13 April 2010

Evolusi KL Drift 2(2010) & Trilogi Filem Cinta Sanif Olek

Evolusi KL Drift 2: Tuhan, tolongilah Aku, Tuhan!



"Evolusi - evolusi - evolusi!"

Begitulah tempo dan laungan mamat rap yang terngiang-ngiang dalam kepala aku, sebaik habis menonton filem ini, sebaik dalam monorel balik ke rumah, dan sebaik aku menaip untuk membuka cerita apa ke halnya filem ni. Ya, itulah saja yang aku boleh ingat, yang aku rasa buat aku terngiang-ngiang tentang filem ni. Bagaimana pula dengan imejnya?

"Evolusi!"

Taik kucing engkau evolusi. Wahab Hamzah lebih baik daripada aku apabila menyatakan, filem ini mempunyai syot-syot dengan sudut yang cantik, pantas dan teknik yang ligat. Taik kucing. Serius, sepenuhnya filem ini, kepala dan badan aku melepek dekat batang kerusi, menunggu bila ia nak habis, dan dengan penuh getir, melihat bagaimana penonton meriuh dan seronok dan ketawa, dan "Uhhhhhhhh!" "Awwwww!" bila Scha (yang memang seorang babe) menyatakan "Aku memang sayang kat kau, Zack" dan si Zack, "Aku pun sebenarnya sayang kat kau..." Eeeeeeghhhhhhhhh.. (begitulah bunyi suara-suara penonton yang kita sayang, penyokong filem kita yang sebenar)

Ceritanya senang, kalau kau tak tonton filem yang pertama, kau takkan terlepas apa-apa kerana pelakonnya sebulat-sebulat nyatakan siapa mereka, apa mereka buat dan kenapa mereka buat apa yang mereka buat ("Aku mesti balas dendam, Joe!" jerkah si Saheizy Sam kepada Aaron Aziz). Ceritanya, Farid Kamil patah kaki (simbol: mandul, siap ada dialog "Aku sedar aku ni siapa"), kawan baik dia hero filem ni, Shamsul Yusof. Scha pulak tomboy galak tapi menunjukkan "Aku risau, Zack" terhadap Zack. Aaron Aziz dan Saheizy Sam ialah, TUHAN (ok, aku cuba tak nak mencarut), watak meta-bukan Melayu yang mungkin dari Funan, campur Siam, anak haram duduk dalam keluarga Cina yang penuh cacah di lengan dan badan (seksi lah tu), pandai berslanga Cina-Malaysia dan bertutur Kantonis(?! Patutnya Hokkein kan? Lantaklah) yang tahu, di mana saja rancangan dan keberadaan polis (Remy Ishak sebagai Inspektor Kamal, polis yang satu dimensi dan dungu) dan si hero Shamsul Yusof. Malah, mereka "stalker" kepada Zack kerana satu rahsia (jeng jeng jeng). Separuh jiwa aku, aku dapat rasakan bahawa sesiapa yang menulis skrip filem ini mesti "closet case" sebab jelas, Saheizy Sam dan Aaron asyik cuba-cuba kacau Shamsul (termasuk Inspektor Kamal), malah Farid dan Shamsul pula macam kekasih sebab kalau ada je pertalian luar yang cuba kacau "persahabatan" mereka, antara satu tu akan dengki, atau kalau dah berjauhan, satu tu akan rindu, malah dalam satu babak, dengan semangat, "Eh, kau jangan kacau kawan aku tu, dia bukan kau punya hal!" OKEH! Malah, aku kadang-kadang tak boleh tahan dengan cara Aaron atau Saheizy pegi "stalk" Shamsul:

"Eh, apa kau nak lagi ah?"
"Eh, aku nak engkau ah!"

Atau dialog yang sebegitulah. Lagi satu trivia: Zack suka kat Scha yang sedikit tomboy. There.

Satu perkara yang aku ingin nyatakan kenapa filem ni tak berevolusi ialah, dengan tipikal, semua filem SKOP atau Yusof Haslam, dan kini anaknya akan melakarkan watak jahat yang "Melayu bukan, bukan Melayu pun bukan". Ingat Castello dalam Gerak-Gerak-Khas? Kenapa ah? Takut orang Cina mengamuk ke bila mereka distereotaipkan sebagai jahat? Tak usah takutlah kawan, lu buat apa pun, kita sudah mali dalam manyak gambar ah, lu tengok je Setem, lu tengok itu Raindogs, Gadoh, Kinta, itu Sepet, semua ada lah!

