31 May 2012

Jiwa Taiko(2012): Kultus Emosi dan Tragedi Moden

"Pergi mampuslah dengan cinta!" - Lara

Filem ni senang, ia mengutarakan persoalan yang dasar dan paling universal dalam mana-mana cerita: cinta menghidupkan, juga memusnahkan.

Kenapa Osman Ali, yang kita sudah sedia kenal dengan Bukak Api, dan kemudiannya Anak Halal, memusing kembali tema yang beliau amat kenal, yakni melodrama roman, kepincangan sosial urban dan anak-anak gelendangan?

Buat Osman, inilah "masalah sebenar" yang dihadapi Malaysia, sekurang-kurangnya buatnya, ia masih "relevan", dan mesti disampaikan (melainkan dia dah takde akal nak buat filem lain).

Ah, kau sedar tak, tahun ini aja, ada pelbagai filem yang menangkap sisi gelap kota, dari Songlap sampailah Chow Kit, sekurang-kurangnya dalam tahun ni, adakah kita kini bukan sahaja hendak menjadi juara pembikin filem seram poyo tetapi juga aksi samseng? Boleh, aku tak ada masalah, malah ini genre yang menarik untuk dilangsungkan, sepertimana pengarah-pengarah yang melakukannya (malah vibe ini lebih mencanang selepas kegilaan penonton terhadap KL Gangster) dengan gaya penuh aksi, meta-romantis mahupun realisme pada tahap tertinggi. Kini yang penting (dalam menyelusuri genre ini) adalah bagaimana ia dilakukan, dan apakah ceritanya.

Cerita filem ini biasa, seorang bekas banduan/samseng yang menyedari kesilapannya, lalu bertaubat (70s melodrama anyone?), lalu menjadi sukarelawan dalam sebuah rumah kebajikan (ah, ini SUBJEK tipikal Osman Ali! Semacam kesinambungan terhadap Anak Halal yang dibiarkan tanpa bantuan mana-mana badan kemasyarakatan), lalu jatuh cinta, dan pada yang sama, si kawan yang kini dah jadi "taiko" mengajaknya kembali ke dunia penuh maksiat.

Macam pernah dengar kan?

Osman kali ini menyuntik sesuatu yang menarik, walaupun mungkin bukanlah pelaksanaan yang membanggakan seperti genre rekayasa silat di Indonesia sekarang, yeap, ada SILAT dalam filem ni. Aku menyukai tindakan Osman, tetapi bagi aku, Osman sedikit bercelaru, kerana SILAT yang diberikan kosmetik bunyinya, kita tak jumpa adab dan tertib silat sepertimana yang kita nafasi dalam Matinya Seorang Patriot. Sebenarnya, ini filem berkenaan dia yang menggunakan silat untuk "jalan putih" dan dia yang menggunakan silat untuk "jalan hitam", kedua-duanya "taiko" dalam dunia mereka tersendiri. Kita tampak Bront Palarae (cuba) membawa si hebat silat alam gelap (dia taiko samseng besar, jaga sebuah disko dengan anak ayamnya) dan kita mahu melihat Remy Ishak membawa tonggak "si putih" yang celaru membawa anak-anak di bawahnya menentang hitam Bront. Tetapi penampakan ini tidak berlaku, samar-samar malah (dan pengarahnya lebih seronok buat benda lain, yang nanti aku terangkan) kerana kononnya hendak mengkelabukan watak Remy yang sedia kelabu, tetapi ini masalah, kerana kita mahu dipertontonkan, bagaimana dengan kehadiran Remy, budak-budak di rumah kebajikan makin mantap silat mereka, yang mana Osman dengan gaya lazim mana-mana pengarah Malaysia yang tidak mahu bagaimana mahu menunjukkan "perkembangan pembelajaran" memberi kita MTV demi MTV yang psychedelic-rasta-silat-flower people yang aku yakin boleh keluar di Amerika jika Greg Ararki masuk Islam.

Yeap, filem ni, aku nyatakan, a cult flick at its best, dan begitulah, dan itu sahajalah. Aku domba dan meratap menunggu, bila lagi Malaysia mahu keluarkan sebuah filem yang betul-betul filem yang mempunyai pengisian yang mendalam dan lebih membesar? Oh, ada. Bunohan, tapi ramai yang tak faham kononnya. Serius, selain ketibaan Bront pada setiap babak dengan kereta hitamnya (empat kali kalau aku tak silap) di depan Remy dan kawan-kawannya seakan-akan hendak melanggar mereka (plot accident anyone?) secara tiba-tiba yang aku sah lazim dilakukan dalam filem Tamil (sekurang-kurangnya Osman perlukan satu syot yang menunjukkan anak konco Bront mengekori Remy sedari keluar penjara, ah, ini yang buat KL Gangster Syamsul lebih masuk akal), setiap selitan aksi silat dalam filem ini, jika kau teliti betul-betul, disusun begitu rupa semacam satu pembikinan porno yang boleh menang hadiah AVN kerana cukup rencah, tengok eh: pertama, kau dapat babak 2-some tipikal couple scene, kemudian beberapa lesbian scene, malah gay scene, kemudian ada 3-some, dituruti dengan satu adegan orgi besar dan berakhir dengan satu gay scene besar berserta klimaks ditunggu-tunggu 4-some yang gerenti tentu akan membahagiakan semua fetish dan fantasi semua orang. 

