02 June 2010

Agora(2009) dan Tindakan Askar Israel: Satu Kebetulan?

Agora dan Situasi Israel Sekarang

Sebenarnya pemahaman aku kepada filem ini dan kenapa aku meletaknya dalam entri kali ini bukanlah menyatakan filem bikinan pengarah hebat dari Sepanyol ini, Amenabar (pengarah The Sea Inside), cukup bagus. Walaupun filem ini punya Rachel Weisz yang cukup berkarismatik dan intelektual, kemudian Max Minghella, anak mendiang pengarah Anthony Minghella(!) yang masih muda, memberi suara seksi, mendalam dan kuasa terhadap lakonannya, seni latar yang mengkagumkan (sebenarnya setaraf mini siri Rome), sinematografi yang rancak dan cerita yang penting (khususnya mereka yang ingin mengetahui sejarah kemunculan agama Kristian di Empayar Rum, di dalam filem ini, di Iskandariah, Mesir zaman praIslam), ianya sebuah filem yang sederhana bikinan dan semangatnya. Apa yang lebih penting daripada fokus filem ini, iaitu kemunculan agama Kristian dan bagaimana gerakan agama ini atas penganut fanatiknya (zaman itu) menentang golongan pemuja berhala (di sini, para pagan Mesir yang berwarganegara Rum), ialah penampilan (dalam plot, secara tiba-tiba) kemunculan kuasa Yahudi dalam kalangan pihak berpengaruh dunia Maharaja Rum yang beragama Kristian, khususnya di Iskandariah seperti yang digambarkan dalam filem ini.

Hal ini, bolehlah kita kaitkan tiga peristiwa besar bersejarah berkenaan orang Yahudi pascaEmpayar Judea dan sekarang. Pertamanya ialah diaspora Yahudi ke tempat-tempat luar negara Palestin seperti Eropah dan Timur Tengah. Keduanya, peristiwa Perang Khaybar di mana kita membaca pengkhianatan Yahudi terhadap Rasulullah s.a.w. di Madinah. Ketiga, insiden kapal keamanan ke Gaza yang diserang hendap oleh tentera Israel baru-baru ini.

Di dalam filem ini, dipaparkan, masyarakat Yahudi "tiba-tiba" melata di sekian tanah Iskandariah, selepas sahaja "kuasa lama" orang Iskandariah yang pagan diminta "turun takhta" oleh pihak pelampau Kristian (dipanggil askar Kristian dalam filem ini) dan meninggalkan Perpustakaan Agung Iskandariah (orang berhala dipaparkan amat baik, rasional dan murni dalam filem ini). Perpustakaan itu menjadi "mangsa" pihak Kristian kerana "menuduh" watikah dan surat yang tersimpan cermat dalam perpustakaan itu sebagai "syirik" dan "sesat" (di sini, dimainkan simbol "kemunduran ilmu kerana agama", faktor Zaman Gelap di Eropah). Malah patung-patung dewa mengelilingi kuil dekat perpustakaan itu ditumbangkan.

Dalam satu babak, dipaparkan, beberapa pelampau agama Kristian menyeludup masuk ke dalam stadium (dahulunya tempat masyarakat menonton teater) di mana penonton Yahudi sedang menyanyi dan "berdoa"(?) dengan menepuk tangan, lalu orang Kristian itu melontar batu ke arah pihak Yahudi.

Adegan seterusnya, sekumpulan orang dewasa Yahudi meminta keadilan di bawah Ketua Keselamatan Rum (seorang anak Iskandariah yang menganut Kristian). Pihak Kristian yang diwakili oleh seorang bishop turut hadir. Majoriti penduduk waktu itu sudah menganut Kristian (atas dasar ketakutan), maka Ketua Kristian telah bersikap berpihak sebelah lalu menggelarkan kerja "anak nakal Kristian" itu sebagai main-mainan. Pergaduhan berlaku, pihak Kristian dan Yahudi mencela sesama sendiri.

Pihak Kristian lupa, orang Yahudi kuat berdendam, dan mereka mengambil pembalasan dendam mereka dengan serius. Terlalu Serius.

