14 September 2010

Menonton Perempuan, Hantu dan Scandal (2010)


Nak je aku paut filpen ni kat blog Rosmah ataupun Najib, tapi aku rasa diorang pun dah mula menyelak dan menemuinya di Internet, mungkin sudahpun menonton filpen ini.

Adakah pengakhiran si penemuramah sama dengan pengarah filem ini?

Jeng jeng jeng.

Aku seronok dan kagum dengan Bin Filem, memang apabila menonton Perempuan, Hantu, dan Scandal untuk masa pertama, kau akan rasa "apa ke hek ni?" dengan pengkahiran sebegitu rupa. Yyeap, akhirnya sedikit samar-samar melainkan kau boleh kaitkan lagu kredit terakhir yang diambil dari filem seram kegemaran aku, The Green Inferno dengan babak akhir filem ini serta wacana keseluruhan filem ini.

Apa yang lebih penting ialah bagaimana Ridhwan dapat memperhalusi dan mengimbangi semangat humor (pendekatan ini memang diambil dengan jenaka) dengan isu serius ini (hal pembunuhan: baca, only a ghost can see a ghost). Malah dalam 10 minit pertama ia amat mencuitkan, walaupun sikap dan masalah yang dinyatakan menimbulkan keseraman (dan ngeri).

Ini bukan Rashomon walaupun cuba mengambil ramuan sudut pandangan sebegitu dengan gaya kotemporari, sang media memburu cerita. Ini adalah kerana, secara awalnya, kita mengenal watak-watak ini (dalam sureal Melayu Ridhwan yang amat terasa, permainan dengan alam) sebagai "bukan manusia" (ingat si arnab dalam Inland Empire?) Yang penting untuk diperhalusi dan dirasai ialah bagaimana Ridhwan membawa kita mengenal "empat hantu" (bukit - angin - air - tanah) ini dalam "sama-sama" menyaksikan suatu pembunuhan (bukit mungkin sengaja dipilih, untuk mengaitkan simbolisme perempuan). Kita sedari satu hal yang menarik, Penulis filpen ini dengan "sengaja" meninggalkan "api" antara unsur alam dalam Melayu yang ditiadakan (malah babak gelap yang agak mengerikan dengan satu wajah di tanah langsung tidak ada cahaya api). Tetapi rujuk betul-betul, kita akan sedari unsur api "wujud dalam cerita" berkenaan kata-kata "booom" oleh watak. Kita menyedari sesuatu. Suatu "campuran" 5 unsur ini sedang berlaku, secara tidak langsung "penyiapan cerita" filpen ini, juga cerita "pembunuhan hantu galah" dalam cerita ini.

Api merupakan unsur terakhir.

Pembacaan koda-koda itu tentu mengambil masa (melemaskan juga), jadi yang lebih penting ialah durability dan kemahuan kita menonton. Secara terus-terang, filpen ini genius dalam menyusun hal itu. Dalam seawal 1:34 minit lagi kita diberi tarikan yang amat, apabila "hantu bukit" yang mendengar anjing menyalak, menyatakan, "Dengarlah bunyi god.." Kita sedari suatu "keterbalikan" sedang berlaku (filem ini sendiri suatu keterbalikan, atau absurd, manusia menemuramah unsur alam). Keterbalikan ini juga disengajakan kerana "subjek" yang diwawancara "disamarkan" sebagai "jembalang" (persoalan: kenapa jembalang perlu diketahui ceritanya?) Keterbalikan ini semacam perlu untuk "mendapatkan cerita", seperti mana hantu bukit bertanya kepada penemuramah "Kau percaya Tuhan?" Ini satu kenyataan yang paling menyengat, cerita skandal yang diceritakan oleh hantu bukit (serta jembalang yang lain) tampak komikal dan farsa, tetapi inilah yang hendak dinyatakan kefarsa dan keabsurdannya: ia benar-benar berlaku tetapi dipermain-mainkan. Jadi kita menyoal sebenarnya, bagaimana Tuhan (atau hantu) membenarkan semua ini berlaku secara realiti?

Adakah ini benar-benar realiti kita yang disuap Tuhan/Hantu?

Lakonan kesemua pelakon yang amatur nampak mampu dan baik, malah menimbulkan beberapa imej yang menhayatkan, khusus dalam beberapa babak yang kuat, sepertimana hantu bukit menyatakan "hantu yang nampak hantu", atau bagaimana hantu tanah yang tiba-tiba berubah. Ini digerakkan dengan bersahaja (walaupun dipersoalkan bagaimana) oleh si penemuramah.

Filpen ini, walaupun dipaparkan dengan absurd dan humor (dengan sentuhan-sentuhan yang menakutkan, sepertimana wajah hantu air yang menikam matanya kita teringat akan Bela Lugosi walaupun dialognya mencuitkan) sebenar-benarnya menghantar suatu agenda yang menyoal kita menyoal keberadaan sekeliling kita. Aku tak yakin Ridhwan sengaja membikin filem ini hanya kerana kes Altantuya, tetapi kritisnya pergi jauh daripada itu kerana menyoal bagaimana terdesaknya media kita (kita sebenarnya, penonton) untuk suatu cerita walaupun ia melangkau minda logika. Menonton berita tidak akan sesenang ini.

tonton filpen ini di:
http://binfilem.blogspot.com/2010/09/perempuan-hantu-dan-skandal-2010.html

7 comments:

Anonymous said...

filem melayu terhebat! http://www.youtube.com/watch?v=2mTLO2F_ERY

fadz said...

u mean iklan tu org melayu buat?

Anonymous said...

Cinematography kurang menarik,plot xpaham,xde art direction yg mise en scene,editing pun x konti+jerk,color balance lari.......

--Perrolism(CT223)

Anonymous said...

Bdk "Bachelor" Skrin (CT223) mmg mcm ni. boring...

Anonymous said...

'takde art direction yang mise en scene' ...

budak ni baru ambik kelas teori ni..baca buku lagi dik..

maPieCeoFarT said...

mise en scene yang art, ada tak?

isk... isk... isk...

Anonymous said...

http://thejoshuatapes.com/