31 December 2013

Layar Kita: Ke Arah Mana Kita Mau Bawa?


"Layar kita teroleng-oleng sendiri ditibai angin.
Lagi kita masuk ke dalamnya, lagi menangis dengan takdirnya.
Dan keadaan sekarang semacam kita tidak dapat berbuat apa-apa."

Baru-baru ini aku melepak dengan seorang tersohor intelektual filem. Seorang rakan bertanya tersohor itu, "Dalam keadaan wayang Malaysia tenat sekarang, apa perkara penting yang kita perlu lakukan untuk menyelamatkannya?"

Tersohor itu dengan selamba menjawab, "Tukar kerajaan."

Ada banyak persoalan mengapa jawapan itu diberikan oleh tersohor itu (mungkin tersohor itu sengaja menyindir atau menyampaikan: apa sistem sekarang ada sudah jelas gagal, ubah sistemnya). Hal ini mungkin menggigit tetapi berkaitan. Jika benar, kita juga bertanya, ada berapa perkaitan kroni, anak sendiri, kawan sendiri, dan mereka yang patuh dan tunduk di bawah tapak kaki sang menteri nan berkait dengan gerak tindak permintaan seorang menteri, jika benarlah hal ini sedang dan masih juga berlaku. Hal ini juga bertanya berapa ramaikah menteri-kroni-anak-kawan-penunduk yang syok sendiri dan menuding tunjuk arah walaupun tidak faham apa-apa pun tentang layar dan wayang. Hal ini ditanya kerana kita juga ingin bertanya, jika ada cadangan-cadangan bernas dan patut untuk industri ini daripada orang bawahan bijak yang tidak sampai lalu dicantas oleh kroni-anak-kawan-penunduk, adakah sikap pilihan dan menutup dulang yang menentang.

Kalau tidak silap aku, aku pernah dengar, itulah yang diperlakukan kepada Benjy anak arwah seniwati Azean apabila beliau berjuang untuk pembayaran jenis royalti untuk lakonannya. Tiada sesiapa mahu mengambilnya kerana itu selepas itu. Lalu dia terpaksa lakukan hal-hal lain untuk mencari sumber rezeki.

Benarkah perkhabaran ini?

Namun persoalan menarik, menteri suatu hal, tapi si penyampai kandungan itu suatu hal pula.

Aku sampaikan cerita itu dalam FB aku. Ada yang bersetuju dengan pendapat tersohor itu. Ada yang menentang habis-habisan, ini jawapan-jawapan yang membuka mata:

"Aku pula rasa - penerbit dan pengarah filem di Malaysia semakin tak best dan tamak sehingga mewujudkan lambakan filem Melayu. Tak ada sangkut pautnya Kerajaan dgn kerja bikin filem."

"Kerana Finas kasi duit la semua org nak buat filem, lepas tu buat filem macam celake! Finas sepatutnya tak perlu wujud pun.  Bayangkan kalau David Teoh adalah Finas - agak2 apa filem yang kita akan dapat tengok? Katakanlah kita ambil U-Wei jadi menteri atau KP Finas - agak2 dia block tak filem2 David Teoh, Pansha, or Rochang Nor? Di Indonesia tak ada FINAS pun. Tapi filem mereka byk yg best."

"Yang jaga filem sebenarnya patut dipertanggungjawabkan kepada pembikin filem. Buat filem pun macam celake lepas tu nak gak minta ditayangkan di pawagam."

"Utk mengubah senario filem tempatan - 1. Penerbit filem jgn tamak haloba, 2. Pembikin filem buat filem yg betul2 best shj, 3. Pembikin filem kena tahu bezakan apa itu filem dan apa itu telemovie utk TV dan apa itu drama TV. 4. Majukan industri filem pendek."

"Kita nak tukar Kerajaan atas sebab yg lain - ini ok. Sebagai ilmuan, (tersohor itu) tak sepatutnya berkata begitu - ini memperlihatkan sisi bodoh beliau. Kalau kita tukar Kerajaan pun - si bodoh pembikin filem sedia ada akan tetap buat filem bodoh juga. Percayalah! Jadi, tukar Kerajaan tak akan menukar senario filem kita."

