29 November 2013

Penanggal (2013): Ada Yang Tertanggal

Filem sulung Ellie Suriaty, dengan skrip Ellie serta Yus Waisar.

Dikatakan antara filem penting tahun ini atas satu sebab. Pertama kalinya kalau aku tak silap, sebuah filem yang dinyatakan sebagai "konsep tinggi" yang sanggup diusahasamakan oleh dua gergasi perfileman tempatan, pihak Astro (yang menaungi Astro Shaw dan Tayangan Unggul) dan Media Prima (Grand Brilliance). Perkahwinan dua syarikat ini merupakan suatu impian dan cita-cita yang amat ditunggu-tunggu untuk berlaku dalam persada perfileman, lantas menyampaikan maksud bahawa "filem ini ada sesuatu" kerana dua syarikat besar ini sanggup menggadaikan harta mengangkat konsep filem ini. Hal ini amat dipuji dan berharap akan diteruskan dengan filem-filem bersikap "konsep tinggi" dan bukan komersial ringan semata-mata.

Ada tiga keindahan yang dipuji, menjadi penanda bahawa filem ini sepatutnya cemerlang. Solekan dan tatarias khas yang diperlakukan oleh Ella Sandera (Norela Ulis) yang sudah dikenali sebagai Dick Smith Malaysia memang melancarkan kerja yang indah. Kau lihat sahajalah prop "Penanggal" yang aku letak di sini. Kemudian, sinematografi Raja Mukhriz memang mengasyikkan. Mukriz dengan jelas cuba melayarkan landskap epik terhadap filem "seram purba" ini. Terakhir, lakonan beberapa pelakonnya yang terjaga dan menyampaikan nuansa. Ummi Nazeera merupakan seorang pelakon yang harus digembeleng sebelum terlambat. Kehadiran Roslan Madun dan Yus Waisar juga memberi warna indah.

Namun, mengapakah aku terkilan menontonnya?

Ellie secara dasarnya mempunyai niat yang murni. Dua budaya dihentak di tengah-tengah, golongan Arab-Melayu (diaspora hijrah kedua keturunan Arab yang datang ke Tanah Melayu, mengikut Tun Suzanna) dengan kedalaman aqidah dan tasawur Islam menampilkan jati diri "moden", berlawanan dengan golongan Melayu pedalaman yang masih tradisional dan terikat dengan pantang-larang dan tahyul. Malah ada kalangan yang belum Islam dan masih berpegang kuat dengan warisan lama, seperti yang dibayangkan oleh watak Jawa Normah Damanhuri dan Jeff Omar. Yang jelas di sini ialah pertaruhan "ilmu hitam" sebagai galang pandangan yang masih optimis dilihat sebagai alunan dalam sosiobudaya Melayu yang diiktiraf, atau sebagai galang lawan terhadap Islam, yang semua ini dibentuk daripada "Penanggal" yang merupakan suatu fenomena yang sebenarnya bukan sahaja memakan beratus tahun dalam akar budaya pra Islam Melayu-Nusantara tetapi sudah sebati wujud dalam pelbagai benua Asia Tenggara (dan hal ini menguatkan persoalan serumpun keturunan kalangan Asia Tenggara dan Nusantara, mahu tidak mahu kita menyetujuinya) walaupun sekarang. Malah filem hantu ini pun sudah berkali-kali, malah klasik dalam mana-mana industri filem Thailand, Filipina, Indonesia, mahupun Myanmar dan Kemboja.

Ellie latarkan dua budaya ini pula dengan suatu "cerita peranakan Arab" tentang Fasha Sandha (Syarifah Zahrah) yang janda muda tergila-gilakan untuk berkahwin dengan Azri Iskandar (Syed Yusoff al-Attas) bermata firus. Hal ini pula berjukstaposisi dengan "cerita Melayu tradisional" Ummi Nazera, si Murni, yang disumpah dengan saka warisan yang bukan darahnya, namun dipaksa oleh Normah untuk mengambilnya. Bagaimanakah Ellie memautkan dua cerita yang jelas berbeza?