Tetapi ini tidak bermakna "cult" dalam filem ini tak menjadi, ia "menjadi" dengan gila gabeng, percayalah! Khusus susunan drama filem ini yang dapat memalukan mana-mana soap opera sinatron Indonesia mahupun Filipina yang berkumandang di TV kita setiap hari. Yeap, cult gila kan? Samseng dalam melodrama dalam cinta dalam aksi silat dalam tragedi, apa lagi yang kau nak? Ini dibantu dengan kehebatan para pelakonnya, yang walaupun sepelik mana kau rasa dalam alam psychedelic dunia lain ni, kau boleh "mempercayai" emosi pembawa wataknya yang "highly charge" setiap satunya. Pembawa emosi paling kuat, malah filem ini dibuat untuknya adalah Nadiyatul Nisaa, yang mana setiap babak yang dia ada menunjukkan petanda bagaimana pelakon ini boleh memalukan mana-mana Fasha, Rita dan lain-lain untuk menjadi pelakon yang berwibawa, gema pembawaan emosinya, fuh, menakutkan. Ini dibantu dengan kefahaman Remy, Bront, Fizz, dan juga Diana yang tahu di mana mereka berada.

Ada satu babak yang aku serius kemungkinan, entahlah, secara pelik, bernuansa kuat dengan simbolisme Mary (yeap, Mariam Ibu Isa a.s.!) ... Ah, Osman menyampaikan pendapatnya di sini! Holy Mother Mislina Mustaffa berdarah, srikandi yang jatuh (beliau pengusaha rumah kebajikan tersebut), pada masa yang sama, si reluctant harlot-innocent young mother Lara (Nadiyatul) melihat kejatuhan sang ibu sakral di depannya. Ah, itu satu babak yang begitu menarik dan indah. Di sini, Osman, walaupun filem ini "kecil" memberi penglibatan "emosi tinggi" dengan imej-imej sedemikian. Hal-hal sosial remeh tetapi amat serius seperti zina kalangan remaja, lari dari rumah, buang bayi, mengandung luar nikah dikaitkan dengan penglibatan emosional watak-wataknya yang "sesat" dalam dunia kesesatan lantas memerlukan pertolongan dan cinta (Mislina dan rumah kebajikan ala Islam-rasta-Indie-Undergroundnya, Wira Cinta). Babak yang berkuasa juga berlaku pada babak akhir yang berkaitan dengan kelahiran bayi dan wajah damai sang ayah tiba saat melihat anaknya lahir dalam detik paling mencemaskan. Aku meraba-raba mencari, dari mana babak ini didasarkan, aku cuba cari dalam dunia Melayu tetapi aku tak jumpa, aku menyedari tragedi ini amat "Yunani", dan ini menarik kerana menunjukkan penglibatan penarikan takdir antara manusia yang mana setiap saat tidak dapat menentukan di mana jatuhnya manusia itu ke alam laknat/kebaikan, hanya pilihan mereka, whoah, satu perkara besar untuk suatu filem yang hanya bermain dengan cinta dan pergaduhan putih-hitam.

Jiwa Taiko adalah permainan Osman dalam dunia yang dia amat kenal, dengan tujuan (murni) untuk anak-anak kota yang hilang jalan untuk mencari makna dalam hidup mereka, ya cinta menyakitkan, dan hal dasar itulah yang memerangkap mereka setiap kali. Tetapi mereka perlu belajar dari cinta, walau berapa dalam ia menyakitkan, ia tetap diperlukan. Filem ini sudah setahap lagi mahu mencapai lambang "wakil hidup" tragedi kota sekarang, sayang ia kekurangan beberapa ramuan untuk meyakinkan aku berkenaannya, walaupun ia menghiburkan.

klasifikasi: 18, dan sepatutnya kerana mengandungi beberapa babak separa seks, ganas, ciuman (tapi dipotong!) dan aksi laknat umat fasik di disko.

3 comments:

saya said...

Tapi hakikatnya memang ramai yang tak faham Bunohan pun. haha. Bunohan ialah makanan golongan elit. Dan ibaratnya macam kamu suapkan truffle pada orang kampung yang hari-harinya ialah sambal belacan dan tempoyak dan selepas itu berharap dengan sepenuh hati untuk mereka menghargainya. Itu ialah lawak! Dan sedih. Kadang-kadang saya rasa expectation perlu berada di landasan logik. Hehe.

Anonymous said...

die hard fan filem melayu

Bunohan makanan golongan elit? hamba nak tergelak.. tapi golongon elit pun tak mampu nak membantu bunohan.. :(

silat dalam jiwa taiko tiada jiwa ..

[ a D D y h A I K A L ] said...

owh..sayang..felem ni gua rasa gua kurang tangkap kesahnya..hampir sama macam anak halal..flow ceritanya melayang2..ye mereka melakonkan watak dengan baik..cuma jalan ceritanya yang tak menarik..