03 November 2011

Misteri Jalan Lama(2011): Afdlin Ke Alam Fantasi


Genre fantasi ialah genre "susah nak timbul" dalam perfileman Malaysia (dua yang timbul baru-baru ini ialah Magika dan Duyung). Dahulu, kita pernah terkesima dengan kehadiran Fantasi (yang dihancurkan oleh LPF zaman itu, dipanggil Fantasia, sehingga penerbitnya jatuh duka ke ambang maut, ya, ini zaman Dr. Mahathir memerintah) daripada Aziz M. Osman. Sebelum itu ada Tuah oleh Anwardi Jamil (yang ramai suka kategorikan sebagai fiksyen sains secara pelik). Zaman Jalan Ampas pula, ya Tuhan, belambak: Panca Delima, Jula Juli Bintang Tiga, Kipas Hikmat, Bidasari, Indera Bangsawan, dll.

Jadi apabila aku melihat poster filem ini, aku terimbau kenangan menonton Fantasi masa aku kecik-kecik, malah merasakan poster itu juga mengingatkan aku kepada filem Labyrinth.

Plot filem ini tidak susah. Ayah mati, jadi dalam perjalanan, si abang (lakonan Hans Isaac) yang "lari dari rumah" perlu membawa adiknya (lakonan Que Haidar) yang "pelik, suka duduk rumah dan suka sakit" untuk pengebumian ayahnya di kampung. Plot menebal, apabila ayah sebenarnya ada meninggalkan wasiat buat si abang untuk dijalankan, sesuatu tentang adiknya yang sangat didendaminya.

Jeng jeng jeng!

Suatu benda yang aku suka tentang Afdlin ni ialah, dia tidak pernah melupakan perkara yang paling penting dalam filem: manusia-manusianya. Kita menonton filem kerana kita mahu melihat "pengalaman manusia" yang tidak tercapai oleh kita, dan bagaimana watak-watak tersebut menghadapi "drama" dan "pengalaman", walau bagaimana gila pun "pengalaman" itu. Secara dasar, walaupun filem ini menjerumus ke alam "tidak masuh akal", dasar kemanusiaan itu perlu telus, dan ini disampaikan dan dipertuturkan oleh Afdlin dengan baik dan berkembang.

Paling senang, konflik, tragedi dan desakan motivasi drama antara Que Haidar dan Hans Isaac boleh dipercayai (filem ini sebenarnya berfokus terhadap mereka berdua dan lakonan mereka boleh dipuji, khususnya Hans Isaac, tapi secara peribadi, aku rasa Que is just plain weird, tapi itulah yang diperlukan oleh filem ini), dan paling penting, wujud sifat kemanusiaannya. Yeap, ini yang "penting" dalam sesebuah filem "buddy" (filem ini tidak lari daripada subgenre ini: si hero dan sidekicknya, dua sekawan).

Dengan tema ini, timbullah pula tema-tema lain yang menarik. Paling mengujakan, adalah tema terbesar keseluruhan filem ini berkenaan penerimaan "alam lain" dalam kesedaran manusiawi (eat that Dr. M!). Inilah yang dimainkan dalam drama benci-suka adik-beradik Que Haidar dan Hans Isaac. Dalam ketidaksukaan/kehairanan, timbul pertunjukan "fantasisme", ini yang dilalui oleh Que dan Hans sewaktu di alam nyata dan di hutan. Mula-mulanya hal ini dipandang dengan takjub, kadang-kadang takut (ini banyak berlaku terhadap Que), dan membawa kepada konfrontasi diri. Klimaksnya, penerimaan segala ketakjuban dan "suratan maha besar" itu, dan ini membawa kepada penerimaan Que dan Hans sebagai "adik-beradik".

Simbolisme ini menarik bagi aku, permainan dunia alternasi (alternate world) yang sememangnya diinspirasi oleh alam bunian, jiran ghaib kita oleh kepercayaan Nusantara (bukan Melayu sahaja!) Secara sinikal, ia memohon kita mengiyakan kewujudan alam ini, mahu tidak mahu, kita perlu mempercayainya.

Kemudian, ada beberapa imej di dalam filem ini yang mengasosiasikan pemaknaan "kematian". Kita lihat, berkali-kali Que ditangkap membelakang kamera (ini bahasa filem yang menandakan kematian watak), kemudian baju-baju putih (kain kapan dalam budaya Melayu, juga kematian buat Hindu), kemudian bahtera. Ya, akan ada watak yang "mati" di dalam filem ini. Tetapi pemahaman yang lebih subliminal daripada itu adalah penerimaan kita terhadap "alam kematian". Inilah lapisan kedua filem ini, jika wujudnya alam hidup, wujudnya juga alam kematian (yang perlu didepani dan dipercayai). Afdlin sebenarnya seorang agamawan beriman yang pragmatis. Hal ini menarik jika (spoiler!) kita tonton imej kredit akhir filem ini, imej Hans yang berjalan seorang, membelakangi kamera di tengah jalan kosong. Teliti, kita tidak dapat melihat wajah Hans (jika ini dibuat, ia memaparkan kemenangan, atau kelangsungan positif). Ini membawa persoalan yang menyeramkan: apakah pilihan Hans untuk tinggal di alam asal (manusia) membawa lebih padah dan "neraka" terhadapnya? Kita tahu ini apabila ketua samseng Botak (lakonan Namron) seakan mengimplikasikan dia sudah "habis pakai" isteri dan anak Hans. Jadi untuk apa Hans memilih untuk kembali ke alam nyata?

