07 October 2010

Magika(2010): Alam Bunian Pascamoden


Aku tak peduli apa orang kata, tapi aku rasa Diana Danielle tu hot dan dia membuat aku gembira, muahahahaha..

Ceritanya senang, mengikut gaya plot Labyrinth tetapi sudah tentu dengan latar, motivasi dan watak tempatan. Kita juga diberi pemahaman bahawa "alam Magika" ini merupakan alam "bunian" dalam tradisi cerita-cerita "tok nenek". Penting untuk difahami dalam filem sebegini (rujuk Alice in the Wonderland, Wizard of Oz, Chronicles of Narnia, dll.), atas kerana latar dan watak yang berhubung dengan protagonis (Diana yang mencari adik lelakinya, Fimie Don) akan secara langsung atau tidak langsung "mengubah" cara si protagonis melihat dunia realitinya. Ini adalah perlu.

Pada awal filem, kita, penonton, diberi "sekilas lihat" watak Maya Karin sebagai "Puteri Bunian", yang bukan satu, tetapi berpuluh memenuhi alam "Magika" di tepi tasik. Babak ini menarik (walaupun tidak ada peranan kuat dalam cerita) dalam beberapa hal. Kita, penonton, merupakan kumpulan "voyeur". Babak ini memberi ekslusifiviti untuk "menghendap" dara-dara bunian ini "mandi". Ini diperjelaskan dengan babak terkemudian yang memaparkan si manusia Fimie (sebagai mewakili kita) yang sampai sahaja di tempat itu "menghendap" bersama dengan Pak Pandir (lakonan Aznil) dan ayamnya (simbol ayam ni kiranya disengajakan). Hal yang puteri bunian ini buat merupakan sesuatu yang peribadi dan eksklusif, seakan-akan macam ritual (nyanyian pun berlaku, bukan sahaja sebagai pembuka kredit), ia juga menerangkan "keajaiban" yang akan ditunggu-tunggu penonton (perubahan warna sephia dalam dunia realiti kepada warna-warni dunia fantasi Magika juga sudah menjadi klu). Persoalan, adakah ritual dan Maya Karin ini dapat menggamit dan mempesona kita (voyeur paling luar) dengan lamanya sepertimana Pak Pandir dan Fimie?

Ada yang menarik dalam dunia Magika ini, tetapi ada juga yang dipersoalankan. Aku amat-amat setuju dan menyokong sebilangan pengkritik dan penonton yang bangga dengan tujuan murni Edry selaku penulis skrip (bersama-sama Amir Hafizi) dan pengarah untuk membawa watak-watak dongeng Melayu ke skrin. Magika semacam sebuah dunia yang bukan sahaja "mengingatkan" kembali generasi muda terhadap watak-watak menarik dan eksentrik klasik Melayu ini, tetapi membawa pemaknaan pascamoden terhadap watak-watak ini mengikut latar sekarang. Hal semacam Nenek Kebayan (Ziana Zain) yang penduduk Magika tidak tahu baik/jahat, Puteri Gunung Ledang (Ning Baizura) yang sudah tua kerepot, Hang Tuah lima beradik (Saiful Apek dan Senario) bertutur Utara, Bawang Putih dan Merah (adik-beradik Armani) yang berkawan dan menjengkelkan merupakan satu intepretasi yang menyegarkan. Maka "dunia" yang dicipta ini bukanlah dunia "bunian" semata-mata tetapi dunia "yang dilupakan" dan mempunyai tujuan "dibangunkan" untuk mengubah pendirian Diana dan Fimie, serta kita.

Malah, ada satu bahagian yang menampakkan keajaiban dan kepelikan lagi dunia "ngeri" (mengikut kata Roger Egbert) apabila manusia "bermimpi" di dalamnya, kita boleh juga bertemu dengan arwah saudara kita yang sudah pulang. Tetapi projektori ini juga sebenarnya "harapan" protagonisnya, Fimie. Kita percaya "fantasi" atau "mimpi" Fimie ini benar kerana Fimie benar-benar berubah menjadi "berani" selepas dia bangun. Ini yang diharapkan juga berlaku terhadap Diana (atau kita).

