Perca Kata Kritik Filem

Malas nak tulis panjang-panjang jadi ini pengalaman dan pandangan:


Nightcrawler(2014). Arahan Dan Gilroy (produksi adik-beradik Gilroy untuk filem-filem bebas, mungkin tulisan Dan) Awalnya, kita melihat papan iklan kosong, dengan kebijaksanaan suntingan, judul Nightcrawler keluar di sudut yang sama. Kita menyedari, filem ini bukan sahaja mengambil premis Taxi Driver ataupun Rear Window atau Drive, filem ini tentang anak zaman sekarang, Gen-Y yang gila dan komited dengan Imam Google dalam membina diri untuk secebis "American Dream" pada keadaan yang tidak pernah dibayangkan. Rumusannya, "This is the film where the killer got away. Because in your eyes, he is just a participating voyeur." Ya, temanya boleh sahaja jatuh ke dalam perangkap B-movie (seorang yang sadis menangkap sesuatu melangkau moral) dengan gaya mudah rakaman 1980-an. Tetapi Dan dan kumpulannya menyampaikan suatu kisah pengejaran cita-cita yang sebenarnya menakutkan, menakutkan kerana cita-cita ini terdampar jelas di hadapan kita tanpa dipantaui, dan kita sendiri ialah "participating voyeur" itu tanpa kita sedari. Filem ini tampak besar dengan lakonan memberangsangkan daripada Jake Gyllenhall (pasti dapat pencalonan tahun ini), seorang kalkulatif dan penyendiri yang menapak tempatnya dalam dunia penerbitan berita. Matanya merupakan ekspresi sebenar yang harus ditonton (selain daripada kekuatan matanya untuk menangkap imej yang diperlukan oleh stesen TV), dingin, luas dan menakutkan. Mata yang ada dalam mana-mana penonton tegar filem. Mata itu juga mengingatkan aku dengan mata yang terperangkap dalam filem sunyi era 20-an German Expressionisme, lebih-lebih lagi filem Robert Wiene dan FW Murnau. Terdapat tiga kali mata itu disinari dengan cahaya: lampu malam, api, refelksi berita TV, semuanya memaparkan: realisasi rezeki ... dunia yang terperangkap dalam kota materalisme (semua yang kita buat atas keuntungan semata-mata) - perkara yang menjawab mengapa David Teoh tidak akan berganjak sedikit pun dalam pembikinan "adikarya" kilangnya selagi terdapat mata-mata yang terus terpegun dengan layar cahayanya. Filem yang sebenarnya meletakkan keseraman dunia kita tentang moral berita, dadah kapitalisme dan kehebatan-kejahatan anak generasi-Y tanpa nilai. Kelakar sekali gus, menakutkan.

15 April 2013

Buku TontonFilem(2013) AKHIRNYA!

Akhirnya, kini pasti!

Tetiba!

Ya, aku masih lagi ingat suara kawan-kawan yang menunggu, selalunya, "Fadz, bila lagi, bila lagi nak dibukukan, Dr. M pun dah!" (zaman tu Dr. M keluarkan bukunya).

Aku bersabar panjang.

Aku tak sekaya Dr. M yang jadi tauke roti setelah 10 tahun lebih mendayung negara.

Aku pengulas di blog saja (yang, ehem dah diberi peluang tulis dalam Dewan Budaya, Awww!)

Kawan aku, seorang sahabat "underground", pernah mengirimkan manuskripnya kepada suatu gergasi established, ke sana untuk dana menerbitkannya.

There and there diorang tolak: "Sape mamat ni? Tak pernah dengar pun. Apa kredibilitinya? Sekolah mana??"

Kawan aku dan aku masa tu: "Screw u lah, a@@wipes!" Dan tiada lagi aku peduli dengan gergasi itu. 

Aku masih tak mahu menerbitkannya sendiri walaupun kawan-kawan dan peminat mendesak dan mendesak.

Sampailah seorang hamba Allah ini datang kepadaku, dan segalanya selepas itu, keajaiban:


Ada beberapa kawan/peminat yang aku mohon tulis "testimonial" berkenaan TontonFilem.

Ini daripada Allahyarham Yasmin Ahmad:

Here's the ONE reason why i bother to pay any attention to fadz's writing:  he writes on what he FEELS about a film.

Many if not most self-proclaimed film critics in Malaysia make misguided attempts at dissecting films intellectually.  they go to great lengths to make sense of what is essentially an emotional sketch of how the filmmaker feels about the world around him.

"If you clean it up, get analytical, all the subtle joy and emotion you felt in the first place goes flying out the window." – Andrew wyeth

How do you make intellectual sense of someone's feelings?

Fadz, on the other hand, expresses his feelings randomly, in  streams of  consciousness that often end up with bursts of wisdoms.  Now THAT I find interesting and worthy of my attention.

I would even go so far as to suggest that some of the lecturers in town read fadz's writing regularly.  at least it might snap them out of that delusion that feelings are something you can intellectually dissect.

"In certain kinds of writing, particularly in art criticism and literary criticism, it is normal to come across long passages that are almost completely lacking in meaning." - George Orwell

Fadz gets it.  Which is why i only bother to listen to opinions from him, other than those of my film guru, encik Hassan Mutalib.

Buku ini akan dijual di Pesta Buku Antarabangsa KL 2013, PWTC. RM25. Boleh juga pesan dengan meng e-mel:
 hafizulosman@gmail.com ataupun rafinearts@gmail.com

Gerai ITBM di mana buku ini boleh didapati:

8 comments:

Farahanani Amhazali said...

Di pesta buku di booth yang mana?

zulazahari said...

Sebelum ini aku pernah membayangkan buku 1001 Movies You Must See Before You Die versi Bahasa Melayu, buku ni pun ok lah....hehehe

fadz said...

Zul, aku dah tua dan sudah ada koleksi 1001, aku akan keluarkan, eh?

fadz said...

Farah, kemungkinan gerai GerakBudaya ataupun ITBM, x tau lagi nanti saya maklum eh!

indraputra said...

Salam...
Dah emel ke emel pertama yang diberi untuk tahu cara nak beli.

Cuma nak tahu kenapa covernya warna PINK? Meriah lah rak buku saya...

huhuhu

fadz said...

pink=flamboyant.

pink=ramai kawan pilih masa buat pemilihan dlm facebook ari tu.

indraputra said...

dah beli dah fadz...
keduanya sekali. hahahah

wanbinlin said...

Lama tak bukak blog kau. Tapi aku dah beli buku kau kat pesta buku hari tu. Hehehehe... Otograp mai.