20 February 2013

Dah Lama Tak Tulis: Orang Minyak P. Ramlee


Memang agak lama aku tak menulis. Aduh, sakitnya dengan pelbagai kerja dan masalah.

Tetapi semalam setelah aku menonton filem Sumpah Orang Minyak (1956), aku macam terganggu dan terkesima dengan pandangan dalam filem P. Ramlee ini. Filem ini bukan hanya sebuah eksperimen P. Ramlee dalam menyatukan genre dongeng (folk) dan seram (ataupun fantasi gelap) tetapi menyampaikan sebuah filem "renungan" tentang falsafah "kesempurnaan". Jika kita tonton filem ini secara lalu, tanpa ingin mencari "akal", kita hanya akan meneliti "moralis" filem itu, yakni terhadap protagonisnya, Si Bongkok (P. Ramlee). Tetapi jika kita teliti betul-betul, filem itu membuka persoalan yang lebih mendalam, yang semuanya berlingkar pada pandangan dan kefahaman "cantik". Cantik ialah perbualan besar filem ini, dan susun cerita dan penandanya banyak berlingkar dari hal itu.

Bongkok "buruk", tidak "cantik" secara hakikat fizikal yang difahami masyarakatnya (purba, dan masih relevan sekarang). Ah, ini yang menarik, "buruk" Bongkok bukan benar-benar dikutuk selapis (not just the surface meaning) tetapi berkait dengan "keburukan" ayahnya yang melakukan banyak onar. Hal ini berkaitan dengan "penurunan nasib" tipikal sifat Melayu/Asia Tenggara/Hindu ("bapak borek, anak rintik") dengan pandangan berkenaan "karma". Karma ini dikaitkan dengan "keburukan" fizikal Si Bongkok mendapat "dosa" ayahnya. Masyarakat kampung "mengiyakan" konsensus ini. Hanya Si Cantik dan ayahnya, penghulu yang "melihat melampaui kulit" dengan menyatakan "dosa ayahnya tidak berkenaan dengan anaknya".

Hal ini suatu renungan sosial yang mendalam, dan ini belum lagi dilihat pada sisi konteks individu Si Bongkok. Ini masih strata sosial yang membanding-bandingkan "skin deep" kulit dengan kulit berserta hal yang tiada berkaitan kecuali keturunan. Ini menguatkan lagi betapa "tahyul"nya sifat orang kampung Melayu itu (persoalan ini menarik jika golongan ini masih bersikap begini). Komuniti masih "primitif" dan memerlukan kuasa atas (penghulu) untuk menyatakan hikmah keseimbangan moral. Semua ini berlingkar, dan masih berkait dengan "cantik", yakni kesempurnaan dengan "buruk", yakni ketidaksempurnaan.

Bongkok lahir hodoh. Dia sendiri dengan rendah diri mengaku dia "tidak sempurna", kadang-kadang semacam sedar diri apabila potret "Si Cantik dan Binatang" yang dihadiahkan kepada gadis itu dipertontonkan. Di sini kita sudah menyedari, dalam tasawuf, Bongkok "mengenali diri"nya tanpa seutas benang pun (tidak lagi merasa malu dan mengaku, lalu meredai ciptaannya). Tetapi hal ini ada ironinya. Bongkok seorang pencipta "kecantikan". Cantik dalam budaya kampung itu adalah "seni" (tarian, nyanyian, lukisan, batik yang elok). Bongkok yang hodoh dapat menciptainya, suatu bakat yang khusus dan takjub. Secara psikologi, kita juga menyedari Bongkok sebegitu kerana "mencari kecantikan", yakni mencari kesempurnaan. Dalam diam-diam, Bongkok mencari "kesempurnaan" fizikal. Ini tercitra dalam potret "Si Cantik dan Binatang" juga.

Maka Bongkok sebenarnya bukanlah "sempurna" seperti yang dinampak oleh Penghulu dan Si Cantik. Mereka berdua nampak Bongkok "cantik" kerana "hati budi" Bongkok yang merendah diri dan sentiasa memberi lalu kepada orang lain. Bongkok juga mempunyai bakat mencantikkan daripada pandangannya, dan ini juga kekuatan kefahaman "kecantikan" Bongkok. Apabila Bongkok dihalau dari kampung, akhirnya, Penghulu dan Si Cantik juga "terikat" dengan konsensus masyarakatnya walaupun merasa "kasihan".

