08 March 2013

5 Filpen Ikal Mayang (2013): Berani Bersinar

Salam Hari Wanita Sedunia buat semua para wanita, ibu, isteri dan anak (serta mereka yang berasa diri mereka wanita).
 
 
Tadi aku tersempat menonton sebuah projek 15 filpen yang meraikan wanita Malaysia dan sedunia. Aku teringat akan 15Malaysia, projek filpen yang digerakkan oleh Peter Teo. Kali ini, Ida Nerina (bawah produksi Big Eyes Entertainment), Garang Pictures dan WOMEN:girls telah melakar sejarah yang sekali lagi cukup manis buat tatapan penonton Malaysia, khususnya para srikandinya yang tidak pernah penat lelah membahagiakan manusia yang mengelilinginya.
 
Projek ini menarik, berjaya menghimpunkan pelbagai warna dan strata selebriti Malaysia untuk "bercerita" melalui layar kata, dan 15 yang berjaya melahirkan sesuatu: Ida Nerina, Sofia Jane, Nanu Baharudin, Sharifah Amani, Elaine Daly, Fauziah Nawi, Mislina Mustaffa, Vanidah Imran, Aida Fitri Buyong (ya, penerbit terkenal filem Suhaimi Baba itu!), Carmen Soo, Shamaine Othman, Junad Md. Nor, Dira Abu Zahar, Melissa Saila, dan Susan Lankester.   
 
Pratonton media pagi tadi (8 Mac), menampilkan lima daripada 15 yang akan ditayangkan. Kelima-lima filpen tersebut dimaklumkan "agak kontroversi" buat konsumsi penonton am (yakni yang boleh melopong bila terbaca poster: VAGINA MONOLOGUE). Aku tidak dapat menafikan bahawa kebanyakan wacana himpunan pengarah ini kemungkinan "liberal", malah sebab itu perkiraan ini diperlihat dan diwajarkan demi mencabut rambut daripada tepung. Okay, aku jeles 10 lagi tak dapatlah aku tonton sehinggalah pihak televisyen tempatan yang bijak akan menyiarkan 10 filpen tersebut. Namun aku bolehlah berlagak dengan korang bahawa aku berjaya menonton yang lima yang korang tak mungkin dapat tonton, kecuali sebuah DVD koleksi diterbitkan:
 
Hawa | Pengarah/Penulis Sharifah Amani
Antara yang aku suka pada pagi itu. Kisah seorang lesbian-alim, Hawa (Sharifah Amani) yang akan/sudah "melepaskan" Ayu, "kawan serumah"nya. Pertemuan Ayu-Adam-Hawa (rujuk drama Adam & Hawa sebagai lelucon mencuit) di sebuah kedai buku (Skoob) membawa pada "pertelingkahan-penjeremusan" peran dan hati wanita-lelaki terhadap perhubungan dan ikatan norma dan agama. Zahiril Adzim sebagai Adam mempunyai dialog terbaik apabila meluahkan "kebenaran tradisi-agama" terhadap Hawa, "Sebab aku boleh kahwin kan?"
 
Percubaan sinematografinya tidak terlalu tetapi tidak sampai melonggarkan bentuk dan jiwa cerita. Semuanya banyak dilakukan dengan faham simetri. Rujuk babak Hawa di belah katil kanan dan Hawa di belah kiri pelamin kosong. Ruang ini untuk penonton "renungi" jiwa Hawa yang cukup tinggi konfliknya (seorang lesbian yang menerima Tuhan, memahami selok-belok agama, dan cuba banyak berserah kepada-Nya). Keseimbangan ini cukup mencuit dengan gaya Amani menjukstaposisikan pecahan babak yang beralih selepas-sebelum-selepas, dilakukan dengan matang sekali, membaur puitis emosi (sisi mata) Hawa melihat/menelan segalanya yang berlaku. Runut bunyinya turut memahami semangat Hawa-Ayu yang cukup faham dengan perasaan "nyawa di hujung tanduk". Kata-kata "normal" menyakitkan dan ditelan. Institusi sosial yang cukup menyelubungi memberi jawapan. Hanya ada laungan azan pada akhir filem seakan terkeluar daripada konteks logik walaupun "menandakan sangat" kefahaman pertembungan emosi-desakan konsensus-Tuhan. Sebuah warkah untuk Tuhan yang mahu tidak mahu, jujur, relevan dan mencengkam. Untuk Amani, dalam usianya mengarah kerja seperti ini, aku mempunyai harapan bahawa Amani akan pergi jauh dan satu-satunya pengarah baharu wanita yang akan menggegar dunia. Arwah Yasmin Ahmad (yang amat aku kenali) tentu berbangga dengan anak emasnya ini yang sudah mendewasa.
 
Odah | Pengarah/Penulis Junad Md. Nor
Filpen yang telah meriuhkan panggung dengan gelak ketawa dan tepukan ria. Sebuah komedi yang berjaya. Siapakah Junad ini? I love her! Konsepnya segar dan melawan arus: Bayangkan persekitaran kampung dan kita punya imejan si perempuan dalam persimpangan "memilih" untuk potong rambut. Kelakar bukan? Si Odah, jika rambutnya pendek, "macam jantan". Lebih teruk lagi, dengan isu media tempatan hebohkan tentang "lesbian", Odah yang tom boy dituduh "nak jadi lesbian" ("Macamlah nak jadi lesbian tu macam nak cari kerja," luah hati Odah).
 
