24 February 2014

Tiada Esok Bagimu(1979): Legenda atau Larut?

"Amy sanggup datang menyambah mak, menghambakan diri Amy untuk emak ... Sampai hati emak halau Amy." - Noorkumalasari

Memang mungkin filem ini besar zaman dahulunya, siri kedua dalam tetralogi Jins untuk filem weepies "esok" yang membayangkan kisah suka duka sosial dan pertembungan golongan kaya-miskin dalam keadaan yang tidak terbayangkan.

Filem ini sendiri memenangi beberapa hadiah mengikut maklumat filemkita.com, berserta filem terbaik. 

Mungkin kerana peredaran zaman, aku terasa banyak perkara yang filem "esok" Jins ini ketinggalan kalau hendak dibandingkan dengan filem P. Ramlee dan Husein Hanif yang masih diperkatakan orang sekarang. Bayangkan sahaja babak MTV panjang (walaupun lagunya amat mendayu, nyanyiah Salmiah Hasan, kita akur gaya ini popular zaman dahulu kerana orang dulu tidak cukup duit mau beli piring hitam, bukan seperti sekarang - namun perhatikan, mungkin di sini Osman Ali mengambil kefahaman mengapa pelakon wanitanya perlu menepek di tepi batu, dan hal ini pernah juga dibuat oleh beberapa pengarah), si abang yang tak nampak adiknya di disko, dengan ucapan penuh mendayu Noorkumalasari selepas dirogol kepada perogolnya, dengan satu dialog ayah-anak tentang fungsi pembangunan arkitek yang sungguh superfisial (pada era itu tentu hal ini kelihatan sofistikated dan elit). Hal ini tentu terperangkap dalam keadaan dan ruang masa itu, era itu sebagai sesuatu yang memecah kebiasaan dan kemunduran filem Melayu. Namun menariknya, filem Tontonan Umum ini (kalau diteliti katrun Lat, Keluarga si Mamat) berjaya melanggar tabu (atau orang lebih terbuka zaman dulu) menampilkan Noorkumalasari mendedahkan seluar dalam kuningnya dan adegan dedah bahu yang menyamai kontroversi Marsha dalam Laga. Satu lagi, Jins sendiri memenangi aktor terbaik buat FFM tahun itu, dan ini mengejutkan, apabila kebanyakan babak awal apabila Jins buta, Jins hanya perlu menjerit dengan keadaan "buta" memandang dengan blur lensa kamera yang merakamnya: "Aaaaammmmyyyyyyyyy!!!" 

Jeritan "Amy!" berkali-kali berlaku, di dalam bilik doktor, di tepi pantai, di dalam rumah. Begitulah ditekankan untuk menampilkan watak romantis Jins yang pernah hidup dalam era Jalan Ampas dahulu memasuki era 1970-an moden itu.

Namun filem kecil ini mempunyai dua bayangan imej wayang yang menarik, yang dibuat oleh Jins dengan penggayaan yang mempunyai harapan untuk sesuatu yang lebih baik (tapi alas, beliau sudah tua). Pertamanya ialah permainan imej kereta api, yang seeloknya pun berdiri dalam filem tipikal melodrama ini (melodrama kerana seseorang yang kematian anak boleh buta kerana teringatkan anaknya). Idea ini menarik sebagai penyatuan maksud "kebetulan" yang kebetulan biasa dalam filem Melayu. Dalam filem ini, secara kebetulan, Jins dan Sarimah menaiki tren yang dibawa oleh si pemandu yang tinggal di Taiping. Di Taiping, isterinya sarat mengandung anak kembar yang kemudiannya akan diberikan kepada Jins dan Sarimah atas sebab "sial".

Lalu landasan kereta api itu berjaya dijadikan bukan sahaja laluan pengalaman yang akan menemukan dua kelas keluarga (ada beberapa kali imejan dua rel kereta api dimainkan) tetapi ruang masa lalu-masa sekarang yang akan dilalui sekali lagi oleh Noorkumalasari untuk mencari kebenaran dirinya.

Hal ini menjadi lebih menarik apabila keadaan dia dibuang, yakni kerana "sial", suatu pantang larang lapuk yang masih diikuti orang Melayu era itu. Sifat mundur ini ditampilkan masih wujud dalam keadaan ruang orang kelas bawahan atau dari pedalaman, berbanding sifat maju orang elit/bandar/profesional yang menderita secara moden (namun ini ironinya apabila si kaya moden tetap menimpa sakit gaya lama). Secara ironi lagi, "sial" yang berada dalam si anak "pungut" Jins-Sarimah menyerlah pada waktu dia gadis (Noorkumalasari), yang tiap kali menimpa bencana (dirogol/difitnah), menyusahkan keluarga angkatnya. Namun Jins menolak segala itu (tanpa perlu diutarakan) dan hanya menyayangi anaknya atas nama anaknya.