"Finas tak perlu wujud. Biarkan pemain industri bersaing sesama mereka. Ha hah, masa tu baru kau akan tengok demeh nak buat filem main-main ke tak!!!"

"Wajib tayang tak perlu wujud. Ha hah, masa tu baru kau akan tengok demeh tak akan buat filem lagi dah dan kita akan dapat tengok Captain Phillips berulang kali selama 3 bulan, ha ha."

"Pandangan aku bab filem tak boleh harap pada kerajaan, kerajaan apa pun. Melainkan orang filem belajar berdikari, jangan bergantung pada wajib tayang. Bersaing dengan kualiti. Kedua, bebaskan industri kreatif. Tak payah rajin sangat nak menapis. Musuh kebebasan akan jadi musuh pasaran."

"Filem industri tenat kerana pemikiran playersnyer tenat. Tidak kreatif dan innovatif. Terlalu bergantung pada yang ada. Tidak mahu think out of the box. Tidak mahu duduk sepakat. Cari satu jalan untuk mentarbatkan industri. Masing-masing buat hal sendiri."

Saya setuju dengan semua reaksi kawan-kawan itu.

Baru-baru ini, ada kawan yang mengeluh. Dia dibayar ciput untuk mengarah sebuah "telefilem" dan tup-tup, telefilem itu dibawa ke layar. Dia naik malu nak promo pun "filem" tu.

Penerbit sekarang berani bayar ciput supaya pengarah dan kru buat ala kadar dan ala kadar ini ditayangkan, dan lantas "buat duit juga apa", lalu sistem "buat duit" ini diteruskan dan diteruskan.

David Teoh merupakan antara pendorong pembikinan sistem sebegini. Tapi celaka-celaka David pun, belanja sebuah filemnya RM500,000 sebuah pembikinan, dan sekurang-kurangnya dia sedang mencuba membikin beberapa yang "bolehlah cuba masuk pertandingan" walaupun setakat ini tersasar dan masih indah khabar daripada rupa. (Bagi aku, orang macam David Teoh ni patut sumbang sejuta dua untuk para pembikin muda/lama yang mau bikin filem eksperimental/sendiri/art-house dan bagi pengarah itu buat filem mereka sebagai amal jariah. Inilah yang dibuat kadang-kadang oleh beberapa penerbit macam Brad Pitt, Robert Redford, Geoge Lucas dan Harvey Weinstein. Kalau tidak, Terence Mallick dan Stanley Kubrik takkan dapat buat filem lagi.)

Hal ini pun berkenaan perbincangan aku di Sudut Pandang Astro Awani bersama Hasnul Rahmat, Rewan Ishak, dan Fikri. Tapi aku sedar sesuatu, cakaplah apa kau nak cakap, harga barang naik, penonton peduli apa? Penonton hanya bena untuk membeli filem yang dia puas dalam keadaan terdesak sekarang. Dari RM12, baik dia tonton Jackie Chan yang tentu mesin bintang itu cukup serba-serbi aksi dan kepuasan daripada tertanya-tanya jika Cikaro atau Tokan dapat memberikannya kepuasan, judul saja pun dia dah tak tahu apa isi filem tu. Apatah lagi dengan sekuel The Hobbit 3 jam yang sah-sah berbaloi dengan CGI tinggi kalau nak banding dengan filem cikai Malaysia durasi bawah 2 jam.

Ya, keduanya, persepsi orang masih belum berubah, walaupun kita sudah ada dulu dengan Pemburu, kemudian Kaki Bakar, Layar Lara, dan terkini, Songlap.