Jadi apa yang kau boleh dapat daripada menonton filem ni? Entahlah, malah banyak aksi dalam filem ni yang hambar, takde erti, takde penghayatan. Contoh macam babak awal, babak perlumbaan, langsung takde syot yang mengujakan kita untuk mengikuti "watak" dalam debar lumba, mana wajahnya, mana kelok aksi kiri dan ke kanan kereta, mana kareografi "drama" pada aksi. Tiada antisipasi. Yang kita tahu, akhirnya, "tiba-tiba" Zack "menang".

Hanya babak terakhir begitu baik (walaupun buat aku tak begitu baik) dibikin, yang aku maksudkan babak aksi. Bandingkan babak itu dengan kereta kejar mengejar di pelabuhan, entah apa-apa. Malah nampak sangat pengarahnya "berjaga-jaga" (kalau rosak kereta, ko jaga!)

Dialognya. Tuhan, tak berevolusi. Masih gaya Yusof Haslam. Dan pemberian "laluan senang" paling aku tak faham. Lihat saja Inspektor Kamal yang tiba-tiba terpaksa menukar wajah muka dan kata, "Ek, kau kena tolong Aleeya, kalau tak, Zack dalam bahaya kau tau tak?" (or something like that). Shamsul tidak memberi masa pun untuk kita benar-benar kenal beberapa sisi satu-satu watak, hanya MOTIVASI mereka (baca: Saya ada matlamat, itu saja yang penting). Paling aku nak gelak, tetiba je Inspektor Kamal ditahan geng Aaron dan Saheizy sewaktu dia nak keluar, tetiba je Shamsul Yusof dikejar oleh Saheizy Sam. Banyak sangat "tiba-tiba"nya. Soalan: takkanlah Inspektor Kamal begitu bongok untuk memberitahu laluan hariannya kepada penjahat, jadi kalau tak, tentu ada "orang dalam" polis yang beritahu, dan kenapa kelurusan Inspektor Kamal yang sibuk "stalk" Shamsul untuk info tak cuba cari siapa dalang dalam polis tu? Ha, kan ke cerita ni jadi menarik sikit?

Begitulah hal ini diulang dan diulang, memberi "kesenangan plot" kepada pengarahnya. Babak yang aku tak leh lupa, babak Shamsul yang dah hot sebab Farid (betul-betul filem Tamil) asyik sindir dia dengan Scha (ni yang aku kata homoerotik ni) tiba-tiba meletup, "Eh, ko ni, aku dah bantu kau, aku dah bagi kau kerja, ini yang kau balas kat aku? Eh, kau boleh pergi blah ah, eh aku malas dah tengok muka kau ni!" Patut Farid cakap je macam Scha kata: "Sebenarnya, Zack, aku, aku sayang kat ko.." Serius, aku rasa jalan cerita ni akan jadi lebih menarik kerana pergelutan satu halanya dah pelbagai. hahaha.

OKLah, satu hal, daripada semua caca merba ni (lagipun aku tengok juga sampai habis), dengan saduran entah berapa banyak runut bunyi Hollywood yang disusun kemas(!), lakonan pelakon dalam filem ni memang bagus, sebab mereka betul-betul "beri yang terbaik". Kalaulah ia mempunyai gerakan cerita yang lebih mendalam dengan intrig yang lebih menyengat.

Evolusi-evolusi-evolusi hatuk kau!


