14 August 2013

Lemak Kampung Santan(2013): Takkan Hilang Balinan di Dunia!

Selalunya dalam menjak semenjak dua tahun lalu, bila dua filem raya ditayangkan, satu tu akan riuh, satu lagi akan suam-suam kuku, dan tahun ini kita tahu sangatlah Adnan Sempit 3 riuh (sampai bini aku pun mengajak tonton, apa ke jadah) dan filem Hans Isaac ini ... Hal ini sangatlah menghibakan bukan sahaja Lemak Kampung Santan sekurang-kurangnya lebih segar daripada mesin Saheizy Sam itu tetapi kita sedarlah dengan mentaliti penonton kita (yang suka menonton filem kita, bukan yang jenis tunggu tayangan raya di TV) yang usah dicebik lagi. Kalian yang mahu mengangkat isu fasal kandungan hantu siaran raya tu, sudah-sudah lah. Itulah "hasil" sekelumit penonton tegar dan tekun ke pawagam kita, jadi salahkan diri kita sendiri yang tahu mengutuk diri kita tapi tak pernah nak buat sesuatu untuk membantu diri kita sendiri (yup, aku tak guna istilah "filem" pun, kau faham tak?). 

Aku serius pesimis industri kita tidak ke mana-mana pun selagi:

1. Kita tak mahu ramai-ramai ke panggung menonton filem tempatan kita.
2. Kita masih terperangkap dengan ramalan "ingat betul" apa penonton "kita" nak.
3. Kita tidak membaca (buku, bukan FB).

Dalam merayakan dunia apokalips filem kita, terjelmalah filem "pelik" dalam susun kata komersial 1990-an ini daripada buah tangan Hans Isaac, Harith Iskandar dan seorang lagi aku tak kenal nama tapi web Sinema Malaysia kita teramatlah poyo sampai maklumat kredit pun tak cukup.

Ya, filem ini amat pelik, dan sudah ada yang kata klise. Sebagai aku yang sedikit murtad Melayu ni aku terbayangkan hasil sastera kebangsaan 1980-an (yang sasterawan kita era tu tak habis-habis cerita fasal tanah yang hendak dibangunkan pasca  Langit Petang sampailah jadi subplot Layar Lara), sedikit acuan Sembilu 1990-an (cinta terlarang, antara dua darjat) dan Twilight.

Ha-ah, Twilight kau!

Ada satu babak akhir, Neelofa cakap begini: "Whatever it is I came from, does it really matter (if you fall in love with me)?" Ah, gitu-gitu lah.

Menariknya, Hans dalam filem ni menaiki kereta MERAH (=UMNO) dan pakai baju HIJAU (=PAS) yang jelas-jelas kita faham merupakan arkataip "si Melayu moden pasca DEB generasi Y" (jangan nak tipu, UMNO dan PAS itu memang Melayu), yang jenis "Melayu dah lupa u olls..." Apa yang dia dah lupa? Sejarah u olls. Ironinya, ada satu babak si budak kampung ni "menyindir" Hans (dia Muslim Melayu dalam felem ni u olls), "Hidung macam Sweetenham." (korek sejarah kenapa hal ni sginifikan), ironi sebab filem ini ingin kita kembali pada sejarah kita dalam mata-hidung mat salleh.

Ingat isu tak habis-habis Kg. Baru? Isu ini amatlah relevan dan filem ni dengan agenda optimis "ingin mengingatkan" orang Melayu dan Bumiputera, khususnya para ahli politik dan golongan bangsawan raja berkenaan pertimbangan kebendaan (pembangunan) dan pengekalan sejarah-tradisi (dan kita terdengar isu lukisan 5000 tahun dahulu yang amat berharga di Gua Tambun, Perak tidak diambil peduli dan terbiar). Bagi aku, filem ini dari segi membuat "Melayu tidak lupa" dan ahli UMNO yang hantar anak ke luar negara minum champegne lebih baik ditekuni daripada Tanda Putera yang "uhuk uhuk", hanya mengangkat suatu imej perjuangan luaran yang tidak berjiwa.

