25 October 2012

Istanbul, Aku Datang!(2012): Beginilah Kalau Nak Buat Romcom

"Jangan Biadap ..." -  Harris.

Selepas menonton filem mencuitkan daripada tangan pengarah Gol & Gincu dan Pisau Cukur, Bernard Chauly, aku menyedari sesuatu: di Malaysia, hanya Bernard sahaja yang memahami permintaan genre "Komedi Romantik" (Romantic Comedy @ Romcom) dan hanya dia sahaja setakat ini yang boleh membawanya dengan semangat genrenya yang betul.

Filem ini menghiburkan, filem ini senang, dan filem ini untuk semua (jika anda sudah menonton sebuah filem Bernard, anda sudah memahami sikap wanita urban progresif yang diangkatnya). Plot awalnya agak menyerupai Legally Blonde, dengan babak Lisa Surihani yang mencari kekasihnya Tomok di Istanbul, Turki untuk "berangan dilamar", memasuki universiti tersebut untuk "bersebelahan" dengan pasangan cintanya, lantas menunggu tika si Tomok mengucapkan "jom kahwin" kepadanya. Hanya itu sahaja (persamaannya), kerana selepas itu, genre screwball comedy (korang carilah sendiri!) ensures apabila Lisa terpaksa ber"sekedudukan" apartment dengan lelaki Malaysia-Melayu asing, Beto Khusyairy, memberi petanda cuti dan malapetaka menarik ala mana-mana filem screwball dan peperangan seks, sebaik era Hepburn-Grant.

Awal filem ini tampak janggal dan tiada kekuatan suntingan. Suatu detik "mimpi" diberikan dengan pemandangan dan monolog panjang Lisa Surihani (akan ambil foto kahwin di sini) dalam Masjid Aya Sofea, mengingatkan aku kepada Exorcist III (babak dunia limbo). Sebenarnya, ini "cuitan" terhadap "apa yang akan berlaku", yakni "mimpi buruk" Lisa nanti bila di Istanbul (yang dimulakan cerita dua tahun sebelumnya).

Sebagai sebuah filem romantik komedi, sememangnya sebab-akibat dan antisipasi itu sudah diketahui (macam, kita tahu Resse Witherspoon akan memilih keputusan terbaik terhadap dirinya secara moral dan emansipasi dalam Legally Blonde), tetapi inilah mengapa filem ini menarik. Ya, filem ini senang dan menghiburkan, tetapi atas tangan Rafidah Abdullah yang sentiasa memberi aku kepuasan dunia wanita yang cukup menyeronokkan, filem ini sekali lagi memberi nafas wanita bersuara dengan benar, seronok dan punya jati diri kuat sebagai wanita arkataip Malaysia abad ke-21 yang lincah, terkini dan terkawal.

Begini (SPOILER), watak Lisa Surihani merupakan watak teraju tipikal (archetype) Rafidah-Bernard (yang bagi aku, disempurnai dengan baik sekali oleh Nur Fazura, walaupun Lisa kelihatan baik dengan caranya tersendiri). Selalunya, wataknya akan bertegak atas persimpangan (konflik). Di sini, dipamerkan dua lelaki, Tomok dan Beto. Kedua-duanya mempunyai psikologi dan keperibadian unik.

Filem ini membawa watak Lisa untuk "keluar" dari zon selamatnya (Malaysia) untuk menemui kekasihnya, Tomok. Ambil pemahaman ini, yakni setiap kisah tradisi tokoh yang mengambil perjalanan (banyak dalam hikayat lama kita) ke luar untuk "menemui diri", menemui sesuatu yang dia tidak pernah menyedarinya. Lisa sendiri melalui "perjalanan" menemui dirinya. Ini biasa. Kita tidak dapat melihat "Malaysia yang sebenar" tanpa kita meninggalkannya dan duduk di luar negara, lantas melihat dari kaca mata luar ke dalam. Sifat ini (sepertimana Buddha, Malim Deman, Iskandar Zulkarnain, Syeikh Qadir Jailani, Gandhi) yang sama dengan perspektif yang diambil Lisa, maka pemahaman kisah "mikro" yang dihadapi Lisa bukan sahaja berkenaan dia mencari dirinya, tetapi mencari makna sebenar "hidup" di Malaysia.

