24 August 2009

Gadoh(2009): Peribadi dan Provokasi Pemikiran


Menonton filem ini, aku teringat bagaimana sewaktu di sekolah SMBB Bangsar, aku dan beberapa rakan Melayu (ketiga-tiga kami berpindah ke sekolah asrama penuh) dan India (seorang sahaja, Mahenderan, aku ingat lagi namanya) di dalam kelas sains tulen "kelas budak pandai" secara "lembut" didiskriminasi oleh guru Matematik Tingkatan Empat kami, Puan Lim, dengan majoritinya adalah pelajar Cina. Malah, Puan Lim selalu mempersenda-sendakan "pelajar Melayu" yang kebanyakannya mengambil "ekonomi" atau "sastera". Malah, Puan Lim selalu membawa seekor anjing putih berekor kontotnya ke dalam kelas lalu anjing itu akan duduk di atas meja bersamanya "mengajar" matematik. Kadang-kadang anjing itu akan berlari-lari dalam kelas, membuat aku dan kawan Melayu aku terkemab. Ini adalah sebelum kami mendapat pemahaman bahawa anjing basah sahaja yang tidak boleh dipegang, dan sebelum aku memerhatikan bahawa anjing juga makhluk ciptaan Tuhan. Apa-apapun, atas "kesedaran" Puan Lim bahawa "kebanyakan Melayu lembap", aku dan kawan Melayu aku, Haizril telah bercadang untuk mengambil tawaran sambung belajar ke sekolah asrama penuh memandangkan Puan Lim lebih mahu menjual nasi gorengnya kepala pelajar, bawa anjing mengajar bersama (secara tersiratnya, bukan kerana cikgu itu rasis tapi cikgu itu tidak boleh mengajar) dan menyindir pelajar-pelajar bukan Cina.

Secara terkejut, antara "senior Melayu" yang disindir oleh Puan Lim adalah juga senior Melayu yang turut aku jumpa sewaktu aku masuk berdaftar di MRSM Kuantan. Di MRSM itu, ada beberapa Cina dan India "yang terpilih" untuk belajar bersama-sama dengan kita. Aku tidak pernah ingat para guru Melayu atau pelajar Melayu yang mempersenda-sendakan kawan-kawan Cina dan India mereka ini. Malah para guru selalu memberi motivasi dan memarahi kami pelajar Melayu agar "menjadi sama hebat dan pandai" seperti kawan-kawan bukan Melayu kami yang sememangnya menjadi ikon pelajar contoh. Aku sendiri waktu itu, selalu berbincang dengan pelajar India kami, Krishnan tentang Mahabrata dan dewa-dewa India (yang mana yang lebih kool, yang mana yang menakutkan), melebihi biologi ataupun matematik tambahan kerana subjek-subjek itu membosankan aku.

Pada akhir semester. Krishnan selalu menyatakan kepada aku bahawa dia di"diskriminasi" secara lembut, oleh sebab beliau tidak akan mendapat biasiswa atau tempat di situ, malah kuota bukan Melayu ke MRSM selalu menghasilkan "token-token pelajar" yang berjumlah 2-3 orang sahaja. Beliau dengan penuh rasa pedih, menyatakan akan masuk DAP bila besar nanti.

Kitaran Kebencian sejak sekolah inilah yang dipaparkan dalam filem ini arahan Brenda Danker dan Namron. Tetapi dengan melampaui beberapa ruang fikiran biasa (buat filem tempatan) iaitu melihat pertelingkahan kaum dari sudut mikro dan juga "solusi" untuk memperbaikinya.

Ada sesuatu dalam Gadoh yang benar-benar aku suka. Ya, ia bukanlah sebuah filem drama perkauman yang segah Do the Right Thing(1989) yang merupakan filem terbaik tentang perkauman, malah filem ini lebih cenderung kepada Freedom Writers(2007), filem "pelajaran bermesej" yang dicetuskan oleh seorang guru untuk menghadapi perkauman di mata anak-anak. Menolak semua itu, filem ini mempunyai "edge"nya yang tersendiri, yang masih boleh mengangkat beberapa kening Kementerian Pendidikan serta Kerajaan. Paling penting, ia menyalurkan satu kejujuran tempatan yang tidak menyelindung seurat benang pun. Ia sememangnya sebuah filem yang penting dari konteks kita rakyat Malaysia.