Filpen digerakkan dengan monolog (maka ini filem peribadi pengarah). Si ibunya merokok, seakan-akan mendominan keluarganya, dengan si ayahnya menepuk bedak putih di pipi. Ketawalah kau tetapi susunan absurd Junad ini menjadi, dengan kejutan dan dramatik yang terjalin rapi, menunggu punat "mencuit penonton". Bijak dan seronok dalam persekitaran kekampungan. Ada sebuah babak bilamana tiga jejaka kawan Odah (pada zaman itu, KRU dan Feminin ialah "ikon mesti ikut") menyampaikan "judul lagu" untuk mengajar Odah "erti kehidupan". Amat berkesan! Juga kefahaman homaj Feminin 1990-an yang cukup nostalgik dan kena, menyampaikan maksud filpen bahawa dalam zaman mana pun, kontradiksi budaya berlaku, dan sang wanita terus mengidentifikasi dan membentuk identitinya mengikut kemahuannya. Suatu komedi mesti tonton.
 
All About Deflowering | Pengarah/Penulis Mislina Mustaffa
Bakal mengikuti Ho Yuhang dan James Lee dalam merayakan Tsai Ming Liang. Mislina punya kekuatan tersendiri dengan sifat tangkapan statik "menangkap realiti" sang wanita yang dijadikan subjek. Lihat bagaimana "senang" dan "seronok" sang wanita berkerjaya melintasi hari-harinya (rujuk: subjek masak-membasuh ialah konsep wanita dahulu, yang mana mesin basuh-peti ais-dapur menjadi latar filem). Tetapi filem ini juga berbohong. MATA merupakan titik fokus filem ini. Sekarang, siapakah yang buta? (Siapakah yang menipu?) Sang wanita akhirnya mengucap kepada kamera/cermin/kita: "I'm ready for my close up!", rujukan Sunset Boulevard (1950). Ini suatu ironi yang menganggu aku (rujuk watak yang dipegang oleh Gloria Swanson). Adakah sang wanita "bersyukur" dan benar-benar meraikan "hidup"nya (di sini, seakan-akan sunyi, seorang) atau menyatakan kepada "kita" bahawa dia hidup "bahagia"? Pelanggaran dinding ketiga ini merusuhkan dan terasa amat mengganggu (disturbing). Jadi, apakah yang sang wanita hendakkan lagi?
 
Berat Sebelah | Pengarah/Penulis Melissa Saila
Judulnya mungkin menggelikan hati tetapi filpen ini merupakan antara yang tergelap pada pagi itu. Ria Irawan (!) berlakon sebagai pelayan yang buah dadanya "berat sebelah". Ya, Ria Irawan u olls! Sefia ton layar indah dengan kelamnya, memberi rasa yang betul, juga lakonan Ria yang boleh meledak bila-bila. Ini penting kerana kita hanya mengikuti mimik wajah Ria sebagai klu hal yang berlaku (terhadapnya). Hanya pengakhirannya, walaupun secara klise difahami (menyatakan suara hati dengan tahunnya, yakni kini, semua boleh berlaku dan dilakukan) agak menjanggalkan tempo yang sudah dibina getir. Aku suka pengadunan lagu lama dengan babak-babak ngeri yang dipaparkan, memberikan semangat noir yang pernah aku tonton dalam filem Joko Anwar.
 
SHE | Pengarah Ida Nerina Penulis Rachel Malai Ali
Filpen ini sebuah perayaan tentang "segalanya" dalam/luar wanita, seperti yang dikenali Ida dan Rachel. Gaya memasuki "majlis" secara POV dengan penglihatan-dengar pelbagai suara wanita dengan pelbagai emosi, dengan rahsia dan umpatannya, menyerlahkan acara seakan-akan suatu filem yang dibikin Truman Capote Melayu. Empat ruang dimainkan dengan berkesan, rumah-kereta-ruang majlis-dapur. Mungkin cara mainan "fantasi" mata Ida "melihat" imaginasinya gone wild sedikit celaru dan surreal, seakan-akan Terry Gilliam membisik kepadanya. Sifat fellinisque ini boleh dibaiki jika masa dan cerita betul-betul diluahkan panjang dan tidak tersorok dengan cetusan-cetusan luahan, walaupun wajah-wajah itu menarik untuk diperhatikan (walaupun mungkin, golongan luar bandar tidak menyetujuinya). Kaya, miskin, bahagia, duka, janda, seorang, isteri - semuanya wanita, semuanya menghirup nafas dan mencari sesuatu dalam hidup, sepertimana lelaki. Ida mempunyai kekuatan dalam pilihan runut bunyi dan gaya, filem ini amat berkuasa dalam tahap itu. Sesuatu untuk diraikan.
 
(kredit foto: Ikal Mayang)

4 comments:

Forskning Beta said...

Junad ni Ju-nerd, dan kreatif.

Hahaha...mana tak tumpah kuah, kalau tak ke nasi :)

khairul shafit said...

mana nak tengok ya shorts ni. dah di upload ke?

Muhammad Fadhli al-Akiti said...

Khairul, pegi twitter Astro/Tv3 dan syorkan mereka buat penayangan, kalau ramai2 ajak kawan lain baru mereka buka mata, kalau tak, tak dapatlah kalian tonton.

Ikal Mayang said...

IKAL MAYANG : TELLING WOMEN STORIES akan ditayangkan di ASTRO FIRST mulai 7hb November 2013.