Kesian layar kita sekarang. Era depresi-ekonomi merosot 1930-an orang putih ke pawagam kerana tiket murah sedangkan harga barang tinggi. Orang kebanyakan dapat lepaskan sakit jiwa mereka dengan senyum tawa watak sebalik layar. Malaysia sekarang? Harga barang tinggi. Harga tiket pun tinggi. Kau ingat mereka senang-senang nak beli dan tonton Cikaro atau Tokan?

Aku suka dengan sikap Rewan dalam Sudut Pandang malam tu. Dia bersikap positif, bahawa penilaian baik dan buruknya filem harus diubah, bukan terletak bawah persoalan keuntungan ekonomi semata-mata tetapi kepuasan dan reaksi penonton terhadapnya (dan dia tidak pun bercerita tentang anugerah). Ini sikap yang benar terhadap seni, dan harap-harapnya sedikit demi sedikit disedari.

Namun, berapa ramaikah yang mahu terimpi dengan hal begitu?

Apa yang salah dengan sistem kita sekarang?

Sampai hari ini, kita masih bertanya, dalam Festival Filem Malaysia, apakah maksud cerita asal dan apakah maksud lakon layar? Jelas dan fahamkah Malaysia bahawa hal ini hanya berlaku di Malaysia? Sila rujuk penganugerahan antarabangsa jika hal itu ada. Kemudian, kita terdengar cerita bagaimana ada pengarah tersohor yang ambil lakon layar penulis lalu menjadikannya "shooting script" dan dipanggilnya: lakon layar. Inilah dosa filem kita yang sampai sekarang dibiarkan berleluasa.

Aku teringat dengan adaptasi filem The Exorcist William Peter Blatty yang mana pengarahnya, Friedkin mengarah sang penulis agar jangan terlalu "ambitious" dan tulis lakon layarnya mengikut novelnya. Blatty mengikut tapi masih cuba-cuba sampaikan imejan lain. Friedkin ubah draf itu pada "final script" lalu pada "shooting script" (skrip yang dibuat oleh pengarah untuk masukkan setiap teknik syot kamera dan latar dengan penuh, kerja ini hanya dilakukan oleh pengarah sahaja dan memang tanggungjawabnya, intepretasinya) dan "papan cerita". Tapi sewaktu kredit, Friedkin tetap pengarah dan Blatty ialah "penulis lakon layar".

Berapa ramaikah pembikin yang melakukan hal ini?

Persatuan filem kita juga masih lemah, baik bernama Seniman, penerbit, pengarah, dan setentunya Penulis. Kita tidak nampak mana-mana Guild lagi dicipta (bagi aku, persatuan yang sedia ada ini macam persatuan main-main, yang aku bayangkan seperti satu taman permainan yang alat kelengkapannya sudah ralat dan rosak tapi masih ada yang mahu bermain lagi), dan mereka senang dan tuli sahaja dengan arahan permintaan dan permainan penerbit, menarik dan menolak mereka pabila perlu. Di manakah hak seorang penulis, pelakon, kru dan pengarah yang sebenar-benarnya?

Setakat yang aku lihat, penulis lakon layarlah di Malaysia ini yang paling bangsat hidupnya. Dipermain-mainkan kiri dan kanan, baik penerbit mahupun pengarah. Mereka tidak ada hak royalti, dibayar sekali sahaja apabila "siap kerja" dan kerjanya itu kadang-kadang ditarik jadi "lakon layar" oleh pengarah. Tanya sahajalah penulis skrip sebenar Embun dan mengapa sampai sekarang dia sudah tidak ambil pusing dengan dunia filem ini. Sebuah penerbit besar melakukan hal ini: mereka mengambil hak cipta penulisan seorang penulis dengan suatu bayaran yang kononnya lumayan (bayar sekali sahaja) lalu atas hak penerbit itulah untuk menjadikan skrip itu drama atau filem atau filem kemudiannya drama (di sinilah terbentuknya sistem "Panel Skrip" tersebut). Permainan ini terus sahaja diteruskan tanpa apa-apa bantahan, kerana dengan mudah, penulis hanya mahu cari makan, tidak berani melawan.

Hidup yang bangsat bukan?