Dek "pembuangan" ini, yakni suatu aksi sosial paling "menjatuhkan maruah" dalam masyarakat itu membuatkan Bongkok berjalan ke kubur ibunya. Ah ini penanda menarik. Kubur menyampaikan dua makna di sini, mati (jalan terakhir di dunia/filem/fatamorgana) ataupun gapura "alam lain". Benar-benar "alam lain" itu muncul dalam bentuk Puteri Bunian berserta pengiringnya, seakan-akan menandakan petanda "genre cerita ini akan berubah". Pembuangan itu, yakni penjatuhan hukuman maruah itu "membogelkan" roh jiwa Bongkok seburuk-buruknya. Dengan itu "khasyaf" terbuka. Seharusnya, Bongkok "suci bersih" tahap ini. Inilah "kecantikan" sebenarnya yang patut Bongkok cari.

Kerana itulah "potensi" yang dilihat oleh Puteri Bundian dan Penghulu Bunian membawa Bongkok masuk ke "alam lain" Bunian.

Di alam ini (dengan mengejutkan, P. Ramlee jauh lebih ke hadapan daripada David Lynch dalam meletakkan jubin alam ghaib ini dengan petak hitam putih, menyerupai jalinan zig zag White/Black Lodge Twin Peaks, ini petanda penting, bukan sahaja meng"gah"kan pentas istana berbanding alam kampung, tetapi menyampaikan maksud "dwi" dalam dunia ini: baik/buruk, jahat/baik, cantik/hodoh, menang/kalah, dosa/pahala, semacam tempat segala dwikewujudan menampilkan ertinya untuk diselam, menjadi dunia "limbo" filem ini sendiri sebagai fungsi "penentuan penerusan cerita") Bongkok ditemukan dengan sebuah kitab "memberi jawapan kepada semua masalah". Menariknya di sini, Bongkok yang "kekampungan" boleh membaca! Adakah ini suatu kesilapan atau kesengajaan sebagai menunjukkan pertentangan sifat Bongkok seperti di atas (hodoh tetapi bijak, pembaca dan berbakat seni)?

Di sini, kita menuruti "kebijaksanaan" dan "keluhuran" sebenar Bongkok dalam pengertian sebenar kecantikan/kesempurnaan. Bongkok menyelak dan menyelak, dan membaca berkenaan "untuk menjadi cantik" yakni dia perlu mandi dalam kolam Bahteri Nabi Allah Nuh AS.

Ah, suatu renugan diperlukan di sini. Kini, kita mengambil tindakan Bongkok ini dengan tindakan tidak bijak orang kampungnya. Hal ini memerlukan kefahaman tasawuf yang tinggi, berkenaan "mengenal diri". Jika kita "mengenal diri", yakni suatu perjalanan mencari kesempurnaan (kecantikan) kewujudan kita ("Kenapa aku dicipta Tuhan?"), kita akan menyedari untuk "meredai" ciptaan kita oleh Tuhan seadanya kerana "setiap ciptaan-Nya mempunyai maksud-Nya di dunia". Bongkok tidak memilih pilihan terbijak ini (ada beberapa alternatif lain, yakni, cara untuk tinggal selama-lamanya di alam Bunian ataupun cara untuk menyelami kebenaran diri) melainkan suatu yang "skin deep" juga (ironi yang terkena dengan kecerdikannya membaca kitab, maka menunjukkan orang pandai baca pun tidak tahu apa yang dia cerap).

Bongkok jadi "cantik" dan berasmaradana dengan Puteri.

Babak paling penting berlaku selepas itu, yakni babak Penghulu Bunian mengarahkan Bongkok turun kembali ke dunia nyata. Bongkok ingin membawa Puteri bersama. Hal ini ditegah, dengan dialog paling kuat, logik dan penting dalam filem ini oleh Penghulu Bunian: "Sudah kau pilih untuk menjadi cantik, dan bukan untuk berkahwin dengan Puteri."

Hal ini memancarkan bagaimana tindakan/pilihan tertentu menyebabkan arus peristiwa dan akibat tertentu. Hal ini juga ujian si Bongkok terhadap cintanya kepada Puteri (seperti mana cinta kita kepada Tuhan apabila kita dijauhkan daripada-Nya setelah diturunkan ke bumi sedari Adam AS). Dapatkah mereka bersama kerana Puteri optimis, dan Bongkok tidak.

Sewaktu Bongkok menginginkan jadi "cantik", dia diberi satu syarat, yakni "jangan membunuh orang". Perilaku berdosa itu menyamai "keburukan" ayahnya (yang dibenci orang kampung). Bongkok diberi peluang untuk tidak mengulangi "perbuatan jahat" ayahnya di sini. Hal ini menjelaskan cerapan makna sebenar "taubat" atau perjalanan "penyucian" untuk bergerak menjadi insan yang kamil (sempurna). Tetapi apa yang berlaku (setelah digoda oleh Iblis ala Faust)? Bongkok yang sudah cantik sanggup menanggalkan "baju kurniaan"nya pada sifat telanjang (fizikal, bukan rohani, dan lebih daif lagi malu) lalu bertukar menjadi "orang minyak". Pembunuhan pun sudah berlaku sebelum itu. Inilah "sebab-akibat" Qadar Bongkok yang boleh dikecang jika dia mengawalnya.

