28 March 2014

The Fight Goes On

Terdapat suatu esei menarik oleh Amir Hafizi tentang sikap "sense of belonging" yang tiada dalam diri orang Malaysia. Dalam bikinan atau budaya menonton filem tempatan.

Hal ini berkenaan kejutan The Journey yang melepasi garisan tamat pecah panggung.

Baru-baru ini, filem Indonesia yang ditunggu-tunggu oleh kebanyakan peminat filem dan filem aksi, The Raid 2: Berandal diharamkan di Malaysia. 

Seorang pengkritik memberikan kenyataan yang sedikit "panas", tentang penjajahan psikologi dan sikap pascakolonial dan teori Huntington.

Ini pula merupakan kenyataan seorang kawan pengkritik di FB:

Malaysia's cinema 'experts' or whoever responsible for selecting the movies that get a go in the local cinemas have decided to ban 'The Raid 2: Berandal'. This is probably due to the fact that 'The Raid 2' is an awesome movie. As we already know, most of Malaysian filmmakers don't really believe in the idea of making a decent movie, which explains why most of their movies are so crappy and embarrassing that I wouldn't dream of watching them even if my life depended on it. And please don't say "Inilah orang kita (Melayu), bukan nak sokong filem sendiri." If the movie is crappy and people don't wanna watch it, that's because it's crappy and people don't wanna watch it. Race or patriotism has got nothing to do with it.

2 comments:

khys said...

"This is probably due to the fact that 'The Raid 2' is an awesome movie"

Kalau mcm tu Claypot Curry Killers & Banglasia pun dikira "awesome" lah. Itu belum kira lagi beberapa filem M'sia lain yg bermasalah utk tayang di negara sendiri. Masalah sekatan M'sia terhadap filem M'sia lagi besar & serius dari apa yg terjadi kepada filem luar. Disebabkan takut kena banned & byk amalkan self censorship lah filem M'sia lambat berkembang & tak menonjolkan idea yg di luar dari kebiasaan.

Mark Piet said...

Ombak Rindu tak kena sekatan. Ceritanya mudah diikuti dan cara menghidupkan perasaan penonton (kasihan pada watak itu, benci pada watak ini, cemas, dsb) adalah berkesan. Dan jualan tiketnya melepasi RM10 Juta... Mungkin ada formula sesuai di situ... Mungkin buat filem untuk penonton wanita?... Seperti filem Painted Skin (Hong Kong).