Di Amerika, kita dapat melihat bagaimana nama seperti Alan Ball diangkat menjadi sesuatu. Bayangkan, penulis itu kuat, lalu filemnya atau dramanya meletup. Orang mula mencarinya, meminta nasihatnya untuk mengubah bentuk cerita suatu drama, menjadi perunding, atau mohon cerita baharu. Lalu dia diberi ruang untuk menjadi penerbit (Joss Whedon antara yang paling terkenal). Si penulis/penerbit inilah yang membentuk konsep suatu cerita. Dan dramanya berjaya. Lalu si penulis diberi peluang kadang-kadang pula mengarah atau menerbit filem pula.

Penulis mereka diangkat pada suatu ruang yang tinggi. Penulis menyampaikan idea, dan idea ini digarap dan diperkembangkan. Kini aku ingin bertanya, berapa banyak tangankah yang mengacau suatu cerita milik penulis di Malaysia? Kenapa persoalan ini terjadi? Adakah penulis kita rata-ratanya bodoh dan lemah?

Mungkin itu puncanya.

Mungkin kita masih tak ramai penulis yang baik? Atau penulis yang baik ada tetapi dipermain-mainkan oleh penerbit dan pengarah sampai dia merajuk untuk melayar lagi dalam perjuangan pembikinan?

Setiap satu jujukan profesi ini semacam tidak terkembang lalu duduk dalam ruangnya masing-masing. Hanya kadang-kadang sahaja, sang pelakon akan menulis dan mengarah filem, dan kadang-kadang jadi penerbit. Itulah kitaran yang berlaku dalam dunia filem kita.

Jika setiap jujukan itu tidak pandai menjaga pertimbangan manusiawi dan kebajikan hak setiap jujukan lain itu, percayalah, tidak akan terjadi suatu perubahan. Dan percayalah, penonton tidak ada masa untuk itu. Mereka hanya mahu menonton hasil yang baik dan puas untuk mereka habiskan separuh duit gaji mereka pada era semuanya barang mahal dan mencengkamnya sekarang.

7 comments:

Mark Piet said...

Bagus pemerhatian encik Fadli.

Penulis hanya tulis cerita, bukan lakon layar yang bacaannya seperti filem yang sudah siap. Menulis lakon layar itu tugas penuils lakon layar. Pengarah yang bagus akan tulis lakon layar sendiri untuk tujuan story-boarding dan pengambaran.

Tapi di Malaysia... ugh, hampas.

Hanya sedikit pembikin filem di Malaysia yang bijak dan faham tugas-tugas yang tersebut di atas. Pengarah yang ada pengalaman seni lukis atau pengiklanan (YasminAhmad, Dain Said, dsb) biasanya ada imejan yang tersusun dalam otak mereka sebelum mereka mula menulis. Mereka akan hasilkan gerak cerita melalui imejan yang bagus tersusun, yang juga miliki dua atau tiga lapis maksud dalam satu imejan.

Hasil akhir produk filem terletak di tangan pengarah. Namun jika penerbitnya cilaka, maka hasilnya akan cilaka jua.

Tapi sekurang-kurangnya di Malaysia, dalam satu tahun, ada satu atau dua filem yang bagus, hasil kerja seorang pengarah dan penerbit yang bagus... Penerbit dan pengarah inilah yang harus di tolong.

Alangkah baik jika di Malaysia ada sesuatu seperti LEGENDARY PICTURES (LLC) yang boleh menolong penerbit dan pengarah yang bagus itu.

Mark Piet said...

Bagus pemerhatian encik Fadli.

Penulis hanya tulis cerita, bukan lakon layar yang bacaannya seperti filem yang sudah siap. Menulis lakon layar itu tugas penuils lakon layar. Pengarah yang bagus akan tulis lakon layar sendiri untuk tujuan story-boarding dan pengambaran.

Tapi di Malaysia... ugh, hampas.

