23 October 2012

Festival Filem Latin Amerika Ke-11

Yang ini kalian wajib pergi!

Tayangan akan di adakan pada 6-11 November 2012 di KLPAC. MASUK PERCUMA. Aku sudah menonton beberapa trelernya dan memilih beberapa selepas ditonton.

**Aku akan tonton


6 November (Selasa), 8:30 malam
La Vida Útil** (Uruguay). Sutradara: Federico Veiroj

ulasan treler: Sinema. Titik. Hitam putih. Sesuatu yang amat menjanjikan, lebih-lebih lagi kepada kaki wayang, semangat dan cita rasa seluloid, fungsi dan kesempatannya mencuit dan "menggerak" penonton penggila wayang seperti aku. Wajib tonton.

7 November (Rabu), 8:30 malam
Samuel** (Venezuela). Sutradara: César Lucena

ulasan treler: Filem yang akan mengundang gaya kesenian (art house cinema) dengan pemandangan gunung/kampung Venezuela yang indah, kemungkinan realisme magis bercampur romantis, keagamaan dan kontradiksi moral berbalut cinta dan perhubungan manusia. Kawan aku ajak. Aku akan ikut.


8 November (Khamis), 8:30 malam
Ella y el Candidato** (Mexico). Sutradara: Roberto Girault

ulasan treler: Antara filem politik dan sejarah yang ditayangkan, berdasarkan (mungkin) kisah benar kempen pengundian Presiden Mexico dan drama keluarganya. Makna judul filem ini adalah "si wakil rakyat dan pasangannya" atau lebih literal, "si perempuan dengan wakil rakyat", yeap, antara filem yang wajib tonton kerana PRU kita sudah dekat lalu wajiblah kita lihat apa yang berlaku di balik tabir ala soap drama keluarga dan pasangan romantik Rosma dengan Najib, jeritan emansipasi wanita, sosial keluarga, raungan anak untuk kasih-sayang. Sesuai memanaskan diri selepas Tanda Putera entah bila lagi.


9 November (Jumaat), 8:30 malam
Los Canallas (Uruguay). Sutradara: Camilo Luzuriage

ulasan treler: Filem ini sahaja yang diklasifikasikan sebagai 18. Yeap, budak-budak remaja penuh nafsu, seks, pecah rumah, samseng dan berontak. Sesuai untuk anak-anak panas dan dahagakan kebebasan. Syot amat indie dengan tangkapan seakan video digital, tetapi sudah tentu memberikan sesuatu, walaupun mungkin isunya menggelegak panas.



10 November (Sabtu)
3:00 petang
Gordo, calvo y bajito (Colombia). Sutradara: Carlos Osuna

ulasan treler: Literal diterjemahkan: Gemuk, botak dan lelaki. Hmm, satu generalisasi yang sesuai buat semua lelaki pertengahan usia di Malaysia bukan? Ini filem komedi dengan garapan animasi berkenaan lelaki pertengahan umur di Colombia yang dipaksa mendepani realiti hidupnya.


5:00 petang
City of Men (Brazil). Sutradara: Paulo Morelli

ulasan treler: Ahh, siapa yang tidak kenal dengan City of God?  (ini bukan pengarahnya, hanya penerbitnya) Apa, kau tak kenal? Kau nak kena sunat dengan aku? Filem ini kiranya paling senang "akses" pencariannya di tauke DVD yang kita sayang. Ah, Brazil, tempat apa lagi yang seronok menampilkan keindahan pantai, wanita dan darah samsengnya sekali main?

8:30 malam
La Vida de los Peces (Chile). Sutradara: Matias Bize

ulasan treler: Filem ini amat sesuai bagi dara-dara kesepian di rumah yang mahu lari daripada keklisean Cerekarama TV3 dengan pilihan sebuah drama baik dengan pelakon lelaki kacak nak mampus.




11 November (Ahad), 8:30 malam
3:00 petang
Habanastation** (Cuba). Sutradara: Ian Padron

ulasan treler: Pak Hassan Muthalib selalu lecture kat kita orang, kalau dapat menonton filem Cuba, pergi tonton, susah untuk filem Cuba masuk Malaysia atau mana-mana negara. Filem yang menyingkap kisah seorang kanak-kanak pemain jazz di tengah kota tentu memikat, dan filem ini memasuki genre "fantasi" serta memenangi banyak anugerah penonton.

5:00 petang
Dos Hermanos** (Argentina). Sutradara: Daniel Burman

ulasan treler: Filem yang paling mendekati Pedro Almodovar yang berkait tentang kematian dan komedi/kehidupan di dalamnya (yeap, kau tahu aku pencintanya). Si lelaki, "anak mak" yang terpaksa "hidup bebas" mendekati kakaknya yang bermulut celupar. Lawak dan kelas akan bertemu, percayalah.



9 comments:

sharizal mazalam said...

SAYA ADA BACA PASAL FESTIVAL FILEM LATIN NI DI SINAR HARIAN TADI FADZ..! KLPAC TU KAT MANE YA..! BOLEHLAH SAYA SETTING COTI NANTI..! MASOK PERCUMA KE..? DAH TU MACAMMANE NAK UNTUNG PRODUSER..?

sharizal mazalam said...

FADZ CONDONG POLITIK KE ARAH MANA.?! ANTI ESTABLISH KOT.?!

Anonymous said...

Thank you for such a fantastic web site. On what other blog could anyone get this kind of information written in such an insightful way? I have a presentation that I am just now working on, and I have been looking for such info.

asrap virtuoso said...

Ada website x festival nih? Kalo masuk percuma kira rebut tiket la eh? Ke bole book dulu?

Nur Ezqy said...

Salam pada semua...
Kami pembekal strip ujian kehamilan dan ovulasi dengan harga yang murah tetapi berkualiti.

Kami menjual secara runcit pukal dan dropship.

Harga serendah RM1.00/pcs.

Lebih banyak anda beli, lebih DISKAUN kami beri

Untuk keterangan lanjut lawati blog shop kami:
http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/

terima kasih admin

fadz said...

Bra Asrap, tipikal Festival, lu datang 8 mlm, chop tempat (xde tiket).. jom! Tak yah booking2 (ni belum tahap Cannes, hahaha)

fadz said...

Bra=Bro/brader

Hariz Kamal said...

En Asrap, tak terima email ker? Saya ada hantar invitation and info pasal festival...

asrap virtuoso said...

@Hariz: Dah dpt email tuh... x sedar, lama x bukak yahoomail... nak kena tuka contact info nih... thanks bebyk!!