cakaplah apa-apa pun, penonton takkan percaya.

Snowpiercer bagi saya menjadi kerana konfliknya jelas, ada matlamat dlm sisi pembongkaran konspirasi - jelas golongan kelas rendah merancang hendak "take over" kereta api terakhir dunia untuk membebaskan diri drpd penindasan kelas atas. Jelas, sgt jelas. Lalu mainan konspirasinya akan dibuka sedikit demi sedikit sampai pada akhir filem. Bagaimana Apokalips X menggerakkan konfliknya? Matlamatnya? Cth jelas: utk apa Pendita ke ruang/tempat baharu apabila tempat itu tidak dikecam/tindas oleh mana-mana kuasa luar lain malah tidak dikecam dari segi alam sekitar (penjagaan toksik tempat itu terkawal, bersistem dan ada tanaman/makanan dan elektrik wujud, tiada tanda ia akan lenyap atau habis, tidak ada babak contohnya bahawa minyak makin menyusut), jadi ambiguiti ini kita tidak terima kerana ketiadaan matlamat yg langka. Tujuan Amanchai hendak keluar dr tempat itu jelas kerana dia mahu "kahin lari" dan keluar drpd sistem undang-undang X dan puak lain, yakni suatu alam yg lebih bersatu padu, tapi itu masih pendirian peribadi dan tidak terangkai kepada komuniti. Anak muda lain tidak sibuk pun terasa mahu "kahwin lari" sepertinya. Maka tujuan tinggal tujuan, konflik tinggal konflik. Ini masalah filem ini, tidak disemak betul-betul sebelum produksi.

Permainan ruang dengan fungsi burung suatu lagi contoh (hal ini sedikit menganggu dari segi logik kerana adakah burung itu dijaga dan dimanakah mereka dapatkan burung-burung itu apabila udara dunia sudah toksik?). Ada satu babak dengan naifnya menunjukkan si pemberitahu bahawa "Burung sudah mati" maka toksik akan berlaku. Dalam erti kata logik, jika lelaki itu duduk di luar kawasan bangunan, suatu tempat sedikit jauh dan melihat sahaja burung mati (babak ini menggunakan unsur daripada Close Encounters of the Third Kind) lalu cepat-cepat pakai topeng lalu berlari ke ruang komuniti, mungkin imejnya lebih diterima. Hal ini kerana angin yang membawa udara "toksik" bukan turun dari atas ke bawah (seperti banyangan filem ini sebab itu lelaki itu di kawasan atas) tetapi dari Barat ke Timur atau apa-apa bentuk horizontal. Hal inilah, jika dibawa kepada tontonan umum orang luar, tentu memalukan kerana melewakan logik.