Trilogi Cinta Sanif Olek

Sabtu lepas, aku menonton Lost Sole, a la Folie, dan Ameen, trilogi filem pendek oleh Sanif Olek yang ditayangkan julung-julung kali di Malaysia di Annexe Central Market. Ketiga-tiganya filpen yang cantik. Semuanya dibikin dengan perhatian yang tulus oleh Sanif. Aku sebenarnya ingin benar menonton a la Folie kerana filpen itu memenangi filpen terbaik di Jogja-NETPAC Asian Film Festival tahun lepas. Aku suka, sebab Sanif, bukan saja boleh membawa sebuah cerit ayang berstruktur, seperti Lost Sole dan Ameen, yang penuh cukup serba serbi rencah penceritaan, boleh tetap memberi kita, para penonton kejutan dan pembukaan baharu yang tidak tersedar oleh kita. a la Folie pula semacam air, laluannya tidak ada batas dan lubang, lancar terus, penonton terus diberi beberapa pandangan, baik yang lepas, "akan datang" dan sekarang tentang paparan masa dan tempat seorang lelaki dan wanita bertemu kembali dan bercinta kembali. Persoalan peranan jantina, persoalan perilaku jantina dibawa ke depan. Ianya gelap tetapi indah, ianya kelakar tetapi masam. Yang memegang kedua-dua watak itu adalah "pemahaman yang sama" di antara segala pemahaman dan perasaan ini. Seakan, pernyataan, itulah cinta. Ini sebuah puisi yang moden daripada Sanif Olek, yang turut mempuisikan kehidupan malam urban Singapura, ruang dan waktu yang hanya sempat diberi kepada rakyatnya untuk bercinta (kerana pagi, sibuk cari wang katanya, haha). Satu perkara yang menarik, Sanif begitu tulus, begitu lurus, menyatakan, apa-apapun, kita kembali kepada "agama" (walaupun kita tidak memahami misterinya). Ini dapat dilihat dalam keiga-tiga filem ini, dengan rujukan masjid sebagai latar, baik secara sengaja atau tidak. Lost Sole dan Ameen lebih dekat kepada masjid (Masjid Sultan), di mana banyaknya babak dan adegan berlaku di kawasan itu, sementera a la Folie berlaku di "luar" masjid (menyatakan kedekatan atau kejauhan subjek cerita terhadap pendirian agama). Tetapi kalau kita cedok lagi, kita sedar bahawa Ameen banyak berlaku "dalam" masjid, Lost Sole di antara dalam dan luar masjid, dan a la Folie terus di luar masjid. Di sini, kita akan sedar, tahap kedekatan pertalian rohaniah (mendekati pemahaman Tuhan) dan perhubungan manusia (lebih sosial, lebih berkenaan manusia) antara tiga filem, mengikut kedekatan dan kejauhan subjek kepada latar masjid. Malah, memang, jika dilihat secara betul, Ameen memberi soalan agama yang paling tampak, malah amat "mendalam" tentang pemahaman dan ketentuan agama (jika bukan agama Islam, mungkin, tidak ramai yang menangkap makna filem ini). Sedang Lost Sole lebih "seimbang" menyatakan perincian pertalian antara manusia dan agama (dan mungkin sebab ini, penonton melihat filem ini sebagai paling sempurna), dan kemudian a la Folie yang mengambil agama sebagai cetusan falsafah. Menarik di sini adalah watak Sani Hussin, budak yang "bodoh-bodoh alang" yang aku lihat, bukan sahaja bermain sebagai comedy relief terhadap Lost Sole dan Ameen, tetapi juga sebagai "pencerita" sebenar yang menampilkan ketidaktentuan dan kelemahan jiwa manusia yang mengelilingi watak Sani Hussin (dan jangan lupa, mengelilingi masjid. Sani Hussin tinggal di masjid. Sani Hussin seakan pemahaman Islam yang benar yang tidak dikotorkan). Di sini, aku tertarik melihat dan teringat akan wali besar Singapura, Habib Nuh yang juga dipermain-mainkan ornag pada zaman itu sebagai "majnun", walaupun kita tidak tahu kebenarannya.

Aku berharap sangat dunia Sanif Olek ini, yang memberi kita kesegaran terhadap dunia Melayu Singapura dapat dikupas lagi dan lagi. Dengarnya, beliau akan mengarah filem perdananya yang pertama dengan lakonan Rahim Razali, Ramuan Rahsia. Aku tak sabar melihat sentuhan Sanif yang begitu matang, berinspirasi dan faham tentang hal-hal nostalgia Melayu yang sudah lama kita tidak jumpa dalam sinema kita.

Layari blog Sanif Olek: http://reeljuice.blogspot.com/

9 comments:

Nazim Masnawi said...

Aaron Aziz punya karakter dalam Evolusi KL Drift yang pertama is clearly Singaporean. Looks like they amp it up to 11 in the sequel.

OGC said...

Haron Aziz in EKLD/2 is a joke.. bad storytelling... grow up Shamsul!! learn how to masturbate properly 1st b4 u make another moovie...

zulazahari said...

Legaa aku tak tengok lagi Evolusi KL Drift 2, tunggu main dlm TV je lah, hehe.

Anonymous said...

jangan sayang wang anda! Sayangi masa anda! Keluar dari ruang gelap itu! Sudara kena berani. Eh lupa, tuan buat buat kritikan. kalu tak tengok habis macammana kritikan nak selesai.

PS-Pengarah Producer 'malaysia' tidak pernah rasa terhina apabila penonton keluar panggung sebelum filem habis berputar. Tapi akan rasa terhina apabila kita habis menonton dan memperkatakan tentang filem tersebut.

ikhlas

Penchinta Ruang Gelap

Hassan Abd Muthalib said...

Ala, kasi canlah Budak-budak buat filim!

Anonymous said...

aiyoh pencinta, manyak terima kasih u sudah tambah itu koleksion. tenkiu veli much.

- levid

GAIA said...

Eh Fadz! Naper aku tak prasan kau masa filem SIngapore tu...aku ada kat belakang tapi tak stay lama masa sesi bincang2 tu

fadz said...

La, ye ke? tu lah balik awal sgt!

fadz said...

Pak Hassan, tak leh! hehe, syaa mmg macam tu!!