Perca Kata Kritik Filem

Malas nak tulis panjang-panjang jadi ini pengalaman dan pandangan:


Nightcrawler(2014). Arahan Dan Gilroy (produksi adik-beradik Gilroy untuk filem-filem bebas, mungkin tulisan Dan) Awalnya, kita melihat papan iklan kosong, dengan kebijaksanaan suntingan, judul Nightcrawler keluar di sudut yang sama. Kita menyedari, filem ini bukan sahaja mengambil premis Taxi Driver ataupun Rear Window atau Drive, filem ini tentang anak zaman sekarang, Gen-Y yang gila dan komited dengan Imam Google dalam membina diri untuk secebis "American Dream" pada keadaan yang tidak pernah dibayangkan. Rumusannya, "This is the film where the killer got away. Because in your eyes, he is just a participating voyeur." Ya, temanya boleh sahaja jatuh ke dalam perangkap B-movie (seorang yang sadis menangkap sesuatu melangkau moral) dengan gaya mudah rakaman 1980-an. Tetapi Dan dan kumpulannya menyampaikan suatu kisah pengejaran cita-cita yang sebenarnya menakutkan, menakutkan kerana cita-cita ini terdampar jelas di hadapan kita tanpa dipantaui, dan kita sendiri ialah "participating voyeur" itu tanpa kita sedari. Filem ini tampak besar dengan lakonan memberangsangkan daripada Jake Gyllenhall (pasti dapat pencalonan tahun ini), seorang kalkulatif dan penyendiri yang menapak tempatnya dalam dunia penerbitan berita. Matanya merupakan ekspresi sebenar yang harus ditonton (selain daripada kekuatan matanya untuk menangkap imej yang diperlukan oleh stesen TV), dingin, luas dan menakutkan. Mata yang ada dalam mana-mana penonton tegar filem. Mata itu juga mengingatkan aku dengan mata yang terperangkap dalam filem sunyi era 20-an German Expressionisme, lebih-lebih lagi filem Robert Wiene dan FW Murnau. Terdapat tiga kali mata itu disinari dengan cahaya: lampu malam, api, refelksi berita TV, semuanya memaparkan: realisasi rezeki ... dunia yang terperangkap dalam kota materalisme (semua yang kita buat atas keuntungan semata-mata) - perkara yang menjawab mengapa David Teoh tidak akan berganjak sedikit pun dalam pembikinan "adikarya" kilangnya selagi terdapat mata-mata yang terus terpegun dengan layar cahayanya. Filem yang sebenarnya meletakkan keseraman dunia kita tentang moral berita, dadah kapitalisme dan kehebatan-kejahatan anak generasi-Y tanpa nilai. Kelakar sekali gus, menakutkan.

24 July 2008

Filem Terbaik Kita Pula?

FFM datang lagi. Aku cilok daripada blog Ajami, senarai filem yang masuk bertanding. Ada yang aku dah tengok, dan belum dan memang sangat aku mahu tonton tapi tidak diberi kesempatan, terutamanya Wayang (arahan Hatta Azad Khan) dan Johnny Bikin Filem (filem terpanjang dari segi penggambaran dan tayangan filem di Malaysia, terpaksa dipotong untuk 'feature release', arahan Anuar Nor Arai). Inilah yang aku rumuskan setakat ini:
FILEM CEREKA
1957 Hati Malaya (Pesona Pictures) **
9 September (Metrowealth) *
Akhirat (Sri Saheb Production) 0
Anak (Box Lite Film) **
Anak Halal (Tayangan Unggul) **
Apa Kata Hati (Tayangan Unggul) *
Cinta U-Turn (Pyramid Saimira Theatre Chain & Lineclear Motion Pictures) 0
Congkak (Metrowealth) *
Cuci (Tall Order Productions & Tune Entertainment Group) +
Dunia Baru The Movie (Grand Brilliance) *
Duyung (KRU Films, Grand Brilliance & Lineclear Motion Pictures) 0
Evolusi KL Drift (Skop Production & Grand Brilliance) 0
I'm Not Single (Metrowealth) 0
Impak Maksima (Excellent Pictures) 0
Kala Malam Bulan Mengambang (Tayangan Unggul) **
Kayangan (Raden Pictures) 0
Nana Tanjung 2 (Grand Brilliance & Lineclear Motion Pictures) *
Otai (Grand Brilliance & Lineclear Motion Pictures) 0
Pensil (Genius Parade) **
Sepi (Grand Brilliance) *
Susuk (Grand Briliance) **
Wayang (Universiti Teknologi Mara) +
Johnny Bikin Filem (Universiti Malaya) +

FILEM DIGITAL
Yantra (ATV Pictures) +
Ganavin Ivanthaanda Hero (GV Media Broadcast) +
Malaysia's Sweetheart (Matias Entertainment & Adept Media) +
Wirasiswi (London Filmmaker Studio) +
Jarum Halus (Sparky Pictures) +

* dah tonton
**dah tonton dan ada peluang menang
0 langsung tak nak tonton
+ perlu tonton kerana ada potensi dan digembar-gemburkan

Daripada kesemua filem (sekurang-kurangnya yang belum aku tonton tidak boleh dihakimi dan diberi penilaian lagi) yang aku tonton, bilangan 10 tidak layak memenuhi senarai filem Malaysia terbaik tahun ini, hanya beberapa sahaja yang mendapat tempat atau 'worth mentioning' iaitu:
Flower In The Pocket, Kala Malam Bulan Mengambang, Before We Fall In Love Again, 10 Tahun Sebelum Merdeka dan Muallaf.