Kononnya pautan berlaku atas nama "cahaya Islam" dan "kajian turath" yang dilakukan oleh watak Azri terhadap alam tahyul pra Islam Melayu (kesedaran ini sahaja revolusioner dan radikal sebenarnya, kerana tiada sarjana tempatan yang menyanggupi hal ini, dan sebab itu dikatakan kajian tahyul dan sihir Melayu datang daripada kalangan orientalis Barat). Awalnya kita lihat tulisan (setelah satu prolog yang maha panjang) jawi (bukan kuno) yang mencitrakan syaitan penanggal. Kita menyedari bahawa Azri inilah yang cuba merasionalisasikan dunia "mimpi yang dilupakan" dengan pandangan Islamnya yang kuat. Atas sebab itu tulisan akhir dalam jawi, sebuah pantun menyampaikan maksud kehadiran Islam yang membasmi ketahyulan dan kerendahan budaya lama Melayu (yang malah, membunuh). Hal ini mencemik sekali gus menyinggung, namun menarik.

Tetapi apakah yang dilakukan oleh Ellie untuk mendapatkan butir mutiara?

Entah apa-apa.

Plot kononnya bermula apabila Azri secara kebetulan dalam perjalanan telah menghentikan pembunuhan Ummi yang ditangkap oleh orang kampung yang diketuai oleh Yus Waisar. Ummi berjaya lari masuk ke hutan menuju ke geroboknya dan entah mengapa, seperti suatu dunia fantasi, Azri yang baru sahaja kahwin dan mungkin berjaya meramas buah dada Fasha yang ranum tak terusik dek arwah suami yang terlanggar, telah terpesona (sebenarnya gatal kote) untuk mencari Ummi di dalam hutan. Kalau ada rotan besar, plot begini sudah diberikan satu rotan yang keras atas tangan Ellie.

Paling menjengkelkan ialah keberanian Ellie menyampaikan (kerana risau penonton di awang-awangan) eksposisi imbas balik yang keterlaluan dan banyak sekali, contoh jelas kerana penanda pokok dan tanah yang disihir sebagai pendinding keluarga Mak Ajeng (Normah) terhadap penduduk kampung (OK, Harry Potter telah melakukannya dengan lebih baik dari segi persembahan imejan, rujuk bahagian keenam). Kemudian eksposisi entah dari mana Sulong Sarep bercakap bahawa kampungnya pernah diserang penanggal. Hal ini yang amat menyinggung dan berkali-kali dilakukan. Lantas kita teringat kaedah ini pernah dilakukan oleh Suhaimi Baba untuk Pontianak Harum Sundal Malan. Ellie, hanya bangsat dan sundal sahaja yang berani melakukan perkara yang terkeji ini untuk menyempurnakan penceritaan. Aku serius, jangan diulang pendekatan begini lagi dalam pembikinan filem (kaedah begini hanya sesuai dalam teks fiksyen, bukan teks layar, melainkan terdapat suatu logos dan penceritaan yang terkawal seperti yang dilakukan dalam Jacob's Ladder dan Inception). 

Paling menyakitkan ialah eksposisi mengapa wajah Murni berbintil-bintil, semuanya dipercepatkan atas nama "hey, kita perlu kisahkan dalam masa dua jam sahaja ok). Bila pula Dukun Gantang menjelma dan bercakap-cakap dengan Sulong Sarep, lalu Dukun berbomoh untuk menumpaskan Ummi, untuk apa semua ini? Dan paling memanaskan hati ialah kemiangan Fasha Sandha mandi tengah malam buta dalam kampung yang diserang penanggal. Walaupun babak itu antara babak paling mengejutkan dalam filem ini, tindakan meletakkan Fasha di situ bodoh dari segi logik akal dan plot. Malah amat mempersendakan watak Fasha (aku tidak faham mengapa watak Fasha perlu berpakaian mendedah dada, berlari-lari dan masuk ke dalam rumah bukan muhrim dengan si lelaki seorang dengan sendiri, ini suatu kekeliruan budaya yang jelas walaupun Fasha memang cantik dan kali ini boleh berlakon dengan baik, semua ini jelas terbuang sahaja) yang sudah tentu berilmu.