Plot bergerak dengan Cikgu Anne (lakonan Maya Arissa Tan Abdullah) dengan persetujuan pengetuanya (lakonan Chew Kin Wah) mengambil En. Azman (lakonan Namron yang penuh subtle) untuk memulakan sebuah kelab teater di sekolahnya, membariskan pelajar-pelajar yang "bergaduh" antara dua kaum (Cina dan Melayu) untuk bekerja bersama-sama berteater. Dari sini, beberapa pelajar seperti Khalil (lakonan berang dan mendalam oleh Zahiril Adzim) dan Heng (lakonan pertama kali yang memberangsangkan oleh Nicholas Liew Davis) menyedari beberapa perkara yang busuk tentang kaumnya sendiri, serta satu pembukaan mereka untuk memahami kaum lain.

Filem daripada olahan skrip Namron dan R.Chong ini buat aku telah berjaya mengangkat beberapa hal lapuk dan sudah meniti ke arah klise dengan jayanya, tanpa apa-apa halangan "no holds barred" dan secara terang-terangan. Secara makro, kita memang akan mempersoal jika "solusi" yang disampaikan oleh Namron serta R.Chong ini boleh "menjadi" disebabkan ini sebuah filem fiksyen. Yang lebih penting dari itu adalah pendebatan dan perspektif baharu yang disampaikan, baik dari kaca mata Cina, dan dari kaca mata Melayu membuat filem ini "worth experiencing". Ya, aku katakan "mengalami" oleh sebab, secara peribadi, filem ini akan menyelinap di dalam jiwa dan perasaan anda untuk mempersoal dan mencari jawapan dalam beberapa persoalan yang dipaparkan dalam filem ini. Malah aku berani mengatakan, filem ini boleh dijadikan bahan contoh untuk memulakan mana-mana forum tentang ketidakseimbangan kaum dan pemahaman antara kaum.

Aku menyukai latar real tetapi biasa filem ini, mengambil Stor DBP sebagai tapak teaternya , runut bunyi dengan gitar minimalisnya serta lakonan yang bersepadu dan kuat oleh para pelakonnya, terutama pelakon-pelakon mudanya. Malah watak sekecil Ah Long (lakonan Fong u Shin) dalam filem ini juga memainkan peranan penting, memaparkan kekuatan ikatan holistik skrip Namron dan R.Chong. Malah beberapa dialog yang santai tetapi cepat diingat dan bermakna tersembur di sana sini dalam filem ini. Para penulis skrip filem perdana harus belajar sesuatu daripada Namron dan R.Chong.

Hanya aku persoalkan kelogikan Ryan Lee Bhaskaran untuk ikut serta dalam kelab (pengkajian semula identiti) teater sekolah itu. Ryan Lee sebagai Raj dibuli oleh kedua-dua belah kaum pelajar (hal klise tetapi mungkin benar sebagai simbolsime Handraf sekarang?), dan masih Raj ingin, dengan kental, menyertai kelab itu (berlawanan dengan watak token pelajar Mat Salleh dalam kelas pelbagai kaum minoritu yang "terpaksa" berada di dalam kelas itu di dalam Freedom Writers). Ini membuak persoalan adakah Raj (atau sememangnya simbol kaum India di Malaysia?) adalah mosochist yang sukarela? Adakah kerana memang agak susah untuk menyertakan masuk "suara ketiga" dalam filem yang mempunyai dua kuasa berbalah? Persoalan kecil ini tidak akan membuat anda merungut oleh sebab, ada pelbagai lagi cerita daripada pendukung wataknya, termasuk keberanian En. Azman di hadapan pegawai Kementerian Pendidikan membuatkan filem kecil ini sesuai buat masa sekarang dengan mesejnya yang "edgy" dan masih terbuka untuk pendebatan.


5 comments:

Vitamin said...

good review. tapi macam tak puas. aku rasa macam ada lagi yang kau nak tulis..

fadz said...

vit, cukup lah tu, hehe, yg penting ialah perasaan mengalami bersama yang berjaya namron dan brenda bawakan, walaupun ia hanya tertutup dalam konteks lokal.

lagi pun ramadhan lah, aku penat nak tulih..

asks said...

aku tak abis lagi dload cite nih..

nway, aku pn ex-mrsm cam ko gk.. (serting) time aku dulu batch 1st diorang masuk..tapi semua India n diorang semua ok je.. terkejut gk aku baca kisah ko kat skolah bangsar dlu.. kalo aku mgkin dh bawa isu tersebut kpd pihak atasan..haha.

p/s: aku sebenarnya lebih berminat dgn tiga perenggan pertama ko kat atas tu..(mungkin sbb aku tak tgk lagi cite nih)..

eizan0406 said...

mohon izin pandangan kamu dimuatkan dlm asgment sy

fadz said...

asks, haykh, tu lah dunia sekolah aku dulu..

eizan, ok, masuk kredit rujukan eh.