Jadi bagaimana pula susunan dunia ini untuk membuat kita "berubah"? Di sini merupakan kelemahan Edry dan Amir Hafizi. Aku memahami, kadang-kadang watak yang dibangunkan, juga babak dalam filem ini diadakan, hanya sebagai sandaran hiburan (malah merupakan babak paling melucukan) melebihi peranan cerita (cerita di sini ialah Diana dan Fimie). Rujuk babak Puteri Gunung Ledang yang panjang. Babak itu tidak mempunyai tujuan apa-apa terhadap Fimie dan Diana, malah tidak pernah Diana atau Fimie bertemu dengan Puteri Gunung Ledang. Hal ini menjengkelkan kerana ia melewahkan cerita tanpa apa-apa tujuan membangun.

Tetapi Edry juga perlu dipuji kerana dalam babak awal sewaktu Diana memasuki dunia Magika ini, dirinya jadi kacau-bilau dengan Pak Pandir dan Mahsuri (bertutur Siam). Hal eksposisi dan menyedarkan kita, dan mainan objek seperti duit kertas dan syiling mencuitkan, dan membawa pemahaman kita terhadap dunia ini (dunia ini kacau-bilau dan memelikkan). Sehinggalah Diana terperangkap dengan jerat Mawi, mula dari situ, dunia ini menjadi "goyang".

Aku benar-benar cuba bersimpati dengan semangat Fimie yang kehilangan ibu, dan cara ia berubah diri. Aku cuba juga menyukai Diana dan mengikuti susah-payahnya. Tetapi ruang dan kepanjangan cerita tidak memberi aku harapan ini. Ini adalah kerana, segala yang disusunkan dalam filem ini, babak dan watak demi watak tidak dibina dengan "pembinaan". Mengapa Diana tidak dapat melihat "jambatan" di Tasik Cini masih samar-samar (tidak dibina dengan elok dari awal, mungkin pengarah perlu menyatakan, seperti The Neverending Story II, lebih lama si manusia tinggal dalam alam fantasi itu, dan menyukainya, lebih cepat dia akan hilang ingatan untuk pulang ke tempat asalnya), juga bagaimana dia menaruh hati dengan Badang (Mawi) (aku tidak salahkan kepapanan Mawi yang bergerak macam Errol Flynn, tetapi kita tidak diberi detik dan masa yang ikonik untuk menyedari Mawi dan Diana makin intim). Hal-hal ini hanya berlaku dengan cepat dan lalai hingga kita tidak sedar "mereka bercinta".

Sebenarnya, kekuatan yang dicari ini perlu diisi oleh babak tarinyanyi yang ada dalam filem ini (setiap 10 minit!), tetapi ada yang menjadi, ada yang tak. Babak tarinyanyi Pak Pandir serta tiga pokok merupakan babak yang paling berkesan, walaupun bukan dari segi kareografi. Aku menyukai lagu dalam filem ini, serta liriknya yang dapat membawa maksud. Tetapi dalam bentuk aksi, ianya masih kurang, malah masih berbentuk Hotel Mania yang aku tonton di TV. Ia ada kerana ia ada tanpa benar-benar memberi simbol tertentu. Kekuatan menangkap imej, dengan syot tertentu, dengan penggunaan simbol dan latar tertentu masih kurang. Rujuk sahaja babak "minimalis" Puteri Gunung Ledang yang aku percaya, jika ia jatuh kepada tangan seorang pengarah muzikal, landskap istana akan jadi lebih luas dan tidak hanya bergerak dalam bilik beradu puteri sahaja, potret gambar betul-betul dimainkan, cermin betul-betul dimainkan, tingkap, dan apa-apa objek yang membanding dan menampilkan "tua" dan "muda" tentu dimainkan, dan disertakan dengan tarian (di sini, kita lihat dayang hanya latar dan berdiri dalam bilik serba kecil). Malah, lihat sahaja babak pergaduhan Awang Kenit-Diana/Fimie serta Mawi-Nenek Kebayan. Babak yang menimbulkan rasa "Rocky Horror Picture Show" (kerana lagunya amat-amat memikat!) jadi lesu apabila kita tidak ditunjukkan dengan kehebatan Awang Kenit dalam aksi melawan Diana dan Fimie (di sinilah kita boleh paparkan kenapa Fimie ini "penakut", dan bagaimana Diana, kakaknya yang jengkel dengan adiknya tetap dengan yakin, membela adiknya). Kita hanya dapat babak Nenek melempar beberapa mangkuk dan Mawi mengelak.