Daripada lima itu, ada juga beberapa filem yang perlu diberi merit oleh sebab kelebihan teknikal dalam konteks perfileman Malaysia. Di sini, aku akan senaraikan beberapa dan aku tak mahu ikut pun penyenaraian FFM. Walaupun ini senarai pramatang, sebab aku belum tonton kesemua filem yang disenaraikan oleh FFM, maka oleh sebab itu ia boleh berubah jika aku sudah menonton beberapa, seperti Wayang dan Johnny Bikin Filem.

Filem Terbaik: Flower In The Pocket

Sutradara Terbaik: James Lee untuk Before We Fall In Love Again

Skrip Terbaik: Mamat Khalid untuk Kala Malam Bulan Mengambang
Filem Dokumentari Terbaik: 10 Tahun Sebelum Merdeka

Sinematografi Terbaik: Raja Mukriz untuk Kala Malam Bulan Mengambang

Pengarahan Seni Terbaik: Kamarul Nizam untuk 1957: Hati Malaya

Skor Muzik Terbaik: ? untuk Kala Malam Bulan Mengambang

Pelakon Lelaki Terbaik: M. Subash untuk Pensil

Pembantu Pelakon Lelaki Terbaik: Mohd Kamarulzaman untuk 1957: Hati Malaya
Pelakon Wanita Terbaik: Sharifah Amani untuk Muallaf
Pembantu Pelakon Wanita Terbaik: Ruminah Sidek untuk Pensil

Himpunan Pelakon Terbaik: Para Pelakon dalam Kala Malam Bulan Mengambang

Anugerah Khas Tontonfilem: Muallaf (mengangkat tema sensitif iaitu perbandingan agama dalam penggarapan yang lembut, segar, berdrama dan seuniversal mungkin).
Itulah dia senarai anugerah tontonfilem, haha. Aku berharap, dalam masa-masa depan, aku boleh kumpulkan sekumpulan bloggers pengulas filem yang boleh berdiskusi dengan aku untuk menyenaraikan filem terbaik buat satu-satu tahun, seperti yang, ehem dibuat oleh, ehem New York Film Critics, SFFC, LAFC, Sight & Sound, Empire dan bermacam-macam kumpulan lagi... ehem, sape nak sambut seruan ni (kita boleh buat untuk tahun ni, kalau nak).. Aku gerenti, kalau bertahun-tahun kita buat, berkala, prestij nama weh!

11 comments:

Ajami Hashim said...

abang tontonfilem,

ko tau Muallaf & Flower In The Pocket TAK MASUK pencalonan FFM kan?

..pasal erk???

fadz said...

god, isnt it obvious? Didnt u realise that James Lee Love trilogy also didnt make it?

dari buku SPHERE:

"Why do u ask a question when u already know the answer?"

Ajami Hashim said...

actually BUKAN "didn't make it".. derang TAK HANTAR pencalonan!.. tak caya?.. cer tanya Nancie Foo..

fadz said...

ha, tau pun..! tak yah aku cakap (sebab benda tu dah terang lagi bersuluh, duh :P)

ikatkata said...

Kalau jadi lah sdra nak buat program kritik, saya nak sertai. Mana borang? Nak daftar.

fadz said...

slm ikatkata, takde borang, hanya mau pemikiran dan perasaan anda.. biar saya jenguk dulu blog anda eh..

Anonymous said...

syabas! tahun depan boleh ganti Nancie Foo.

-Ani

amirahsyuhada said...

sepi tak masuk mana-mana pencalonan dari anda? Bukan sepi itu filem indah?

Ajami Hashim said...

"..lalala ..sekumpulan bloggers pengulas filem.. lalala"

>> aku nak join! err.. AJK cenderamata! huhu!

fadz said...

ani, aku tak nak.

amira, mmg disengajakan. Sepi pernah dilakukan oleh Khabir, jadi tiada pembaharuan. Mungkin buat FFM nanti, ia boleh menang skrip/cerita asal terbaik, tapi buat standard saya, emmmmmm :p

btw, pls pls pls ppl. go watch Khabir's new horror work (not really frightening but very well made mystery and intrigue) on TV3 thursday night (habislah tahlil aku), nama dia busuk babi: kekasiku seru or smtg, but the cast (love that girl, sapa ah?), the direction, the effect, the plot mmg top notch! huray for mira and khabir!

ajami, i mean, berbincang dan beri 'list' setiap tahun, cenderamata tak perlu coz dats for org karyawan yg gila glamer (and dat is so gay).

zubin said...

10 TAHUN MASUK JUGA KE? I FINALLY WATCH BULAN MENGAMBANG, SO GOOD. ALL THE CASTS ARE GOOD, THEY SHOULD HAVE ENSEMBLE ACTING AWARD!