Malam itu, tiba-tiba kedengaran orang melaung "Api!" di gereja, menyebabkan kumpulan pengawal/tentera Kristian berpusu mengambil air lalu masuk ke dalam gereja. Apabila mereka berkumpul, tiba-tiba pintu gereja dikunci. Orang Yahudi lantas memerangkap mereka, membaling mereka dengan batu. Kebanyakan orang Kristian mati. Beberapa yang tinggal menjadi saksi kunci kepada pembunuhan balas dan penghalaun orang Yahudi dari Iskandariah.

Melihat pada rentetan adegan filem ini, jika benarlah dikatakan oleh filem ini "menyerupai" kronologi naik jatuhnya Iskandariah di tangan penguasa Kristian, betapa jelasnya ia menggambarkan sisi gelap orang Yahudi secara "umum" (ianya bukan kerja individu tetapi satu komuniti!) Di sini, walaupun memang kemungkinan pihak pelampau Kristian yang mendapat kuasa pengaruh luas di Eropah dan dunia Rum yang merangkak ke arah kehancurannya, menuduh orang Yahudi "pembunuh tuhan" mereka, ini takkan mungkin menjadi faktor satu-satunya orang Yahudi yang tinggal di Judea, bandar-bandar Rum "dihalau" secara satu komuniti. Filem ini menampakkan "kegilaan" orang Yahudi "membalas" sesuatu mengikut kepentingan mereka. Mereka dibaling batu, dipermain-mainkan oleh tentera Kristian di stadium. Balasannya, orang Kristian itu "direjam" batu sampai mati! Betapa "adil"nya undang-undang jalanan Yahudi ini. Bila kita kaitkan dengan laporan yang didapati dari pihak Israel berkenaan "pihak pendamai bersenjata" dan "mengganas", kita amat susah untuk menyetujuinya. Buat Israel, memasuki lautan antarabangsa lalu menahan dengan senjata terhadap pihak antarabangsa yang tidak bersalah itu "adil". Kesabaran masyarakat dunia sedang diuji.

Maka ditunjukkan dalam filem ini, oleh sebab angkara "mendapatkan keadilan" Yahudi, orang Yahudi dalam filem ini diburu tentera Kristian dan dibunuh dengan kejam sekali (sekali lagi, kritikan terhadap pelampau agama), wanita Yahudi dirogol dan anak mereka dibunuh. Atas dasar "kesombongan" yang ditunjukkan oleh bangsa ini, mereka dikecam dan dihalau. Di sini, bermula semangat anti-semitik yang pertama.

Maka, semangat anti-semitik itu, walaupun dipaparkan "pincang" atas keganasan yang melampau terhadap bangsa ini, ia sememangnya "berlaku" kerana ketidakmahuan bangsa Yahudi mengikut satu-satu rentak negara itu, satu sikap yang terlalu membanggakan diri mereka lantas melihat segala yang asing itu "salah". Komplot dan menghasut, seperti yang dipaparkan dalam filem ini merupakan cara orang Yahudi hendak memecahbelahkan masyarakat. Bayangkan, hal ini berlaku beratus tahun lamanya. Secara harfiah, tak mungkin pihak Kristian begitu kasar terhadap Yahudi jika Yahudi tidak membuat sesuatu yang amat menyinggung. Dan filem ini memaparkannya. Jika kita teliti pula persitiwa geseran Yahudi dengan umat Rasulullah s.a.w., kita akan melihat hal yang sama, tetapi kemanusiaan Rasulullah s.a.w. ditunjukkan lebih tinggi daripada orang Kristian Rum, kerana hanya "menghalau" orang Yahudi daripada tanah mereka dan bukan "membunuh" orang yang tak bersalah, wanita dan kanak-kanak.

Maka sesuatu yang berlaku di tengah pantai Mediterenean kini dipersoalkan oleh antarabangsa. Kita faham benar, fakta dan tindakan akan diselewengkan oleh sekutu Israel, mungkin termasuk Arab Saudi sendiri. Ia terpampang di benak, bahawa kesalahan itu sudah nyata, tetapi tetap mahu diselewengkan, seperti beratus tahun dulu. Memelikkan lagi, walaupun filem yang dikatakan ini sebuah filem "free thinker", ianya dengan jelas memaparkan keburukan orang Yahudi. Filem ini banyak menerima anugerah di festival antarabangsa, menjadi filem pecah panggung di Sepanyol, tetapi pernahkah anda mendengar tentang filem ini ditayangkan di Amerika, UK atau negara Eropah lain? Pernahkah anda dengar tentang filem ini? Masyarakat dunia sedang mengkaji kekebalan Israel yang berdalih-dalih. Penonton juga perlu meneliti dan memilih/menonton filem-filem dengan rasional dan celik yang tinggi. Bila memilih/menonton, secara menarik, kita boleh lihat trend yang sedang disuapkan oleh Hollywood kepada penonton Amerika dan dunia.