Aku tahu, sebenarnya memang susah untuk membuat sebuah filem fantasi, apatah lagi sebuah muzikal kerana permintaan efek khas, logik dalam ikatan dunianya serta pengimbangan cerita, watak dan magisnya. Setakat ini buat aku, Fantasi(1994) arahan Aziz M Osman merupakan filem fantasi yang hampir baik pasca 1980, aku tidak menemui lagi muzikal yang boleh dikatakan muzikal terbaik Malaysia (aku tidak pernah menonton filem-filem Ahmad Fauzee), tetapi Magika ini bolehlah dikatakan mendepani pada abad ke-21. Tetapi, seperti mana-mana filem sebelum ini, Magika menunjukkan kita masih kekurangan kuasa perancangan dalam penggambaran aksi (dalam filem ini, malah, kita tidak dipertontonkan babak Mawi bergaduh dengan anjing, kita susah mahu melihat Mawi benar-benar "Badang"), kita masih kekurangan kareografi dalam penggambaran aksi, dan ini tampak dalam babak tarinyanyi yang juga memerlukan kuasa objek dan aksi yang diimbangkan dengan baik.

ps: Poster tu dekat-dekat macam Enchanted, heheheh

12 comments:

darkangel said...

akhirnya..ada pengarah filem melayu yang cuba membuat sesuatu kelainan..dan kelainan itu boleh dikagumi. syabar kepada KRU.

khairol ramlie said...

alhamdulillah, lama tgu bro komen pasal filem ni.. x baca lg entry ni, terus komen kt sini sbb excited.. (silent reader)

fadz said...

ramai yg mungkin takkan suka apa yg saya tulis...

yaya said...

ternyata satu kelainan yang membosankan

ryann said...

suka dan setuju dgn apa yang ditulis

Anonymous said...

jika si pembikin memahami dan mengenal makna 'mythologi', aku yakin gambar ini akan menjadi semakin baik walau tanpa bantuan cgi. 'folklore' hanyalah hiasan-hiasan yang tersisip dan kadangkala 'memandirkan'.

ihklas
Penchinta Ruang Gelap.

Bukan Sepet said...

Fadz, Setuju.

Blur awalnya 'bad' tu sapa. Bila dpt tau bad tu badang, tertunggu tunggu kekuatan badang di pertontonkan. Sayangnya, hampa. Kalaulah ada adegan badang cabut pokok belasah anjing, atau angkat rumah nenek kebayan dan gegar, kan best?

Ironinya badang luka tangan pulak yg mucul..

Tapi overall, dtg dgn niat berhibur, terhiburlah jugak.

Ok lah tuuu!

fadz said...

terhibur lah juga Bukan Sepet!!! hahaha

fadz said...

Pechinta, kena maklum Amir Hafizi, haha

fadz said...

darkangel, hmm , yeap..

fadz said...

yaya, what can i say huh

Anonymous said...

hahaha..betol kata ko bro..

kita masih kekurangan kareografi dalam pengembaraan aksi..