Berlaku satu babak yang mana archetype Lisa, seperti mana sifat Bandar Istanbul itu sendiri, yakni pusat Islam progresif, sufistik (yakni punya adab [tasawuf], sifat peradaban ini ditampilkan dengan yakin sekali pada watak Mr. Sulayman, tuan rumah apartment) tetapi moden, akan mendepani dirinya terhadap dua watak tersebut. Dua watak tersebut pula sebenarnya "pemilihan hidup" simbolisme kaki pilihan Lisa "meneruskan hidup"nya (diwakili oleh dua lelaki yang berkait dengan hidupnya). Kritikan Rafidah ini menyengat: Rafidah menampilkan si wanita Malaysia sekarang yang berilmu, positif dan berdikari, boleh memilih untuk menerima hidup bernilai positif yang mengenali martabatnya sebagai wanita ataupun mungkin boleh sahaja memilih hidup konservatif yang meletakkan wanita sebagai "simbol seks" (rujuk nanti babak siapa yang menggelar "rewang" dan "jalang"- rujuk terhadap simbolisme wanita lama Melayu, Salina dan Perempuan, Isteri & Jalang). Satu "memahami" dan satu lagi "jumud'. Lisa perlu memilih dengan berhati-hati (sekali gus, menerangkan didaktisme melodrama, si penonton wanita juga harus memilih jalan hidupnya berhati-hati memandangkan mereka kini ada "kuasa" dan "hak" untuk memilih). Malaysia sekarang, bagi Rafidah dan Bernard adalah negara yang boleh berdiri sendiri memilih masa depannya, hanya mereka perlu memilih keputusan yang betul dan sesuai dengan jati dirinya. Inilah sebenarnya tujuan ménage à trois dalam filem ini dipersembahkan dalam perkaitan konflik tiga watak tersebut. Dan seperti biasa, Rafidah dan Bernard, sudah tentu memilih laluan positif dan membina buat terajunya.

Lakonan Beto Khusyairy amat cemerlang, terkejut melihat dia boleh "pull it off" dengan pelbagai dimensi dan perwatakan (yang berkembang tipikal dalam mana-mana komedi romantik), digandingkan dengan baik sekali dengan Lisa Surihani yang memberi suatu pendirian comel tetapi punya kelasnya tersendiri (walaupun tembam). Gandingan benci-suka mereka menyamai klasik P.Ramlee-Sharifah Hanum Masam-Masam Manis (1965). Tomok, walaupun menarik dan cuba memberi dimensi perwatakan, masih ada peluang meluaskan dimensi lakonannya. Ada beberapa babak yang ditampilkan janggal walaupun mencuba (babak-babak awal, sebelum Lisa sampai ke tempat baharu). Haris Hue Abdullah kali ini tidak memberi sesuatu yang mengkagumkan seperti sebelumnya (malah ada syot-syot menggetar, satu tangkapan dan tidak bermaya), walaupun ini sebuah filem komersial (yang biasanya tidak perlu syot menarik dan hanya fungsional). Suara filem ini agak mendatar dan kelihatan kurang bermutu, termasuk suntingan yang sedikit huru-hara. Tetapi bibit-bibit manis, fesyen Lisa Surihani, emosi yang dicengkam dan dipersembahkan dengan baik oleh Bernard, khusus pada akhir 10 minit filem ini (babak akhir filem ini, yang diwakili Beto pada klimaks adalah sebuah babak klasik filem Malaysia 2012), membuatkan pengalaman menonton filem ini menghiburkan, emosional dan memuaskan.

Antara filem mesti tonton Malaysia 2012. (dan buat aku mahu ke Istanbul suatu hari nanti.)



Klasifikasi: U, Beberapa babak imbauan seks dan jurusan homoseksualiti yang mungkin tidak sesuai untuk kanak-kanak. 

DITONTON DI GSC Pavilion.

9 comments:

Anak Pak Muin said...

wow.ini mesti tonton ni!

CarNiz said...

harusss kene tonton uollss.. =)

TAd said...

i love Istanbul, but i have yet to see if i'd also love Istanbul Aku Datang.

fadz said...

TAd, this will not disappoint u I assure.

Jeff Lee said...

Lisa menyerlah dalam filem ni. Bandar Istanbul pun cantik.

radzay said...

ohh best nya lakonan Lisa nak tengok berlakon sama tomok dn lain...

titan said...

betul. jangan biadap!

haha..aku suka punch line tu.

Anonymous said...

aku suka soundtrack Amir Jahari - Tanpamu.. catchy

Anonymous said...

Entah kenapa bila tonton monolog Lisa di awal tu terbyg Rafidah yg berkata2... sgt 3R^^