Ini ditambah pula dengan penyuntingan yang amat lemah, berkemungkinan Akashdeep tidak cukup footaj untuk memotong (atau terlalu ghairah menyimpan imej yang cantik). Sinematografi Mukriz memang cantik, namun kesinambungan dari babak ke babak hancur dan lenyap. Tiada kelancaran dan membingit mata dan rasa penonton. Filem ini seakan-akan menyatakan bahawa babak-babak itu diambil sedemikian rupa atas nama nak buat cantik, tanpa memahami tanda dan penanda, dan lebih penting, motivasi gerakan untuk melancari suatu mis-en-scene. Banyak sudut pandangan yang melopong dan merimaskan. Ada satu sahaja yang menjelmakan keindahan yakni sewaktu Murni memandang langit malam penuh bintang. Yang lain, terbuang.

Lalu kemudian, untuk apakah Jeff Omar dibayangkan watak Igor (Ellie perlu tahu, kehadiran watak "kadam" begini dalam filem purba Melayu dahulu atas kerana pembikinnya terpengaruh dengan filem Universal lama, watak Igor dalam siri Frankenstein, dan bukan sebetulnya citra Melayu asli) yang tidak habis membeliak mata dan menjengkel seakan-akan Jar Jar Binks Penanggal? Kalau ini penghormatan Ellie buat filem seram purba, Ellie sudah tersalah langkah.

Aku suka detik-detik kecil filem ini dengan babak Nadia Mustafar mencari buah kundang(?), atau nuansa Melayu yang halus tersampai baik dalam gerak dan suara Roslan Madun dan Yus Waisar (keris di belakang, akhirnya mereka dapat menyampaikan budaya Melayu yang betul). Sememangnya, Ellie sangat berjaya menyampaikan nuansa-nuansa kecil ini dengan betul dan sempurna. Dunia Melayu tradisionalnya jelas dan tidak dibuat-buat. Namun bayangkan, keindahan ini jelas dihancurkan (rujuk sahaja kelembutan Kuswadinata menghalau lembut Ummi dari kampung tersebut, yang menjengkelkan kerana Ellie hanya memaparkan wajah Ummi dan Jeff Omar, kehalusan adab Melayu ini digagalkan kerana Ellie malas memaparkan imejnya) atas tulang belakang yang tidak kuat dan penyampaian cerita yang lemah. Sedih, kerana sememangnya bahasa Ellie indah, kata-katanya jelas puitis dan dalam, tapi dihambarkan kerana kelemahan penceritaan. Akhirnya, kita membeli tiket filem ini hanyalah untuk mengaji mentera memikat jantan, dan jangan lupa tajamkan lidah Jawa tu bila nak baca.

Klasifikasi Penanggal: P13, Babak ganas, keganasan terhadap wanita, dan tayangan buah dada Fasha Sandha yang tidak sesuai untuk tontonan penonton bawah umur.
DITONTON DI TGV, KLCC.  

8 comments:

MomTom said...

Susah betul nak faham gaya bahasa artikel ni

Anonymous said...

hehe.ranum

indraputra said...

Thanks for the review... hurmm, soalannya, adakah jika filem ini dibikin / dipecah kepada 2 bahagian...maka filem ini akan menjadi lebih baik??

Muhammad Fadhli al-Akiti said...

Tiadakan latar plot Arab itu pun OK kot, mengacau cerita Murni yg sekerat tu.

peminat fadli alkiti said...

Kita nak tengok fadli alkiti buat filem pulak..mcm gempak je..nk tengok nak tengok.sila buat pls

Anonymous said...

Mengada2 betul bahasa yg digunakan dlm review ni, sampai maksudnya tak sampai pun. Ni barula menjengkelkan

Anonymous said...

Anon, fuck u lah, Kau seorang saja macam tu, poyo buto.

presa1200 said...

crite ni klakar sbb kononnye tudung ala2 wanita islamik tp tunjuk celah tetek, hampeh. lg satu aku tak paham nape org melayu arab tak boleh ke nk sebut "p", abis semua bhs melayu dicampur adukkan. "tapi" jd "tafi", "supaya" jd "sufaya" dll, ntah pape. setahu aku crite p ramlee je yg cakap mcm tu sbb nk kritik org melayu yg prasan arab pdhal bhs melayu dah cukup lengkap.

despite of that, jln crite ok lah bg aku tp masih ade bbrp bahagian yg agak keliru dan kurang jelas. sekurang2nye ending takdelah mcm crite hantu lain, asal ade hantu je mesti kene belasah dgn tok penghulu alim tak pun ustad.