Hanya sedikit pembikin filem di Malaysia yang bijak dan faham tugas-tugas yang tersebut di atas. Pengarah yang ada pengalaman seni lukis atau pengiklanan (YasminAhmad, Dain Said, dsb) biasanya ada imejan yang tersusun dalam otak mereka sebelum mereka mula menulis. Mereka akan hasilkan gerak cerita melalui imejan yang bagus tersusun, yang juga miliki dua atau tiga lapis maksud dalam satu imejan.

Hasil akhir produk filem terletak di tangan pengarah. Namun jika penerbitnya cilaka, maka hasilnya akan cilaka jua.

Tapi sekurang-kurangnya di Malaysia, dalam satu tahun, ada satu atau dua filem yang bagus, hasil kerja seorang pengarah dan penerbit yang bagus... Penerbit dan pengarah inilah yang harus di tolong.

Alangkah baik jika di Malaysia ada sesuatu seperti LEGENDARY PICTURES (LLC) yang boleh menolong penerbit dan pengarah yang bagus itu.

Mark Piet said...

Bagus pemerhatian encik Fadli.

Penulis hanya tulis cerita, bukan lakon layar yang bacaannya seperti filem yang sudah siap. Menulis lakon layar itu tugas penuils lakon layar. Pengarah yang bagus akan tulis lakon layar sendiri untuk tujuan story-boarding dan pengambaran.

Tapi di Malaysia... ugh, hampas.

Hanya sedikit pembikin filem di Malaysia yang bijak dan faham tugas-tugas yang tersebut di atas. Pengarah yang ada pengalaman seni lukis atau pengiklanan (YasminAhmad, Dain Said, dsb) biasanya ada imejan yang tersusun dalam otak mereka sebelum mereka mula menulis. Mereka akan hasilkan gerak cerita melalui imejan yang bagus tersusun, yang juga miliki dua atau tiga lapis maksud dalam satu imejan.

Hasil akhir produk filem terletak di tangan pengarah. Namun jika penerbitnya cilaka, maka hasilnya akan cilaka jua.

Tapi sekurang-kurangnya di Malaysia, dalam satu tahun, ada satu atau dua filem yang bagus, hasil kerja seorang pengarah dan penerbit yang bagus... Penerbit dan pengarah inilah yang harus di tolong.

Alangkah baik jika di Malaysia ada sesuatu seperti LEGENDARY PICTURES (LLC) yang boleh menolong penerbit dan pengarah yang bagus itu.

Fadli al-Akiti said...

Finas kiranya atau sepatutnya menjadi seperti Legendary Pictures tersebut, sepertimana DBP menjadi penggalas dana untuk terbitan buku ilmiah yg berkualiti. Tapi rujuk sahaja filem apa yang "melepasi garisan" filem-filem "pinjaman selenggara" Finas.

Fadli al-Akiti said...

Finas kiranya atau sepatutnya menjadi seperti Legendary Pictures tersebut, sepertimana DBP menjadi penggalas dana untuk terbitan buku ilmiah yg berkualiti. Tapi rujuk sahaja filem apa yang "melepasi garisan" filem-filem "pinjaman selenggara" Finas.

khys said...

bahagian bawah ni, aku teka filem Chikaro hehe, sebab dlm kredit tulis "arahan & skrip", tak tulis lakon layar pun.

"Baru-baru ini, ada kawan yang mengeluh. Dia dibayar ciput untuk mengarah sebuah "telefilem" dan tup-tup, telefilem itu dibawa ke layar. Dia naik malu nak promo pun "filem" tu."

ash 9314 said...

Salam bro, bagi aku filem dekat Malaysia ni banyak yang makin mengarut, contoh macam cerita cikaro. Tajuk je orang dah boleh teka jalan cerita macam mana. Macam cerita lain banyak filem sekarang lebih paparkan isu keruntuhan akhlak remaha yang bagi aku lebih banyak kesan positif dari negatif. Buat filem nak fikir untunf tak fikir kesab pada masyarakat. Bahasa kesat, mcam org melayu tak beradap. Sedih.