Persoalan-persoalan yang sebegini yang dibiarkan tidak berjawablah yang membuat filem ini menarik. Ada juga beberapa babak "nightmarish" yang seakan diangkat daripada filpen David Lynch (khusus babak orang kampung tonton TV) yang akan mengangkat kening beberapa Lynchian.

Beberapa momen muzik ciptaan Pacai agak menarik. Aku merasakan Helmi Yusof selaku pengarah jurukamera boleh melakukan lebih baik lagi, walaupun percubaannya sederhana dan mencukupi (adegan malam dalam hutan bagi aku tentu akan dibantai. Kalau Ridhwan Saidi pun boleh membantai gelap hutan Seru, inikan pula filem ini). Beberapa adegan aksi, seperti biasa, masih memerlukan bantuan profesional yang lebih padu (kiblatkan ke Thailand, atau Indonesia, kasihanilah Adam Corrie). Tata pakaiannya sederhana untuk filem fantasi (aku teringatkan jika watak-watak filem ini meminjam pakaian-pakaian produksi Excalibur). Lakonan pula, merupakan poin tertinggi filem ini, dengan kemunculan Vanidah Imran, Namron, Liyana Jasmay dan Ahmad Tamimi Siregar. Tetapi sebenarnya, filem ini bergerak dan hidup kerana Hans Isaac. Dia seorang yang mengejutkan, gelap tetapi menyinar, walaupun tidak diberi sifat hero yang tipikal dalam filem fantasi (ahh, persoalan siapa sebenarnya hero, wajar diperbincangkan oleh peminat filem ini nanti, Que atau Hans). Dialah yang meneraju filem ini sampai ke penghujung.

Ada beberapa lubang plot yang tampak. Paling aku tidak suka berlaku pada awal filem. Ini berkenaan dengan babak Que membuka kotak (dengan tidak semena-mena) dan mengeluarkan loket, lalu menjerit dan entah apa-apa lagi. Ia terlalu pelik untuk seorang watak pelik dilakonkan oleh pelakon pelik (babak itu tidak diberikan penanda awal berkenaan babak membuka kotak tersebut). Kemudian ada beberapa yang kurang meyakinkan "seorang peminat filem fantasi". Paling tampak ialah, jika Vanidah yang membawa bayinya berjalan, kenapa membahayakan diri untuk diserang oleh orang Harak lantas menculiknya? Tidak ada pengawal atau dayangkah? Di mana sempadan dunia bunian dan di mana sempadan dunia raksasa (orang kasar)? Mengapa mereka bergaduh? Kerana loket atau anak putera? Tetapi persoalan yang mengelirukan ini sebenarnya aku maafkan kerana satu perkara. Inilah, buat pertama kali dalam hidup aku dalam penontonan filem Malaysia, aku memberikan alasan bahawa filem ini memang memerlukan belanjawan yang lebih tinggi (hal ini aku tidak halakan kepada Hikayat Merong Mahawangsa) daripada yang dibelanjakan. Ya, idea dan semangat Afdlin di dalam filem ini kelihatan "besar" dan boleh didalami lagi, ditambahbaiki lagi latar seninya, penguasaan efeknya, aksi kareografinya, jika wang yang betul-betul berbaloi diberikan untuk menjalankan penggambaran filem ini. Aku dapat lihat hal ini, jelas, terbukti dalam kesungguhan Afdlin dalam filem ini (dengan belanjawan yang kecil untuk sebuah filem fantasi) dan roh yang berjaya dia pancarkan. Jikalah dia mendapat krew sebaik dan sebesar Kull The Conqueror kalau tidak pun (aku tak rujuk pun LOTR!).

Iyelah! Kau bayangkan saja: Que Haidar yang mempertahankan abangnya, Hans, tiba-tiba menjerit lama, dan tiba-tiba, buah durian berpuluh-puluh jatuh menghempap bumi. Bukankah itu sesuatu untuk sinema Melayu?

klasifikasi: Walaupun U, ibu bapa perlu khuatir dengan adegan ganas, ada penampilan darah walaupun tidak melampau, beberapa adegan seram dan adegan ranjang malam pertama walaupun hanya disamarkan.

nota fadz- aku masukkan klasifikasi sebab aku percaya klasifikasi LPF tak boleh pakai sangat, jadi untuk U(Umum) pun, sebenarnya perlu ada kenyataan amaran lain buat pengkhuatiran penonton yang membawa anak-anak kecil menonton filem Malaysia.


7 comments:

Nazim Masnawi said...

Takyah jawab SMS tu, Fadz.

asrap virtuoso said...

bagi aku penghalang utama cerita fantasi kat malaysia nih ialah bila kita cakap sesuatu dlm perbualan harian yg ada unsur2 fantasi jer org lain akan cakap "mengarut la ko nih", "angan2 mat jeninlah", atau "aku tak suka benda2 tak logik nih".... mentaliti cam nih lah yg membatutkan kreativiti sebenarnya...

Hans said...

nice...tak sabar nak tgok

Ira Fazir said...

best hehehehehehe

reza said...

posternyer sgt cool

kak Lily said...

Tak sabar nak nonton,sebab masa menonton Al Hijab rasa sungguh "hampeh"..

Tggu kt Astro First lalala..

Hans said...

sudah tonton dan ini adalah review saya berkenaan filem ini pula

Review Filem Misteri Jalan Lama