27 July 2012

Shame(2011): Fessbender Mmg Takde Malu

"Sesuai" sangatlah aku pergi tonton filem ni bulan Ramadan. Dengan tayang kopeknya, pu**nya, konek terjulur ke sana ke mari, inilah filem seks-psikologi-drama Steve McQueen yang mana kulit filemnya sama dengan kulit Fixi Dayang Noor yang terbaru berserta antologi homo Pang-Jerome. Habis pahala puasa aku.

Filem ini bagus, tetapi dengan usia (aku yang mula lanjut, haha) aku sudah sedikit penat menonton sikap hedonis dan "pakai main buang" orang puteh yang tak penat-penat menayangkan kisah hidup seks serba individualistik-nafsu-kongkek mereka (kalau orang Taliban menonton ni, tentu mereka akan berdoa, "Ya Tuhan, cepatlah Kau musnahkan Amerika dan dosa-dosanya!"), yang mencari dan mencari "lubang" untuk dimasuki tanpa pernah menjumpai Buddhanya. Tetapi itulah juga tujuan filem ini dibikin.

Filem ini sebenarnya kritikan pengarahnya terhadap dekaden zaman Amerikana mahupun Barat kapitalis yang bergerak dan "ambil-ambil-ambil", sehingga sampai ke tahap individualistik, sepesimis ini McQueen menggambarkan protagonisnya untuk "berpeluang" memahami "hidup bahagia bersama orang lain". Michael Fassbender yang amat baik dalam filem ini sebagai protagonisnya dilakarkan sebagai manusia/individu sunyi yang senang hidup dengan kemeriahan permainan fantasinya berkenaan tubuh dan lepasan hawa nafsu, sehinggalah adik kandungnya "datang" mengganggu kitaran hidupnya.

Tonton betul-betul (selain seks dan tubuh telanjang yang mengganggu puasa kau) bagaimana watak Fassbender "bergerak" dan "bergerak", seakan makhluk yang bergerak tanpa penghujung. Inilah arkataip era kapitalis-individualis Barat sekarang yang dinyatakan "dekaden" melalui satu kitaran maut yang tiada akhirnya. Dunia kapitalis ini terus bergerak, tanpa mahu berhenti, mahu mengisi keinginan materinya (di sini dipaparkan, metafora hawa nafsu seks sebagai pengisian keinginan itu daripada hanya simbol materi), lantas sampai ke tahap dekaden, ya Amerika dan apa yang telah dibinanya telah menuju tahap itu, dan dengan tanpa segan silu menyatakan, tanpa MALU, inilah kami dan peduli apa kami dengan kamu.

Ya, dia "membesarkan" dirinya dengan kebendaan, material yang dicarinya (dia mengaku dia lebih berjaya daripada adiknya "kerana kerja dan bakat"), semua itu untuk "memuaskan nafsu"nya kerana apa-apa yang dia mahukan dalam hidup perlu memenuhi "keinginan nafsu seks"nya. Watak pembawaan Fassbender kompleks dan dikasihani (untuk suatu watak yang amat dingin macam celaka). Kita dibawakan imej yang mana Fassbender menaiki komuter, berjalan, berlari, selalunya bergerak: inilah progres dan pergerakan ekonomi dan dunia kapitalis, seakan-akan kisah dan jalan hidupnya sudah sempurna terancang. Di sinilah bila watak adik Fassbender "mengacau", Fassbender terganggu, terhenti (syot yang banyak terhenti di satu-satu ruang), sehingga pada satu detik, telah "bergerak mencari" sesuatu untuk memuaskannya hanya kerana adiknya telah "menghenti" gerakan normanya.

Emosi filem ini cukup menarik, ditambah dengan kekuatan suntingan yang membuakkan puitis (khusus babak awal dan babak Fassbender dipukul, kedua-duanya bersangkut paut dengan komuter, ruang yang menampilkan sikap Fassbender yang perlu bergerak dan terus bergerak walaupun "duduk"), serta cahaya dan latar filem yang ditangkap begitu indah. Aku rasakan, dalam mana-mana filem kalau merakam filem di New York, tidak ada yang buruk.

Runut bunyinya indah, mengganggu. Begitu memahami kelangsungan sifat dan sikap protagonisnya dalam "pencarian diri" dia sebenar, melantun kefahaman eksistensialis yang tinggi.

Ustazah dan ustaz tentu akan mengutuk filem ini kerana sememangnya itulah yang dipinta filem ini, tetapi sikap anti moral ini juga menyatakan kesahihan buat ustazah dan ustaz mengeneralisasi "Hah, kan dah kata, filem Hollywood pengaruh jahat!"

Carey Mulligan menyanyi lagu "New York, New York" dalam filem ini, menggambarkan dengan JELAS tentang abangnya ("I want to be the king of the hill") dengan pengejarannya untuk materi dan kesempurnaan individualis, serta keburukan dunia dekaden yang mengelilinginya dan "menelan"nya. Babak yang panjang dan kemungkinan bosan tetapi bergitu berkesan yang menyakitkan.

Jika anda belum kenal Fassbender "luar dan dalam", inilah filem yang harus anda tonton untuk mengenalinya.

6 comments:

Nizam said...

Aku suka tengok filem ni... Me and my bro talk about this film for days.

Nizam said...

Aku suka dengan filem ini. Me and my bro watched this movie together and we talked about this movie for days. I mean, we really had interesting intellectual discussion about this movie...

Mardhiah bte Mohd Yusoff said...

Akak takut satu jah, dalam kita dok kutuk2 kapitalis, putera penyelamat yang korang semua tunggu2 membesar dalam istana kapitalis keji seperti mana membesarnya nabi musa di istana firaun. Cuba ko tengok mana ada syed saripah yang senggkek?

TAd said...

Shame is shamelessly enjoyable.

Anonymous said...

kote fassbender besa nak mampus. jeles aku tgok.

Anonymous said...

Anda juga boleh download filem ini daripada website berikut:

http://adf.ly/M3lun