Tema menarik ini pula diberi beberapa penyimpangan menarik berkenaan keturunan Melayu Balinan. Kalau aku masuk lagi, akan pudarlah kejutan yang agak mengejutkan, tapi hal ni menarik kerana mistik-keramat dimasukkan walaupun berupa Hollywood memberi rekayasa terhadap alam Melayu yang tidak terbuang daripada ikatan alam dan dunia "sebelah sana"nya (walaupun hal ini diremehkan oleh kalangan rasionalis-liberal Melayu sekarang).

Dalam membaca ni, kau tentu dapat tangkap dah, tentulah Hans Isaac yang "lupa" tu telah "berkawan baik" (mengambil istilah popular yang digunakan oleh wartawan BiPop dan Pancaindera bila nak bayangkan si artis A tergila-gilakan artis B) dengan Neelofa budak kampung keturunan Balinan. Di sinilah imej-imej Sembilu berlaku. AKU TAK TIPU! Siap ada babak upgrade berasmaradana atas pencakar langit sambil tengok KL (dulu kat Bukit Antarabangsa je). Aku sengaja gunakan rujukan filem itu juga kerana "cara" Hans menulis babak dna dialognya, teramatlah terencat dan gian Sembilu. Dialog-dialog yang teramatlah corny, kau rasa macam Maya Karin dan Aaron Aziz dalam Ombak Rindu tengah berlakon atas pentas Nordin Hassan!

Hal ini dilemahkan lagi dengan Neelofa. Dia cantik, serius. Dan aku sayang dia dalam Azura. Tapi dalam filem ni, Tuhan, dia kaku bak buluh betong. Hanya babak-babak dia curah air mata macam betul-betul dia tensen sebab "persahabatan"nya dengan Hans dikhianati. Malah Hans juga "macam pelik" sebagai mamat Kelate belajar luar negara jadi pengurus projek yang syok makan nasi lemak Neelofa (opps!). Yang menarik dalam ini hanya Awie, Natasha Hudson, dan lakonan dalam botol Khir Rahman yang amat menjadi. Harun Salim Bachik pula just plain weird aku susah nak cakap macam mana.

Ini belum masuk lagi pada bab-bab plot berlubang filem ni (apa ke jadah kayu tu tiba-tiba dikenali?) dan babak cepat masuk-keluar (patut ada lagi babak) si Sultan (walaupun ini kejutan menarik tapi cara syot membuka babak makan pagi tu terlalulah lemah) yang menampakkan sultan-ex-machine yang sangat jelas untuk mengikat plot cerita.

Syotnya ya Tuhan. Hans!! Aku tak percaya, kawan-kawan "pandai" daripada kalangan kawan-kawan Afdlin ni (Hans memberi kita Lawak Ke Der yang sangat omph dalam sinema kita tempoh yang lalu) masih lemah dari segi tangkapan syot dan suntingan. Adakah kita kekurangan tenaga kerja jurugambar? Hey, tontonlah filem Cina tempatan dan tergamamlah keindahan syot mereka, boleh tak kalian pinjam mereka sekejap?

Dalam teruk-teruk tu, adalah sesuatu yang hendak disampaikan Hans si Serani itu tentang bangsa kita. Bayangkanlah tadi, si mamat Melayu kaya pakai Mercedes 645(?) merah buat niaga dalam tandas?! Progresif dan beraninya babak itu (perniagaan dunia kita sekarang = politik kita sekarang cukup kotor) dalam menyampaikan maksud "kesucian" (berkali-kali filem ini bercakap fasal "cinta sejati", get it?), yang Hans akan jumpa dalam nasi lemak Neelofa, senyuman dan jelingan. 

Klasifikasi Lemak Kampung Santan: PG-13, terdapat beberapa adegan seram(!) dan nuansa lawak seks yang tidak sesuai untuk kanak-kanak bawah umur, memerlukan kawalan penjaga.
DITONTON DI TGV KLCC.

2 comments:

zulazahari said...

Ramai org UMNO main filem ni yerk?

Muhammad Fadhli al-Akiti said...

salah. ramai yg sayang Melayu main dlm filem ni. mcm A Samad Said yg sayang Melayu, tulis Hujan Pagi, tapi siapa sajalah yg peduli.