Lalu berlakulah suatu babak yang sangat menarik dan berkuasa, pada bahagian akhir, apabila ibu Noorkumalasari tiba-tiba mengimbau "sial" anaknya. Lalu anaknya "dihalau" sekali lagi. Dan inilah bahagian paling mendebarkan, menjadi suatu kritikan sosial yang menarik: si Noorkumalasari yang diberikan material/moden/ilmu moden oleh ibu bapa moden/kayanya menolak semua itu dan sanggup kembali pada ruang sosial miskin/lama/tradisi ibu kandungnya atas sebab yang lemah dan emosional, seakan-akan ilmu dan material daripada keluarga kaya tidak dapat mengubah keadaan asalnya! Lalu berlakulah keadaan tragik-statik apabila si ibu yang menyayangi Noorkumalasari tidak sanggup menerimanya, walaupun si anak yang pernah kaya itu sanggup turun pada ruang miskin-daif ibu kandungnya. Keadaan serba tidak kena ini menghimpitkan lagi perasaan Noorkumalasari.

Lalu seperti mana-mana filem didaktik, Noorkumalasari menemui Tuhan. Ini dilakukan dengan penuh debaran, secara tiba-tiba, apabila Jins ingin membuat makan malam sesama keluarga (tanda tradisi universal untuk penyatuan sosial). Pada masa itu, si ibu kandung (dengan mengejut) pun tiba dari Taiping. Yang menariknya, Noorkumalasari menemui kebenaran (dan langsung mengucapkan bacaan tafsirnya dengan memegang buku tafsir Quran itu seperti seorang rahib yang mendapat pencahayaan) kembali di dalam rumah kelas tinggi itu, bukan di rumah ibu kandungnya. Dan kebenaran yang dia terima itu disampaikan terus-menerus kepada ibu bapa angkat serta ibu kandungnya sebagai gaya lembut menembak balik ibu kandungnya yang terjerat dalam pantang larang purba.

Hal ini tentu menarik sebagai suatu renungan transisi zaman era 1970-an apabila keadaan moden sedang berlangsung dalam keilmuan, pencarian rezeki, gerakan sosial, dan pandangan alam, tetapi terdapat segolongan manusia yang masih terperangkap dalam keadaan alam lama yang tidak membawa perubahan positif terhadap mereka. Menariknya, keadaan ini masih berleluasa pula dalam kehadiran "bomoh moden" dalam hidup masyarakat moden. Lantas tragik-statik ini masih berlaku, walaupun sekarang.

Noorkumalasari merupakan antara ratu tangis yang hebat pada era dahulu, yang menampilkan kekuatannya untuk berdiri dengan seniwati Sarimah (yang kelihatan kuat dalam filem ini walaupun berwatak sampingan). Kuat lagi watak ibu kandungnya yang dimainkan oleh Mahyon Ismail, si wanita yang terperangkap dalam kerinduan kasih anak dan ketentuan sial yang perlu dipatuhinya. Aku juga seronok dan terkejut melihat Meor Hashim Manaf, orang hebat teater (beliau berlakon dalam teater Salina sebagai Hilmi) berlakon sebagai adik kembar Noorkumalasari, dan Zulkifli Zain yang amat muda, yang akan digunakan dengan lebih baik lagi oleh Rahim Razali selepas itu. Terdapat juga Yusof Haslam yang kuat sex appealnya, serta Normala Omar dengan gaya rambut fesyen Pengantin Frankenstein era itu.

Aku menyukai gaya syot luas dan sederhana filem ini oleh Johan Ibrahim, malah lebih kuat ialah suntingan Johari Ibrahim yang memahami gerakan saspens dan dramatik yang perlu, khususnya pada bahagian ketiga filem ini yang lebih menarik daripada bahagian pertama dan kedua. Runut bunyinya juga lebih menyeronokkan daripada runut bunyi kita sekarang, walaupun tiba-tiba pada bahagian tengah, Biduanita besar era itu, Sharifah Aini menyanyi "Bunga Tanjung", seakan-akan menjadi petanda babak seterus Noorkumalasari yang akan di"sunting" di katil Mahmud June. Ya, aku masih tidak dapat lupa, dengan kehebatan Jins menggerakkan permulaan filem dengan gaya "self-confession" di hadapan pengarah yang tiba-tiba membawa kita pada babak Jins berambut palsu, tinggi di dalam kantor moden, melihat peta seni bina dengan keadaan gelojoh lalu mencampaknya seakan-akan ia membawa maksud tertentu. Babak-babak seperti itu mencacatkan filem yang seharusnya menarik ini, yang seharusnya boleh pergi lebih dalam lagi jika Aimi Jarr dan Jins Shamsudin (penulis skrip) bukan terperangkap untuk menulis sebuah kisah air mata, tetapi kisah yang lebih jauh bermakna dalam penggunaan mesin air mata Noorkumalasari.

4 comments:

Amir_naufal said...

Entah kenapa ini adalah filem Melodrama kegemaran saya

indraputra said...

Hye Fadz... tetiba jer u review filem ni ek? huhuhuhu mcm dejavu tp pernah terjadi ke saya bulan 11 atau 12 tahun lepas...tgh dahaga nak tgk filem Melayu...pergi mencari trilogi Esok ni...dan menikmatinya. Pendapat saya, baik lagi filem2 ni daripada filem2 keluaran MIG tu...SEJOLI nya bila bos? huhu take care.

zulazahari said...

Dan yang menariknya, dalam dunia realiti juga Noor Kumalasari telah menemui cahaya kebenaran. Alhamdulillah.

Anonymous said...

Ptg ini jgn lupa di astro ceria .TIADA ESOK BAGIMU....