6 comments:

Muhammad said...

Me nonton filem ini 2 bulan yg lepas
( cd cap tengkorak bersilang tulang kaki ).

tapi me rasa
isi yg benarnya..

ialah tentang , bagaimana "Ilmu dan idea duniawi " terhapus angkara sikap fanatik terhadap agama.

me suka :

view dari atas , dengan kelibat manusia berterbaran lagi dari dibunuh kerana penghapusan kaum.

seolah-oleh...itu yg dilihat oleh " tuhan " , bagaimana umat manusia...bunuh membunuh sesama mereka.

hebat mmg hebat

Anonymous said...

barangkali itu bukan dari "pandangan tuhan" tetapi pandangan burung burung nasar. Kebetulan apa yang menghambat seribu cerita. kerana ia sekadar mengolah kembali sejarah demi satu persatu peristiwa demi satu tuntutan yang berlaku sekarang.

PS- Celaka apa yang menimpa ruang gelap tanah ibunda kerana aku hanya upaya mengintai lewat layar kaca yang kelam.

ikhlas
Penchinta Ruang Gelap.

fadz said...

ya Muhammad, filem ini berlandaskan rasionalisme dan humanisme, dan bagaimana sikap keterbukaan ini ditutup kerana pelampau agama. Hal ini universal dan tidak semestinya "anti agama". Tapi aku tidak mahu merujuk ke situ, kerana aku ingin mengupas bagaimana filem ini, walaupun ramai yang menyukai/mengecamnya, tidak tampak terkenal dan diperkatakan (boleh rujuk berapa hits atau undian yang ia dapat di imdb).. persoalannya selalu: kenapa. Inilah sebuah contoh filem yang "Sengaja" ditutup oleh pihak pelobi Yahudi dalam penyiaran.. secara peribadi, aku suka filem jenis ini, tetapi aku cuba mendapatkan kuasa "ilmu orbit" yang penuh daripada subplot Weisz itu yg aku mahu ia melampaui realiti zamannya, dan yang itu aku tak terjumpa, hanya sebuah drama biasa yang tersusun secara kronologi, semacam sebuah drama sejarah mini siri yang dibikin dengan baik, walaupun kesemua ramuannya cukup serba serbi.

roasted kopi said...

tampak seperti filem ini sebuah propaganda pro-yahudi sebaliknya dan bukannya bersifat anti-semitik... tak mengapa nanti aku pasti tonton!

Muhammad said...

tu sebab gua benci yahudik

cuba filem itu bertajuk : The Boy in the Striped Pyjamas - The Pianist - Angel In America - sure dapat perhatian dan promosi seluruh alam !!

ianya tak pernah adil.
Yahudi hanya mahu " Sejarah penindasan mereka " , diulang-ulang..dan dicurah simpati. itu mmg mereka sukalah.

( yay..semua DVD filem hollywood..me beli yg cetak rompak , padan muka kau..produser yahudik )

akitiano said...

Bro..Lupa nak bagi tau hang ttg citer ni dulu...Btw aku dah tgk last year kalau tak salah...Mmg ada propaganda dan pengelabuan sejarah...Tapi apa yang patut dicontohi dalam citer ni adalah kecintaan terhadap ilmu itu sendiri...Sayang, mengapa tidak membenturkan antara science dan bible christian itu sendiri?

Sebab kesimpulan akhir dari cerita ini menunjukkan bahwa budaya Yunani yang cintakan ilmu pun boleh kalah dengan faith of religion. Tapi mengapa zaman sekarang pula faith kalah dengan science?

Oh ya, just to let you know; you should watch Balibo..History about Timor Leste. Walaupun film itu merupakan propaganda Ausie terhadap Indonesia, tapi satu persoalan pasti, Manusia bila dia memiliki kekuasaan, maka dia lupa akan sifat kemanusiaan. Sama macam citer nie.