Secara ironi, Bongkok, akhirnya "kembali" juga ke Bunian setelah dimasukkan dalam botol dan dipegang Penghulu Bunian. Tetapi ini memaparkan "seburuk-buruk manusia". Perjalanan Bongkok ini satu tragedi, tragedi atas pemilihan. Apakah ada peluang lagi untuk Bongkok?

Jika dalam Islam, ya sudah tentu ada jika Bongkok benar-benar bertaubat (dan mungkin terpaksa menerima hukuman berat kerana membunuh dan merogol) tetapi hal itu tidak dinyatakan. Hanya yang penting, perjalanan yang kita ikuti setakat itu, memaparkan tragedi perjalanan Bongkok ke arah kesempurnaan, hanya ianya tidak berakhir dengan kematian sepertimana tragedi Barat (kerana Bongkok "sudah mati" secara  tersirat apabila berteluku di kubur dan dibawa ke alam lain).

Ah, kesempurnaan/kecantikan ini juga dibawa oleh beberapa penanda. Dua paling jelas adalah daripada pembentukan citra sifat Penghulu Kampung, Penghulu Bunian dan Si Cantik. Ketiga-tiganya mungkin tidak "sempurna" secara rupa paras tetapi menyerlah beberapa hal, Penghulu Kampung dalam tindakan beradab dan kemanusiaannya, Penghulu Bunian kerana kebijaksanaannya, dan Si Cantik untuk keluhuran akal budi serta bahasanya. Semua ini menjadi ramuan untuk Bongkok (dan kita) renungi dan sedari, betapa hal inilah yang paling penting (dan amat tasawuf) dalam membentuk diri kita ke arah pembentukan diri yang sempurna di mata Allah. Inilah kehebatan Sumpah Orang Minyak (kalau mahu dibandingkan dengan Sumpahan Kum-kum, contohnya).

Bayangkanlah, bagaimana semudah mana filem ini (dan bagaimana ketinggalan zamannya efek khasnya, kecuali penggambarannya yang masih berkuasa dan kuat bahasa filemnya) tetapi sedalam mana titis falsafah yang diutarakan dalam filem ini. Aku kecewa apabila aku menyedari, dalam banyak-banyak filem komersial sekarang, tiada yang dapat menandingi halus makna sehalus kefahaman filem ini (ini tidak termasuk filem Rahim Razali dan beberapa lagi, contohnya). Pembikin filem sekarang perlu insaf dan menyedari hakikat betapa kita sudah terlari daripada memberi inti sebenar kepada penonton kita. Dan filem ini contoh terbaik.

7 comments:

Forskning Beta said...

macam mana kau tengok movie sampai boleh tulis begini.

menghayati betui

Anonymous said...

Ini bukan Tonton Filem, tapi Baca Filem. Kalau aku macam ni, semua filem aku layan.Sebab aku boleh baca makna berlapis-lapis daripada setiap filem....hehehe:-) yaz

kraft minda said...

:)..sangat terperinci

Arif Radzi said...

Tersilap besar sebab tak pernah ketemu blog yang baik untuk pencinta filem Malaysia.

Mohon bro Fadz boleh tulis artikel mengenai sejauh mana kebenaran filem-filem P. Ramlee yang dikatakan 'tak laku' di penghujung hayatnya kerana kurangnya kualiti. Kerana bagi saya, filem-filem terakhir seperti trio Do Re Mi, Dr. Rushdi dan lain-lain adalah naskah yang baik cuma gagal dari segi teknologi pada zaman tersebut .

Muhammad Fadhli al-Akiti said...

Salam Arif,

Saya pernah tulis fasal Dr. Rushdi, somewhere, tak silap ada dlm buku tontonfilem saya yg sudah terbit. Ya, Dr.Rushdi sebuah noir yg menarik. Dan ya, kebanyakan filem P.Ramlee era Studio Merdeka juga ada sesuatu. Paling mengejutkan, seperti tonton kembali Anak Bapak, sebuah filem yg sebenarnya byk "lapisan" dan pertama kali P.Ramlee menyesuaikan diri dgn memberi satu komedi wit separa gaya komedi Britain.

Muhammad Fadhli al-Akiti said...

Salam Arif, ini dia, koreklah blog saya: http://tontonfilem.blogspot.com/2008/01/dr-rushdi-noir.html (ulasan Dr.Rushdi)

Assliza Salim said...

mmg dalam mksud yg bgus serta kupasan yg baik, kalau ada masa cuba nonton dr rusdi satu rungkaian tulisan cerita arwah omar rojik yg baik utk di bincangkan